Květnové meditace z roku 1887.

František Serafínský Procházka

Květnové meditace z roku 1887.
I.
Pan Kilian.
(Všední znělka.)
Dva domy má, je vdovcem této chvíle a v ostrostřelbě vždycky centrum změří, v kroj vždycky nový tílko svoje svěří a k čapce zatkne péro černobílé. Dal ekypáž své sestřenici milé a tučné věno chystá svojí dceři. Na časy zlé si stýská po večeři a účetního s chasou plísní v díle. Pro rudou košili, jež tak mu svědčí, je spolku členem, pak – pro lidské řeči a pás, jejž možno kryptogramem spínat’. Sokolí péro nejdelší má z řady: však s tobolkou se skokem vyhne všady a o příspěvek dá se upomínat’. 60
II.
Ni zisk ni slávu...

Jak libý parfum mnohá zářná hesla z úst nadšených se ku obloze vznesla v čas úporného boje, tuhé práce a kleteb, jimiž proklínáme zrádce. Na každou stuhu vetkána jsou zlatem – na rubu arci s jménem dárkyně.dárkyně a do mramoru tesána jsou dlátem, jsou kořením při každé hostině. I básníkovi sletnou k péru hbitě, kdy hřmící proslov skládá rozpačitě. Již od školáčků sloupy, stěny, brány v budoucnost slibnou jimi počrtány. Jsou zlatým štítem, za nímž jazyk mečem, jejž poctí žurnal článkem úvodním a soka strhne k zdrcujícím řečem a k novým heslům stkvělým, původním. Jak úhoři na bílých listech tiskem v dlaň vklouznou prostým něčí ruky stiskem, a milostpaní, bůh ví jakou hříčkou, je z rána najde v čišce pod pokličkou. 61 Jest plno jich, jak po srpnovém parně kol vody bývá much a komárů, však na závory citu ona tlukou marně a utopí se všecka v plném poháru. – Já ubohý, co v konci musím zříti za nápis heslo zvoliv, jež tak svítí: S nožíkem satyr k papíru se snuje a z hesla n mi drze vymazuje. 62
III.
Po modrých vlnách bratři plují z dáli.

Po modrých vlnách bratři plují z dáli – tu satyr utichá, kdy v srdcích ohně blýskající vzplály, syn k matce pospíchá. Ni dravý ocean jak lovec v léči Vás v pouti neděsí, ni vichor zlý a blesků nebezpečí, jež kmitá nebesy. Žas hruď nám chytá, – těžko, těžko chápat’ té lásky velikost, jež přes ocean v dalný, šerý západ si klene pevný most. My slábi jsme, my sotva pochopíme té Vaší touhy žár. Ne skutky – slovy jen tu zápasíme, to nejradš přes pohár. Však nadšení, jež chvilku vzedme křísíc vše srdce upjatá, Vám za to pomník vztyčí za sto tisíc, dá diplom ze zlata. 63 A vlast? – Než znova svobodná zem cizí Vás v náruč přitlačí, dá slzu svou vám jako démant ryzí, a ta Vám postačí. 64
IV.
„My chcem’!“
Americkým Čechům.
To blysklo se, a hromy zněly z dáli. Náš lev hnul hřivou, jaký děs! a zory jeho rozjiskřeny vzplály, jak hvězdy dvě když letí od nebes... A my jen truchle se smáli. Tak síla hřímá, jež nás v duši pálí, tak vzdor a vůle hovoří, tak v bouři svitne maják nenadálý zmítané lodi vírem na moři... A my jen truchle se smáli. Tak pouto puká, které paže kálí skvrn podlých směsí rezavou, tak volnost – orel – jež nás denně šálí, perutí robům kmitne nad hlavou... A my jen truchle se smáli. Tak syn se hlásí k matce, v bídě lká-li a prosíc dlaně povznáší, kdy příboj harcovníků neustálý jí vzpupně poklady rve nejdražší... A my jen truchle se smáli. 65 Tím hromem vzbouzejí se, kdož jsou spali, svůj svého pozná v naději, a tisícové, kteří němi stáli, svou hymnu svatou bouřně zapějí... A my jen truchle se smáli. To blysklo se, a hromy zněly z dáli, náš lev hnul hřivou, – jaký děs! a zory jeho rozjiskřeny vzplály jak hvězdy dvě, když letí od nebes... A my jen truchle se smáli. 66
V.
Epištola.
Brněnským Sokolům.
Jak chopiti se k zvučné písni flétny, jak sáhnout k lýře pro zvuk vítězný, jak v dithyrambu veršík splétat vzletný a vůní kadidlovou líbezný? Jak fanfáry a bubny nechat hřmíti tou salvou při triumfech slýchanou – a ve frazích se na krev nezardíti, když místo skutků krajem zaplanou? Jak různým svatým s nymbem kolem hlavy stlát k nohám hedváb díků bohatý a nespatřit, jak po bok se jim staví s jízlivým smíchem ďásek rohatý? Jak o svornosti zpívat slavných skutcích, když v roucho kokety se obláčí a skutky chodit nechá po odpustcích, jak děcka otrhaná, žebračí? Jak vlastenectví k chvále zníti větší má struna v nadšení vždy napjatá, když začne ono mnohoslibnou řečí a končí řádem, límcem ze zlata? 67 Bél, modla stará o bronzových nohou, ta mezi námi straší dosavad. Té jednotlivci žertvu pálí mnohou, však národu jest z modlářství se kát. Ať zve se pýchou, sobstvím, slavomamem, ať vyšší instancí neb věhlasem, vždy kořen její kotví v pekle samém, a národ celý jejím pospasem. Jen jednou, dvakrát, Svornosti, tvá síla plamenem šlehla ve svět vesele, a celý národ bedliv svého díla byl obrem tehdy z kvádrů, z ocele. A obrem tím se opět můžem’ státi, jen inkvisici hoďme pod stoly a srdcím dejme láskou, láskou vzpláti, k hrudi si připněm’ peruť sokolí. Proraziž, přeleť, přelom, přeskoč, ohni, jen nepodlízej na rtu babí pláč, sám sebe, lide, učiň zlatem v ohni, ne psem, jenž líže pánův karabáč. Nuž, bratři milí, vzhůru čela v muce s praporem v pěsti, vzdorem ve zraku, z nás každý staň se lidu tomu vůdce k svatému vítězství a zázraku. Nuž, bratři milí, podejme si ruce! 68