PRKENNÝ KRÁL.

Adolf Heyduk

PRKENNÝ KRÁL. 1469.
Vyjechal si Matěj k Olomouci z rána, chtěl si zahrát Matěj na krále a pána, cikány vzal, Plavce k větší cti a slávě; chtěl být českým králem Matěj na Moravě. Vzal si Matěj čižmy, byly z brusu novy, pozval hodnostáře k panu biskupovi, 102 pozval klášterníky i Krebsovu tetu, i tři píšťaláře zrovna z Kečkemetu. Ubrousky dal dělat z obnošené řízy, talíře a mísy; cín byl čistě ryzí, poháříky byly z broušeného tisu, a kdo neměl nože, rukou sáhal v mísu. Starý Ujlak pyšně srazil vyschlé paty, na krk pověsil si řetěz skoro zlatý, těžký tak, že Ujlak sotva řetěz smýká, však by na něm masař udržel i býka. Zvěři na tabuli hojnost bylo věru: z Tater jezevčina, žáby Nezideru.Nezideru, 103 komu nelze rukou, ostruhami bodá, z vinných sudů tekla pravá z Tisy voda. Pestré korouhvice vlály z každé věže ku potěše četných padouchův a spřeže; zvony vyzváněly Matějovi k štěstí – a kat kališníky stínal na náměstí. Vřeštěl cikán z píšťal, až byl rudý v líci, jako vlci vyli zpití Sikulíci; kati připíjeli na pánovo zdraví, metajíce z praků urubané hlavy. Což tu bylo smíchu – kdož by také plakal – vždyť Kiniszi s trupy v krvi čárdaš skákal; 104 ulapené Čechy k ohni kázal vléci, aby měli Uhři na rožních co péci. Vždyť přiběhli k hodům jezdcové i pěší cigáni, jež pestrá veteš nejvíc těší; nesliť Matějovi dar vypraný znovu: v slávě prosedělou sukni Arpádovu. Líbal lživý Matěj sukně v místa skvoucí, vystavěl ji rychle v zbožné Olomouci; beťarové pusty líbali ji s vděkem, vždyť posvátná sukně potila se špekem. Nejvíc pospíchaly k panu Matějovi ze všech končin světa nevěstky i vdovy; 105 vždyť prý bude čista každá z vůle boží, kdyby týden spala v Matějově loži. Třeba prý si jenom zvlažit v době ranní posvěcenou vodou ňadra při kázání a pak aspoň halíř v zbožné dáti víře ku křižácké válce do Čech na kacíře. Což se Maďaříci umývali v řece, aby ku slavnosti přišli čisti přece; umyli si ruce, umyli si líce, zobraceli na rub húň i nohavice. Do chrámu král Matěj v průvodu se béře, nevěstky a baby obstoupily dvéře; 106 hle, již Matěj sedí v kadidle a záři, v křesle biskupově zrovna při oltáři. Však kde vzíti purpur? Matěj plný strachu rychle zbarvil čechel v kališnickém nachu; koruna však v Čechách, kdo že půjde pro ni, vždyť husarům nelze sedět na komoni. Nelze, posud nelze, zavazují hlavy; veliký byl první pardus u Čáslavi, a již zase Jiří švižné metly hledá, aby jim vyprášil čím se na kůň sedá. Nech si zajít žáhu, Matějíčku, hýři! Na Orlíku skrývá korunu král Jiří; 107 pomohou-liž tobě bez koruny asi pomazané ruce, namaštěné vlasy. Slyš, nemáš-li skvostu: pláště, žezla, meče, vezmi v ruce pípu, na hlavu dej beče; na krk provaz třeba a křivému pleci zástěru dej pestrou, dosti jich máš přeci! Už, Matěji zlatý, nic ti nezpomůže, ani „Tučná Hvězda“ ani ta „Psí Růže“ ani Rudolfové ani lživí Tasi. – Taká bludná světla Jiřík mžikem hasí. Už ti nezpomohou různé říše stvůry; sotva lékem koupí, kdo nedostal s hůry; 108 nepomohou šavle ani dřevce hrotné, již ti hřeben bledne, již ti pazour krotne. Už ti nepomohou, věrolomný lháři, rudě ošňůření, černí atiláři, ni kumánské čapky, kalpaky a húně, – svědomí i jazyk úplavkou ti stůně! Však Matějův rozum není žádná pleva, vzal korunu světci z lipového dřeva; z osiky vzal žezlo, meč z borové louče... je-li pak to Matěj, či Honza z Přelouče? Matěj je to, Matěj, jaká slavnost skvoucí ku potěše babic v staré Olomouci; 109 troubili mu k poctě, troubili a hráli, s osikovým žezlem dubovému králi. Kolem Havrančíka Maďaříci stáli, ženy jich i panny z oken pozíraly; ženy jich i panny ukláněly hlavy, aby jejich děti zhlédly vrchol slávy. Hrej, Matěji, hrej si, Čech je bedliv sečí; ženy pletou metly, muži sáhli k meči; nechať v boji padne Jiříkova hlava, nechce tebe národ.národ, ale Vladislava! 110