CAUSIS.

Adolf Heyduk

CAUSIS. 1415.
Nad všecky lotry, svět jež znal, byl Causis, podlý lhář, že horníkem dřív doloval, slul v lidu „dolinář“; škol nedbal, učily prý blud, leč krčem dbal vždy víc, ztyl – z bohosloví snad – a zrud’, však v lebce neměl nic. Že chválil Němců pych a hřích a právům Čechů lál, tož Konrád z Vechty v Jirchářích mu tučnou faru dal; 15 ať zrodil se kdo nebo mřel, vždy víc chtěl na groších a farníky své tisk’ a dřel a z peněz zrádu líh’. Byl nejlítější z nepřátel, jež na kněžstvu měl Hus, a sršel ohněm, jedem vřel a mozku svého trus za „Viklefovským kacířem“ psí házel jeho vztek a zákeřníka končířem kde moh jej bod’ i sek’. Ač papežským byl oporou, měl za blázna jej lid, až král, tou pohněvaný hrou, sám Praze zjednal klid. „Byls horníkem dřív,“ pravil, „vím, nuž horskou správu měj: buď pokladníkem Jílovským a dolování dbej!“ A věru Causis doloval, až zašel králi dech; 16 co zlata sebral, v ranec dal – a do Říma s ním sběh’; i uplácel a podplácel, že hanba mluvit, fí! až v sněm jak prokurátor šel, de causis fidei! Mstu osnoval tam, žaloval a klepy roznášel, lhát učil lotry, sám jak lhal, a všemi hříchy čpěl; jak výheň hořel jeho zrak, z úst vlčí dral se sten a soptil vztekem jako drak, když z lží byl usvědčen. Tu dal se v divý křik a skřek ten církve dobrodruh, vše věděl hned, co Kristus řek’ a co mu řek’ sám Bůh, a věděl vše, co v nebesích děl svatých otců sbor, lži vymýšlel a podlost líh’ a mravů černý mor. Žil z úplatků, bral, „doloval“ a plýtval zbytkem sil; 17 žil v hampejzích, i pil i spal a v sněmu s vlky vyl, ba řádil tam jak vzteklý pes a štěkal zas a zas, až mistra duši anděl vznes’, když tělem v ohni zhas’. Zřel Causis vzlétat světcův prach při divém řvaní trub; slech’ zvonů kvil a dostal strach, čert do srdce jej rub’; shrb’, nemoh hlavy vzhůru vznést, zbleď, ztrnul, ztratil řeč; chřtán sevřela mu hrůzy pěst, v hruď ďábel vehnal křeč. Stál oči v sloup, stál vyděšen – až dal se v křik a vzlyk, a celou noc a celý den jak had se městem vlík’, pak sebral ruče, co kde moh, a prchal, Bůh ví kam – jak by měl nejmíň tisíc noh – snad k pekla končinám. Pes do světa se vytratil a nespatřil už Čech, 18 jen pověst praví, že se kryl, jak vždycky v hampejzech; kdes v Basileji tělem shnil, leč když se mrchou stal, sám Satan na vše strany plil, než do pekla ho vzal! 19