BALLADY A LEGENDY.
[3]
Sursum corda!
Svatovítská pohádka.
Po bludné pouti Prahou věžatou
mně vlídně kynul Svatovítský dóm
do chladivého kleneb zátiší
v podvečer snivý svátku Václava.
Used’ jsem v chrámu vetchou lavici,
pod starodávnou řezbou nástěnnou,
z níž vypíná se hranou spuchřelou
Malého města zbledlá nádhera
a věkožizný, starý Karlův most,
zacloněn prachem, vláknem pavučin. –
A dobře tak, že clonou touto skryt,
neb zrakům chodce sžáslým zjevuje
falckého krále útěk nečestný,
jenž vyřezán tu rukou posměšnou.
O dlaň jsem opřel rozechvěnou skráň
a zrak můj stíhal runy klikaté,
jež vpálila tu slza voskovic,
po věky horkým proudem kanoucí
[5]
do zasmušilých desek klekátka.
Hluboký soumrak zvolna zaléhal
ve tajůplnou lodi tišinu,
již přerývalo v mžiku plachém jen
ptáčete pozdní táhlé pisknutí,
když v přístropí tam kdesi zapadlo
v kamennou mitru světce, biskupa
vystlanou chmýřím žíňat hebounkých
jak v rodné hnízdo kdesi pod římsou.
Pak velký měsíc vyplul na nebi
a hravá četa zlatých paprsků
se prolinula pestrou malbou skel,
jak pohádkových zjevů chorovod,
jenž krokem tichým stěny proniká.
Na dlažbu klesla vlhkou, zimavou
v náhrobní desky, měkce hlazené,
polibkem plachým lidských kročejů,
jež tlumí tady zvuk svůj od sta let,
by nerušily sladký smrti sen,
těch spáčů, již tu zdřimli na věky
ve slávy české teskném kurhanu,
jímž Svantovíta týnec skromničký,
a nyní Hradčan nebetyčný dóm
– od věků býval i s tou nádherou
svých fiál svižných, oken kroužených,
vzepjatých směle k modrým nebesům.
V paprsků síti k zemi snesla se
s tabulí oken malby čarovné
mlhavých postav chvějná směsice
a po širokých stupních oltářů
dál roztáčela vidmo kouzelné,
6
po dlouhých, němých řadách lavicí.
To světců byly mlžné postavy,
rostoucí mžikem v gigantickou šíř,
v těch řízách vláčných, pestře zbarvených,
s tou lící bledou, bradou visutou,
s tím zrakem snivě k nebi zdviženým,
s tou paží, která tiskne pokorně
si k srdci symbol muky nástrojův,
jak nadechla je lehce v oken skla
nadšená bohem ruka mistrova.
V tom velebnou aj! klenbou chrámovou
se modrá záře náhle rozlila
a každý oltář mžikem zaplanul
voskovic mešních kmitem zářivým.
Veliký svícen v kapli Trojice,
jak rudý granát šerem zahořel,
tak právě, jako kdysi hárával
ve Šalamouna zlaté svatyni
u pyšných stupňů archy úmluvy,
než z triumfalných Tita trofejí,
zapadl v chmurnou svatyň Milánu,
odkadž jej unes’ v šerý Víta chrám
král bohatýrský kdysi Vratislav.
A z kamenného hrobek podsvětí
jak v soudného dne bleskném úsvitu,
postavy mrtvých svižně stoupaly
v zář světel z lůna hrobu tmavého.
To město mrtvých v Hradčan podzemí,
jak mravenisko v zprahlém jehličí,
páchnoucí hořkou vůní kadidla,
7
ožilo náhle ruchem nezvyklým.
Rytíři dávní v těžkém brnění,
jichž kostrbaté, stuhlé postavy,
klečící zbožně s dlaní sepjatou,
se v koutku chrámu dosud tajily,
na vypuklinách desek náhrobních:
své spráchnivělé lože na ručest
míjeli, mnouce víčka ospalá
a s matron cudných rojem spanilým
způsobně v před se brali v dvé a dvé.
Za nimi kněží, jahnů, biskupů,
jeptišek, mnichů řada bez konce.
Pak celé davy měštek rozšafných
i měštěnínů vzácné paměti
v španělských límců, krajek zátopě
i kadeřavých paruk příčesu
do lavic chrámu jen se hrnuly.
Ten mrtvol dav, jak vlna nesmírná
zatopil vratkou chrámu lodici,
že bylo mi tak teskno u srdce,
jak příval krve by se k němu hnal,
je hroze tepem schvátil šíleným.
Na duchů koráb chvatně usedla
má duše teskná a dál v mátohách
řídila hybké snění kormidlo...
V tom zvonů hlahol zavzněl hluboký
s chrámové věže v pustou, čirou noc,
pak sakristie zvonku stříbrohlas
se ozval dutým dómu sklepením,
jak v dáli snivý cinkot rolniček
po sněžné pláni v jitřní vánoční.
8
Ze hlubin šerých kaple Václavské,
v níž, jako v skřítků bájné jeskyni
se blyštil stěnou jaspis, ametyst –
se průvod mešní vážně k předu bral.
Na čele Vojtěch s mitrou biskupa,
ve zdobě perlou tkaných rukavic,
jichž – ač tu dřímou tisíc dlouhých let –
ukryty v bájném chrámě pokladu –
se netkla nikdy plíseň práchnivá. – –
Dál celá řada světců, patronů: – –
Jan z Nepomuku v hvězdnou oděn zář,
jež kmitla prý kdys vlnou Vltavy,
když mučenníka chladná mrtvola
zázrakem kalný oddělila brod,
že vyschnul náhle, jako Faraů
rudého moře lůno písčité.
Pak Jiří, kopí břitké odloživ,
a přílbu tiskna k ňadrům v pokoře,
rytíře krokem bral se dunivým.
A subiacký opat Benedikt,
zaměniv pohár jedu rozbitý
kadidla vonnou, dýmnou nádobou.
A Ivan svatý, stříbrobradý kmet,
se zrakem toužným, snivě tesknícím
po šumných borech tiché Sázavy.
Blíženci něžní, Kosma, Damián,
jak Kristus kdysi na kříž přibiti,
Vít, Norbert, Volfgang řadu končili,
tisknouce ke rtům v dvorné pokoře
velebné řízy okraj zlatistý,
jímž pramáť králů svatá Ludmila,
jak krokem ze sna chrámem šustěla,
9
o Anežčino rámě opřena.
Na konec Václav skromný podhájen
k přísluze nesa mešní konvičky.
Stíhal jsem průvod okem vzníceným
a duší mojí v mlžnou dáli táh’,
jak mořem smutku nekonečný řad
těch neslýchaných země mojí běd,
jež jako šumné roje buřňáků
vždy oblétaly lepou její skráň,
věstíce v sinných oblak soumraku
třepotem křídel, vzkřikem žalostným
vždy novou tíseň, nové neštěstí.
Od nepamětných věků šeření,
kdy v hlubých hvozdů tiši panenské
se snivou písní bohům na počest
se ozývala již též sekera,
rubajíc kmeny v chvatu zoufalém
na zásek vzdornou, neuzbornou hráz,
by odrážela lebky krvavé
spřísáhlých vrahů čárné země té,
jejížto bledý, zasmušilý syn,
jen kradmo vždycky plížiti se směl
po půdě kostmi předků svěcené,
a když svou hrudu rodnou orat chtěl,
vždy v jedné ruce třímal radlici
a v druhé břitký na ochranu meč. – –
Od slzavého jitra v Rufa dni,
ke krvavému Lipan soumraku,
od chvíle smutku, při níž v Kostnici
uhasly svíce náhle v oltáři,
v znameníznamení, křivda,křivda že tu děje se
10
ve samém svatém stánku Kristově,
– až k pozdní oné těžké půlnoci,
kdy v Bílé Hory hluchých roklinách
se ve skřípavý hýkot krkavčí
mísily vzdechy mroucích hrdinů,
již pod srpem tu smrti ulehli,
uzralých klasů žatva bohatá...
Od kůropění, kterým procitlo
ve žhavém červnu staré náměstí,
jak bubnů tluk se ozval šílený,
co úder hromu, který temně hřměl,
když synů země hlavy nejlepší
ve třesku polnic, břitký kata meč
do hluchých plevin koše kutálel,
až v listopadu pochmurnou tu noc,
kdy exulantů k smrti štvaný sbor
se ztrácel doubrav tiší mrákavou
na věky rodnou země hranicí...
– – – – – – – – – –
– – – – – – – – – –
V divokém kole bolných vzpomínek,
jež sáhaly mně prstem ledovým,
na srdce bouřně v ňadrech bušící,
zaštkal jsem ze sna bolně, hlasitě.
A tu aj! vedle náhle zdvihli se
dva kmeti vážní, kteří dříve již
v záplavě mrtvol ke mně přisedli,
a beze slova mlčky pod paží
mne vzavše, vedli vážně k oltáři,
kde lampa věčná zlatým úsvitem
jak rudá hvězda v sivých mlžinách
kadidel mrakem třpytně hárala.
11
„Utiš se, nelkej,“ vece ke mně kmet,
jehožto tvář jak slunce zářila –
(bylť sám to Radim, bratr Vojtěcha,
jenž v křivolakém hrobů bludišti
tu odpočívá v místě neznámém).
„Hleď,“ pravil dále, „pojd’ a popatři
ve lampy této lůno tajemné,
tam uzříš, jaký osud byl by stih’
ten lid tvůj, pro nějž nyní hořce lkáš,
kdyby jej věčně moudrý Jehova
ranami Joba nebyl navštívil...“
To řka mně lampu zlatým řetězem
se stropu stáhl v tichém úsměvu.
Jak zhřížil jsem v ni oko užaslé,
hned rmutná vlna v skelném kahanu
se rozedmula v širou hladinu
a v hloubi její tajemné jsem zřel,
jak na dně moře v hluchém klíně vod
leknínem v skráních bledých věnčenou
své vlasti bědnou, stuhlou mrtvolu,
na níž se sápal vlastní rodný syn,
klnoucí mluvy cizí hlaholem
památce její – – – –
U oltáře v tom
se „Sursum corda“ se rtů biskupa
velebně sneslo chrámu prostorou
a v přitlumeném varhan průvodu
zvučelo nocí „Svatý Václave!“...
S oltáře k sluchu mému zřetelně
se nesl šepot jako větru svist.
„Utiš se, nelkej, k žití procitni,
já zahynouti nedám zemi té,
12
jíž Hospodin sám zve mne dědicem.dědicem.“
Mé ruce k světci vroucí modlitbou
již pjat se chtěly, když tu procit’ jsem...“jsem...
Po zemi ve hře stínů těkaly
barevných oken pestré obrysy,
kreslíce v staré desky náhrobní
patronů svatých mlžné postavy
a nehybný svůj zkamenělý sen
dál snilo mrtvé Hradčan podsvětí.
13
Pokání sv. Vojtěcha.
Legenda.
Vojtěch Svatý – sluha Páně, –
zbožný Krista věrozvěst –
zasmušil se, svěsil skráně, –
zamyšlen v třesoucí dlaně,
uzřev kdys, jak na ručest,
lid jeho se vrhá zase
v starých bludů peřeji –
a v pohanském stápí kvase,
víru, lásku, naději.
ZřelťZřelť, jak ohně plápolají,
vesele zas na hrobích,
jak tam k tryznám skočnou hrají,
na dudách a na šalmaji,
jak zní zevšad ples a smích,
jak tam všude obětiny
snáší každá chyžice,
z koláčů a medoviny
na prah smolné hranice.
14
Zsinal Vojtěch – v hněvném hnutí
ruku vztáhl k nebesům:
s oka jeho v mračné rmutí
šlehlo zhoubné zablesknutí,
zlověstících světce dum:
„Proklata buď tato země,
třeba i mne zrodila,
kleto budiž její plémě –
bodejž smrt je zkosila!
Klety buďtežbuďtež, nivy žírné,
proklet český luh i lán –
ty roviny nedozírné,
jak Sodomy pláně sírné,
ztrestej mocný nebes Pán!
A ty hory ve závoji
švarných borů, doubravin,
uschněte, jak štít Gelboji,
v nějž Jehovy zapad’ stín!“
Sotva že jen biskup svatý
hrůzné kletby slovem hles’,
– v tesknou oblast české chaty,
hned žhavý hled, jedovatý,
s oblaků se mračných snes’. –
Nedštila a nepohla se
olověná obloha, –
země chřadla v plné kráse,
jako jabloň nebohá.
Vyrazil prach z tvrdé škorně
Vojtěch v biblí příkladě,
k Římu bral se, ač jej svorně,
15
lítostivě, neúmorně,
ve přátelském souladě:
synové té země bědné,
spjatou rukou žebrali,
by obměkčil srdce ledné
a kletby zlo nedohledné –
zažehnal zas do dáli...
Když tak bral se ledem, sněhem,
divokých Alp stržinou,
tu po líci jeho bledém –
a po vousu brady šedém,
slzy tekly bystřinou; –
mrzly a jak drahé perly
v červánkovém zardění,
věsily se mu na berli,
v jíní bílém třepení.
Used’ v prahu skalní skrýše
a již v měkký spánku klín,
klesal zvolna, tichotiše,
když tu před ním s nebes výše
zamihl se bledý stín –
a ve vidin sladkém klamu
mrazné luny siná zář,
jak v pohádce kreslila mu
Václavovu vlídnou tvář.
Na bělouši v pyšné kráse
postava ta mlhová,
v duhovitém tmavojase,
pustou strání kreslila se. – –
Bílá vločka sněhová,
16
věsila se v uzdu skvící,
jak na větev modřínu,
když v chaloupky okenice
šlehá v noční hodinu.
„Zpátky, zpátky hned v tu chvíli!
nazpět v zemi milenou!
k čemu hled ten zarputilý,
když lid tvůj tam pláče, kvílí,
že’s ratolest zelenou
jemu odnes’ ve prokletí –
a v práh rodné chýžice,
místo svěží míru sněti
vložil kletby větvice!
Ó, obměkči srdce zlaté,
utiš duši vzrušenou,
v níž vždy plály city svaté,
jež i v hněvu chvíli zlaté,
přece byla vznešenou!
Nevztyčíš-li v mysli stmělé
odpuštění, míru stan –
věř, jak vůdce Israele,
nevejdeš též v Kanaan!
Nezahledneš zrnka spásy –
víry svaté osení, –
jež si vlažil slzou řasy,
by vzrostlo v květ plný krásy,
hodný Tvého nadšení. –
Nezemřeš na rodné půdě,
nevejdeš ní v Kristův ráj –
17
v nehostinné, zimné hrudě
pohřbí tebe cizí kraj!
Zvedni, bratře, paže spjaté
k lítostivým nebesům, –
aby boží oko Svaté,
milosrdím blahým jaté,
žehnalo kraj plný dum,
a zas českým luhem vlála
žírné brázdy úroda,
zas na ni se usmívala
slunce čárná lahoda!“
Procit’ Vojtěch v přítmí sluje; –
vidmo luzné zmizelo,
běsný vítr dále duje
a sněhu se závoj snuje,
světci zimné na čelo.
Nedbá věštby, spěchá, chvátá
apoštolů ku prahu –
tam osladí přízeň zlatá
svízel, trud i námahu...
Prchla léta. – Bral se zpátky
městem věčným unaven –
Vojtěch svatý a krok vrátký
u každičké stavil chatky
mírně bědy, hoře sten; –
třeba víc však skládal blaho –
pusté bídy do klína,
nade vše přec tížila ho
alpského sna vidina.
***
18
Pravdu děl sen. – Zbůjců davem
klesl Vojtěch urubán,
tam kde v písku popelavém
sivé mlhy sepjat hávem,
v dál se šeří Prusů lán.
V hrobě stenal věštec svatý:
„odpusť, Pane, kletbu zlou –
a vylej zas v kraj můj zlatý
nekonečnou milost svou!“
„Dejž, bych krok jen jeden všinul,
opustiv svůj zimný rov,
v kraj, jejž vždy jsem k srdci vinul,
třeba by byl se rtů splynul –
příval mračných kletby slov! – – –
Dej mi vdechnout ještě jednou
české chaty vonný dým,
dej mi zlíbat líc jí bědnou
byť i retem zsinalým!“
Sželelo se Hospodinu
věštce vzdechů posledních,
vzkřísil jej – a z hrobu klínu
tělo jeho v nočním stínu
spělo v tmavý, rodný jih.
Plížilo se v hrobním hávu,
držíc paži sepjatou:
zkrvácenou vlastní hlavu,
zpupným vrahem uťatou.
Tam v kostelík rozvalený
v pustém klínu doubravin,
jehož plísní kryté stěny
19
jím kdys byly posvěceny –
bralo se co plachý stín – – –
a na oltář ruce vratké
v boží lásky zázraku
složily své břímě sladké
do tichého soumraku.
20
Salvatorská ballada.
U svatého Salvatora
v dusné hrobce, v hluché skrýši
usedavě – žalostivě
naříká to v noční tiši.
Kolem vnadou čarotklivou
zmládlé jaro usmívá se,
od Petřína vůně táhne
v snivém luny tmavojase.
Dvacáté a první jitro
června zase dnes již plane,
jaký div, že bolem chví se
hlavy tady pochované!
Dvanácte jich... kat je přibil
s nechutí kdys, žalem, steskem
v římsy věže po popravě
na náměstí Staroměstském.
[21]
O půlnoci v červnu svítí
od těch dob vždy chrámu koby,
roj světlušek modrou září
mučenníků lebky zdobí.
Zrakům všem však není dáno,
by podivný taj ten zřely,
jest to jako poklad bájný
za mše květné o neděli.
Vyvolenci div ten sotva
po letech se jednou zjeví,
jinak nikdo o hrobovci
českých pánů v chrámu neví.
Zakopaliť je tu chvatně,
bez modlitby, požehnání,
skropili je slzou vroucí,
v usedavém pláči, lkání.
V noci té však berou na se
postavy rys dávných tvarů,
kost ke kosti pojí se tu,
jak v údolí na Senaaru.
Pozvolna jdou ku oltáři
a ve zbožném zanícení
tu na stupních ruce svrásklé
spínají zas ku modlení.
Modlí se za spásu země,
o níž se jim sladce snilo,
by bezmezné bídě, hoři
jednou v Čechách konec bylo.
22
Varhany v to teskně zvučí,
hrají na ně tytéž ruce,
které kdysi přihrávaly
jim na pochod k divé muce,
když se anděl zhouby snášel
ve žeravém mečů blesku,
na náměstí rudém krví
v polnic víru, bubnů třesku...
Po chvilce sbor mučenníků
zdvíhá se zas od oltáře,
a vychází z chrámu šera
v trouchnivých říz vetchém cáře.
Na náměstí Staroměstské
pozvolna se tiše beří,
a s povzdechem zapadají
veřeje chrámových dveří.
Na orloji již již málem
kohouti – slyš – jitro pějí,
když tam v tichém duchů klusu
k radnici se potácejí
postavy ty vzdušné, mlžné,
jak oblaka bělosivá,
jimiž ostrá vížka Týnu
v zášeří se přiodívá.
Tam pak zas ve dumné snění
hříží se ti kmeti bledí
a upřeným, shaslým zrakem
na orloje rafij hledí.
23
Rafij ta-li zastaví se,
slza jim ze zraků tryskne,
půjde-li, z nich každý meč svůj
kostnatou hned rukou stiskne.
Mrazný kámen dlažby rynku,
v níž se krev jich dosud chvěje,
při tom náhle vzplane, vzhoří,
jako kadlub čaroděje.
Uzří v něm jak v horoskopu
naděje kmit, štěstí, zdaru,
že odloučí Bůh již v brzku
ryzí kov od hluchých škvárů.
– – – – – – – – – – –
– – – – – – – – – – –
Přelud pouhý – rafij vždycky
stojí jako uhranutá,
v Salvatora hloub se ztrácí
smutkem hrobu ovanuta
četa pánů českých – – Bože!
v zoufalém ji siliž hoři –
a nám novou sladší báji
k útěše zas aspoň stvoři!
24
Dva průvody.
I.
I.
Neděle v advent, první hlučná, slavná.
V Marie Scala chrámu svatyň šerou
za tichou branou Pavla apoštola
hučící davy věřících se berou
a kostelníků ruka neunavná
jen stěží zástup rozvlněný zdolá,
jenž u vchodu tam burácí a šumí.
Jeť dnes den velký. Vítěz bohorovný
dnes Panně svaté pokory hold skromný
zde k nohám skládá. – Bleskným žárem hrají
démanty třpytné do kytice spjaté,
smaragdu brčál, stopen v perel sněhu,
tu tají svůdný zákmit jemné hrany
a safír modrý dívčích oček něhu
rozlévá měkce po obrubě zlaté
koruny, v níž se český granát třpytí
pod aksamitu žhavorudým nachem,
jak horká krůpěj, když se v sukno řítí
na popravišti v meče kmitu plachém.
25
Od městských valů do chrámu se béře
procesí slavné – papež sám je v čele,
z nosítek zlatých rukou úbělovou
náměstek mocný, boha, spasitele
okénkem žehná klečícímu lidu...
Dokořán chrámu otevřeny dvéře
a pod záclonou jejich damaškovou
se ztrácí v pestrém, krasohledném vidu
strakatá stuha poutě účastníků.
Biskupů mitra, vlečka kardinálů,
červená komže, dalmatika bílá,
sutana hnědá bosých řeholníků,
kabátce pestré, halapartny třpytné
švýcarské stráže, která v bystrém cvalu
papeže trůn přenosný obklopila...
Marie Scaly oltář osamělý
zaplanul v záři světel tisícerých,
jak z večera když tmavým borem kmitne
zrosenou travou ve houštinách šerých
světlušek roj modravě rozjiskřelý.
V kadidla dýmu papež boží máti
korunu vkládá. S vysokého kůru
kleštěnců zpěvy tenkým hlasem znějí
jak cikady, jež z jara na souvrati
vesele v slunci v svižném sboru pějí.
V to bubny, trouby vířily a hřměly
a v intrád zvuky slavně zazvučely
kantáty v počest Ferdinandu králi.
26
HlaholteHlaholte, zpěvy – plným zvukem chvály
ať rozpěje se radost naše mnohá,
že v chrámu toho svaté vchází prahy
knížete knížat spravedlivá noha,
jež pokořila mrzké církve vrahy
v milosti boží síle neskonalé!
Aj žebřík, o němž kdysi v rajském snění
se Jakobu na balvanovém loži
líbezně snilo – zas ve chrámu Skale
dnes k nebi vztyčen; jeho po trnoži,
stoupají zase spravedlivých duše,
tak, jak je zřel kdys v čárných vidin chvění,
sám Bernard světec, když ve zbožné tuše
zasvětil tento stánek Hospodinu...
Z koruny již dnes v slavném okamžiku
sám velekněz tu obětoval Panně –
paprsek lásky milostivě šlehl
a gloriolou osvítil Tvé skráně.
Královna nebes, Ferdinande králi,
v hvězdného pláště majestát tě halí
a přízně boží paprsek blyskotavý
se vznáší s nebes v poddaných Tvých hlavy!...
II.
II.
Neděle v advent. – Mlhy v listopadu
jak sukno smutku v chmurné dětské báji
po lomenicích domů rozvěšeny;
Vltava trne; ve mrazivém chladu
Karlova mostu pilíře se chvějí
27
a vlny jezů mlýnských omývají
v šepotu teskném balván obemšený
stařičké, vetché sochy Bruncvíkovy,
jež klímá tady šumnou nad peřejí
tisíciletý spánek pohádkový.
V krvavém nachu za Strahovskou plání
zapadá slunce; pablesk jeho zlatí
svatého Víta zelenavou báni,
jež se jak mlžná silhueta tyčí
nad mořem budov usměvavé Prahy,
té popelkové dcery holubičí.
Z Týnského chrámu procesí se béře
k Mostecké bráně za hlaholu zvonů,
jak bludná smečka vyplašené zvěře,
ze všad se sbíhá v ustrašeném shonu
z uliček města klikatých a šerých
lid za oděnci šumných saských vojů,
jichž lesklopřilbí, svižní hlasatelé
klusají pyšně na komoních v čele.
Mostecké věže chmurné pod sklepení
zabočil průvod; na kolena klesli
rozvaté obce české příslušníci,
oddáni v milost boha neskonalou,
jež v týnec jich, jak v stáje chudou jesli
se tiše nesla, věštíc vykoupení
pod církve nové nerozbornou skalou.
Korouhví věže hluše vzlykající
lomcoval vítr, shnilou pod krokvicí
28
tu v uschlých kostech teskně drkotaly
vybledlé lebky, plísní obemšené,
rezavým hřebem v římsu zavěšené
– srubané katem českých pánů hlavy!...
Tak příšerně zde do krvava plály,
tu pod královskou Hradčan pustých strání,
jak přízrak hrůzný, jímž v kabylské pláni
se tyčila kdys děsně narovnaná
hranice lebek v síních Tamerlana.
Cimbuří slezly zbožné lidu davy
a na nosítkách v clonu baldachýnu,
za zvuků bubnů, v děl velebném hřmění,
počestně kladly hlavy mučenníků...
Slavnostní průvod s ostatky spěl k Týnu,
odkud jak hvězda v červánkovém rdění
z daleka zářil zlatý kalich v štítuštítu,
meč břitký statné sochy Jiříkovy...
Kantáta slavná – hlásná hymna díků –
se v plesném chvění nesla v chrámu krovy.
Již konec bědě, strádání a vzlyku,
již usuš slzy, jež v palčivém toku
skrápěly tvoje líce – nevolníku!
Zhas jiskru vzdoru v zoufanlivém oku,
již z kostí tvojich mstitelové vstali!
Lítosti boží paprsek blyskotavý
se s oblak snáší v urubané hlavy...
– – – – – – – – – – – – –
29
Týnskému chrámu.
Ty chráme Týnský s věží štíhlých zdobou,
jak hledíš vážně z domů lomenice,
jež vyrostly nad chmurnou Tvojí kobou
jak nad mohylou v hvozdu borovice.
V Tvých římsách, smělým vykroužených zmachem,
jen ptáče tíká v poletnutí plachém,
a z portálu Tvých čarotklivé něhy
vichřice času bezcitnými šlehy
neladné ssutky v hluchou dlažbu smétá,
jak listí buků mhavé za jeseni...
V tvých klenbách pavouk šedou přízi splétá
kol obrazů, jež v truchlém zapomnění
tu práchniví a tlejí ode věků,
jak v pusté ladě uschlé, plané hloží,
ač tak jsou plny půvabu a vděků,
jak by je byla nesmrtnými rysy
na plátno vdechla v šťastné chvíli, kdysi
v zášeří věků sama ruka boží!
Tak zimno tu, že v líce chodce vanou
zapadlých věků dechy ledovaté
a noha jako řadem popelnicí
tu smutně kolem oltářů se šine...
30
A přece slavným, velebným Jsi, Týne!
a požehnány klenby Tvoje svaté!
Zde, dvou těch vížek štíhlých pod ochranou
úmluvy archa, milá Hospodinu,
od věků slavně, nerozborně stála!
Zde Bůh, ve sudbách svojich nevystihlý,
uložil vlídně v posvěceném krovu,
kvetoucí věčně holi Aronovu,
zástavu spásy, z bědy vykoupení!
V Tvých klenbách šerých vždy se zelenala
naděje haluz, – míru holubice
Tvou římsu šedou vždycky oblétala...
Tvých zvonů srdce nikdy nezavzdychlo,
vždy tlukouc klidným, odměřeným tepem;
při jejich zvuku zmlkalo a tichlo,
jak v přísný povel šelem krotitele,
co v reji vášní šíleném a slepém
hruď země této bědné, osiřelé,
divokým spárem sápalo a rylo...
Když chvíle hrůzy nad krajem se tměly
a k smrti teskno v chorých Čechách bylo –
Tys jediný byl v nouzi vrchovaté,
jehožto věže, zbožně k nebi vzpjaté,
v modlitbě vroucí nikdy nezemdlely...
31
Památce Jana Amose Komenského.
Když exulantů zasmušilé sbory
se zvolna braly k českým hranicím,
když smutku šerem smrákaly se bory
a s mlhou splýval vonný chatek dým:
Tu naposledy zvedli k požehnání
nešťastné země zbožné pravice,
jež třásly se jim v zimné, schřadlé pláni,
jak jíním spjaté jívy větvice:
I vstala z psanců řady zadumané,
postava vážná, plná veleby,
se tváří jasnou, jak měsíc když vzplane
uprostřed hvězdic chmurném na nebi...
To Amos byl... Kněz, vůdce lidu milý,
českého ducha rytíř vznešený,
on první z prvních, kteří ve svět zchudlý
zas vmetli ohně paprsk nadšený.
Poznání paprsk!... tajemný v svém kmitu
a vědy výheň, tmavou, uhaslou,
rozžehli zase v nové doby svitu
před světa tváří zmlklou, užaslou. – –
32
On takto jal se bratřím promlouvati,
když s pláčem zašli za hranice lem:
„Zdvihněte srdce! ustaňte již lkáti
a oči vzhůru k nebes výsostem!“
„Nemíním tlumit slovem konejšivým
tu bouřnou duchů vašich bystřinu, –
ni kolíbat Vás písma veršem snivým
v rajského klidu plachou vidinu.
Dusiti nechci zvukem slova mělkým
ten boží plápol síly nadšení,
jenž na vyhnanství právě tak je velkým
jak v Staroměstském háral lešení:
když v hlavu, v jazyk, v třesoucí sval ruky
katova meče ostří mířilo –
a biřic sám již bubnů zvýšil tluky,
by plakat slyšet v lidu nebylo!“
„Však Vám já pravím: Byť vše hroutilo se,
nezhynul ještě spravedlivý Bůh; –
nevlažte oko v marných pláčů rose,
na srdce ruku, stlumte jeho ruch!
On, který řídí veškerenstva běhy,
řek’: ,Chvíle tato není poslední,
nad vlastí vaší, plnou bolné něhy,
se zase slavně jednou rozední:rozední:‘
Byť zlíbilo se nyní v náhlém soudě,
na pospas vydat ovce vyštvané –
On dá, že z kostí stlelých v cizí hroudě
veliký mstitel za vás vystane!...vystane!...“
– – – – – – – – – – – – – –
33
Amosa věštbu – vizte! – naplněnou!
Ta zrnka, která s pláčem v odchodu
vyhnanci vseli v souvrať zkaboněnou,
již všude vzešla v zlatou úrodu!
Tak svěže, bujně, rázem že kraj pustý
se zazelenal, v nivu švárnou zkvet’,
Čech Komenského zlatými sám ústy
učiti počal celý širý svět!
A hrdé toto pouhé připomnění,
toť slíbený jím mstitel nejsladší –
to ozlatiž nám trud a pokoření,
být šlechetným a – trpět – dostačí!
34
CHMURNÉ DNY.
[35]
Život.
K čemu vzdech, že ten či onen –
chybil žití cílem –
co v něm zkvetlo, že jen zvonce
v dřeni kmene shnilém?
Kdo můž’ za to, že ten život,
úzký jako máry –
někdo sbíral v žití zlato,
jiný jenom škváry.
37
Ze sna.
Ze sna se něžně vynořil
mně obraz nebožky mé matky,
tak, jak mi zbyl ze sladkých chvil,
jež patří již jen do pohádky.
Jediná ona by rukou svou
ty hrany žití uhladila, –
jedináť ona vlídně vždy
zapomenula, odpustila...
38
Píseň.
Mně není víc už do zpěvu,
má duše to již cítí,
je tam jak v lukách na podzim,
když neroste už kvítí.
Když ocún jenom narudlý
se žlutou travou kmitá
a opozděný bělásek,
zamyšlen sem tam lítá.
Mé písně již se rozprchly
a povadnuly zvolna,
zbyla by ta i ona snad
a zas by byla bolná.
Však v světě širém, širokém,
již dosti smutku všade –
a hřeší ten, kdo v strunách svých
zas bližním svým jej hude.
39
U nás.
Bez nadšení – bez nadšení,
jako víno bez kvasu,
jak bez perly lůno škeble,
jak pohled, jenž nemá jasu.
Bez nadšení, bez nadšení,
jako moře bez lastury,
jako nebe, na němž visí,
strhané jen, těžké chmury.
Bože velký! vzmach jen jeden,
jedno jenom rozechvění,
krok jen k předu, třeba přes práh,
z něhož více návrat není!
40
Vítr.
Ten vítr hučí venku
a běsně burácí –
v něm duše jako stéblo
se zmítá, potácí. –
Zda novou spoustu vnese? –
zda obzor očistí? –
zda požehnání vduje? –
zda kletbou zasvistí?
Tou bědnou zemí českou
zlá skučí vichřice –
zalétá v každou chatku
divoká vánice. – –
Až retem jejím v humně
se pleva oddělí, –
dejž Bůh, když jenom přehouš
zrn zlatých zbude-li.
41
Otázka.
Proč jsi v ten divný, divný svět
nás, Hospodine, stvořil –
proč budil Jsi v nás illuse,
bys v zápětí je bořil.
Proč v žití trud nám’s otevřel
Tobia zraky slepé, –
je věčně míti přimřeny,
nám bývalo by lepé;
jak tichounkým těm polypům
kvetoucím na dně moře –
jež nezří tvého světla jas,
však též ne jeho hoře.
42
Vlaštovky.
Pod střechou naší vlaštovky
na římse hnízda měly,
lítaly plný boží den
a bylo jich dům celý.
Zmizelo jedno po druhém,
jak vypíchal by oči,
a prázdným jenom vikýřem
se mrazný vítr točí.
Tak divně jeho ševely
tím nočním tichem znějí,
jak chůvy rty, když s pohádkou
se k děcku uklánějí.
Čas ob čas vyzní v ostrý zvuk
ta hudba přidušená
a tu pak člověk procitá,
mna víčka rozesněná:
a jest mu jako děcku v snu,
když po andělích práhne,
a zatím jenom v suchou dlaň
ospalé chůvy sáhne.
43
Bez odpovědi.
„Proč,“ táže se tě srnka,
„se nechceš veselit?“
– ví přec, že lovec v patách
a chce ji zastřelit.
„Proč,“ táže se tě rybka,
„tak těžce přemýšlíš?“
– ví přec, že okoun dravý
křižuje hlubní tiš.
„Proč,“ táže se tě skřivan,
„tys tak zasmušen?“
– ví přec, že v poli žití
jen hořký kvete rmen.
44
Při čtení V. knihy Mojžíšovy.
Spíše moh’ on zemřít sladce,
když zahled’ jen zemi spásy,
a nevnořil ret svůj žhavý,
v šumný pohár její krásy:
než ten, kdo tam plným douškem
opájel se v její vnadě,
a pak vyhnán v koutku hynul
na vyprahlé hluché ladě; –
jak pes, který k zemi plazí
jazyk suchý, – žízní šílí –
jako srna u studánky,
kterou honci otrávili.
Totě život! Studna prázdná –
planý vzdech a marná slova –
víc útěchy nečerpal jsem
z Pentateuchu Mojžíšova.
45
Jarní píseň.
V každičkém květném pupenci,
jak ve oříšku z báje,
složeny šaty svatební,
dýšící vůní máje; –
pod každým stromem s večera
v milostné něhy vzlyku,
sladinké skladby přehrává
sto ptačích hudebníků;
i zdá se, že sám dobrý Bůh
jim hledí na partesy,
když vítr šumný zalehne
ve vonnou nivu, v lesy.
A kývá hlavou Hospodin –
jak sladké zvuky znějí –
a slova plná dobroty
se na rtu jeho chvějí:
„Nesmutněte a nelkejte –
ani vyvy, lidé bědní –
den zloby mojí nadejde,
jen těm, kteří jsou všední!“
46
Hra.
Nejeden z nás s žitím sedá
ku hracímu stolu –
divoce ve žhavé vášni –
hrajeme tu spolu.
Výhra stíhá výhru – ruka,
křečovitě spjatá,
štěstí k sobě přihrabuje,
jako kupy zlata.
Zděšen soudruh ode hry již
varuje nás, pádí –
když tu v jednu kartu ještě
odvážně se vsadí. –
K výhře již se vztahuje zas
chtivě ruka bledá:
štěstí pes, jenž ruku líže...
karta padne... běda!
47
Českému lidu.
Vždy chtěli tě mít skřivanem
vychudlým, oškubaným,
jenž z rána v mrazu zpívá si
pod keřem šípku planým.
Tvůj pohled byl vždy smutný tak,
jak postřelené laně –
a rád jsi byl, když do houští,
skrýt mohl’s horké skráně.
A přec ta honba divoká –
okříkání a kletí –
když to jen pipne nesměle
na tvojí suché sněti.
48
RŮZNÉ MOTIVY.
[49]
Se stromu života.
I.
I.
To mládí prchlo jako sen,
jež chvatem v noci dusné
přelétá hlavou ptáčete,
než na haluzi usne.
Kol byl jen těžký, sivý mrak
a žhavé blyskavice –
na zemi hnízdo studené
střesené se větvice.
A zlaté sny jak vajíčka –
po bouřné, pusté vřavě,
zdupána nohou bezcitnou
a rozházena v trávě.
II.
II.
Jak z živého lípy kmene,
z něhož rolník úl si strojí,
tak se z nitra dumy teskné –
jako včely rojí – rojí.
51
Bzučí jedna, bzučí druhá,
neunavně, dotěravě,
až to hučí, šumí, víří
v bolavé té, pusté hlavě.
Marně ruka odhání je
ode žhavé, zvlhlé skráni –
je to jako v báji dětské
trpaslíka namáhání.
Sotva jednu nabod’ statně
na kordisko špendlíkové –
již tu z oulu tisíc jiných
žahadlem se břitkým klove.
52
Rari nantes.
(Krajanům v uzavřeném území věnováno.)
Ó vyhostěnci drahé české hrudy,
již na palubě vratké lodice
se zmítáte, ty nekonečné trudy
vyhnanství v srdci bolně tajíce...
Vám bez kompasu v oblast cizích světů
mrazivý vichr duje na cestu
a nebe nedbá vzdechů, které s retů
Vám teskně vanou v plachet šelestu.
Ó plavci řídcí! – o samotě zbylí
v povrchu rmutné, mlžné hladiny,
když kolem vše a vše již pohltily
hučící vlny kalné hlubiny:
ty vlny, které když vše olízaly,
jak šelmy dravé drsným jazykem,
se přesyceny nyní nazpět valí
divokých proudů ryčným přesmykem.
Ó plavci prostí! V Genezaret českém
vy apoštolští duší rybáři!
Dnes kol vás bouře divým šlehá bleskem
Vám rmutnou pěnu vrhá do tváří.
53
K nebi se vzpíná ruka úzkostlivá
a rtové v prosbě žhavé ševelí:
„Smiluj se, Pane, neb se připozdívá
a sestupit rač v člun jich setmělý.“
Ó sestoupí On!... Vyslyší Vás v hoři,
netraťte naděj – vzhůru srdce jen!
Vy v cizáckém tom, nehostinném moři,
jste snili jenom krátký, těžký sen...
Však přijde čas i pro Vás, plémě chudé,
že bezdno čiré bědy, křivdy, vin,
jak faraonů kdysi moře rudé,
vysuší dechem horkým Hospodin!
54
Život.
Za noci vlahé, v dusném vůně dechu,
za svistu travin – v kvítek šepotu,
snesla se muška ve bzučivém spěchu,
v zahrady staré sladkou samotu.
Jasmínu haluz číši opojivou,
šumící medem bájí východu,
jí přihla k ústům – a v hlavinku snivou
dum tisícerých sladkou lahodu,
viola noční chudá, zakrsalá,
jí retem vlídným měkce šepotala.
„Jak luzný svět! Jak blaho tu a milo,
v čarovné něhy šerém soumraku,
tu Bohu by se samu zalíbilo,
on sám by s výšin mračných oblaků,
sem uchýlil se v klid a zapomnění,
v modravých zvonků měkké objetí,
jež chvíli aspoň zabudit by daly
mu tvůrčí dumy věčné napjetí –
a ve prchavé pohádkové snění
o lidském štěstí by jej skolébaly!“...
55
Tak muška děla – a již táhlý sten
ji zhřížil hebce v sladký smrti sen...
***
Za noci zimní – v bouře sněžném vání,
v meluzin vzlyku, vichřic hovoru,
zmatené piskle vrabčí z nenadání
v umrlčí vletlo komoru.
O máry křídla jeho zavadila,
jak o lem shnilé loďky Charona
a chladné hnízdo v temnotách mu svila,
rubáše bílá, stlelá záclona.
Hromnice žluté, světlo blíkající,
děsilo plachou ptačí zřítelnici.
„Jak pustý svět! Jak příšerno a děsno,
jak chví se dech a srdce kormoutí,
zde samu tvůrci úzkostno a teskno
by bylo v smrti mlčném zákoutí.
Zde zželelo by poznovu se jemu,
že to, co stvořil k svému obrazu,
tak stále chví se na propasti lemu –
v objetí nouze, smrti, úrazu,
zde odsoudil by malicherný, bědný
ten svět svůj sám Jehova nedohledný.“
Tak pískle vzdychlo – a již v noční hluši
vydechlo snivou, zádumčivou duši...
Jak šťastná muška! V posmrtné ji kraje
provází jas a štěstí života,
jak pískle bědno ze života báje,
mu zbyl jen žalm a smrti klopota!...
56
Však šťastnější přec i to pískle chudé,
jež s bolem v nitru v prázdno zapadá,
než srdce lidské, v jehož struně hude
jen němá, mrazná žití záhada...
a neunavně, spoustou tuch a snění
je hlodá, jak červ chorou kmene dření.
57
Na židovském hřbitově.
Na hřbitov šel jsem, tam kde spočívají
setlené kosti judských pokolení,
kde stuhlé prsty k nebi pozvedají
rabínské dlaně, mrtvém ve kameni,
kam ruka vnuček pozdních s duší snivou
oblázek vkládá v upomínku tklivou,
kde bezu haluz bují květu vnadou
nad sarkofágů obemšenou řadou:
kde růží není, kde zimavě zkvétá
jen laštovičník z mrtvé hrudi ghetta,
kde pták i stichá v sladkém šveholení,
jak tušil by, že místa proň tu není...
Bloudil jsem dlouho vonných bezin snítkou
a stanul posléz pod sesutou zídkou,
kde v hlíně vlhké, ustlán v shnilou slámu
uprostřed trosek starých lavic chrámu,
žok plný knih a písem divných tvarů
se válel v černém, strouchnivělém cáru.
Jej rozpoutaná vlna Vltavina
ze synagogy vyvrhnula klína
a vynesla na jasné světlo denní –
setlelý odkaz mrtvých pokolení.
Co myšlének, snů, tužeb tisícerých
se obráží tu na blanách těch šerých!
58
Od Pentateuchu, jehož přísná slova,
Bůh v písmena sám vdechl mramorová,
od hlubé skepse Šalamouna krále,
od písně písní, která v bacchanále
tuch lásky sladkých mřela v dívčí vnadě,
až k Josuově šumné iliadě;
od přehluboké Jeremia dumy,
jež jako vítr zlatou harfou šumí,
až k Bileamu, s nímž na stepním hloží
oslátka vzkřekem promluvil ret boží...
Hrobníci přišli s rýči, lopatami,
a zahrabali žok do černé jámy,
pod bezu kmen, jenž ve odkvetu planém
čněl tu jak smokva suchá nad Jordánem.
Co toto vše! Dál v odměřeném sledu
koleso žití kráčí bez ohledu
přes moudrost rabbí, dějiny a báje.
Co jemu Mojžíš? Starých písem taje?
Toť pavučiny, jež v spletité směsi
na loukoť jeho třaslavě se věsí!
Svět kolem líhne bez ustání, rodí
snah, tužeb tisíc – v myšlénkovém žáru,
jak jepice se chvějí ve oparu,
jak vlnek roj za tmavou duchů lodí
a sotva vzešly, končí žití chudé. –
Zas dějem jednou v lidstva knize bude,
co minulý den v plaché chvíli splodil –
a věcí času, by zas rmutem zbrodil,
ty svěží, nově načrtané blány,
jak písem knihy, jež tu zakopány...
59
Mrtvá ruka.
Strání, dolem, nivou, plání,
v třepetavém slunce jasu
těžkou hlavu k zemi sklání
jedno moře zlatých klasů.
Průlinami stebel kmitá
v jednom dusném, vonném mraku
sžaté trávy zeleň sytá –
až přechází všecko v zraku;
vlčí mák se rdí a třpytí
jetelištěm ve šarlatě,
za ním žlutým okem svítí
bledý, chudý kvítek natě.
Dobrý Bůh zas jednou sklání
tvář svou starou, vlídnou, milou,
s blahým dechem požehnání
v župu jihu zasmušilou.
Otvírat chce ruku svoji
pro každého živočicha, –
ať se muškou v trávě rojí,
ať v chaloupce nízké vzdychá.
– – – – – – – – – – –
60
Žel, že dlaň ta všehomíra
vysoko je ve oblaku,
tak, že chuďas k ní tam zírá,
jak jen svítí v zlatém mraku.
Jiná, mrtvá je to ruka,
jež tu na něm těžce leží –
co potom, že bída ťuká
na petlici každých dveří.
Ze zámku je k nebi blíže,
i ta dlaně nebes vládce,
k balkonu se sklání níže,
než k malinké, selské chatce.
61
Českou vískou.
Den se chýlí ku západu –
pluh dobrázdil černou líhu,
nad souvratí v mrazném chladu,
špačků hejno táhne k jihu.
Na tarase do kamení,
lasice se jak stín ztrácí,
polní myš už v polosnění
zvolna v svůj se brloh vrací.
Po strništi jinovatka
krajkou vroubí stébla žlutá,
kouřem voní selská chatka,
při ní dřímá vrba dutá.
Jak ve snu přes pustá lada
noha má se šine zvolna,
na pažit se rosa vkrádá
a do oka slza bolná.
Líto mi tětě, nevolníku,
bezcitné té polní hrudy –
když myslím – o mučenníku! –
na tvou bídu, na tvé trudy.
62
Jak ten těžký kříž svůj vláčíš
bez oddechu, bez ustání,
jak chléb černý slzou smáčíš,
s večera i za svítání.
Jak tě stejný osud hněte –
tebe i tvou tesknou krávu
a jak oba pracujete,
jenom za tu bídnou stravu.
A když spánek v noční tiši
svírati chce tvoje skráně,
tu se ještě s hořkou číší
sklání k tobě anděl Páně.
Jest to dumné přemítání,
o zítřejšek starost bledá,
jež se k tvému lůžku sklání
a volně ti spáti nedá.
Když pak vstáváš zpola snící,
zas do bídy, do soužení,
s tělem schřadlým, v mrazném chvění
se smutnou tou, věrnou lící:
Tu v tvé duši osiřelé
klíčí skromně, v těžké chmuře,
jediné jen přání vřelé:
by nebylo ještě hůře!
63
Kříž v poli.
Na úhoru kamenitém,
kde se cesta s cestou sbíhá,
z plechu deštěm rezavého
Kristus k nebi ruce zdvíhá.
Polní kříž to obyčejný,
jak jich najdeš v kraji více,
a jak jich už opěvalo
zvučných veršů na tisíce.
Kolem v polích zbědovaný
lid se shýbá, v brázdu, v líhu,
jak v plantážích tabákových
smahlý, černý otrok jihu.
Bičů šleh a klení pusté
nesviští sic kolem skrání,
ale bídy přízrak je to,
jež je k práci popohání.
Když se vidmo její bledé
kol chuďasa plíží, míhá,
tu on kalné oko svoje
k plechovému kříži zdvihá.
64
A hned se mu čelo jasní
a rumění bledá líce –
neb ten, jenž tam v dřevě visí,
trpěl než on ještě více.
„Neumřel jsem proto jenom,“
Kristus jemu šepce v tichu,
„abych – bědný ubožáku –
duši tvou jen zbavil hříchu.“
„Ale také proto mrtvé
rámě mé na kříži pnělo,
abych objal spásou svojí
i to tvoje chudé tělo.“
„Nesesinal ret můj darmo,
jenž vám hlásal, že jste bratří,
že to, co dal Otec dobrý
všem vám stejně – stejně patří.“
„Již tě blízka říše moje,
o níž snil jsi od počátku,
ustaň již, o nebožáku,
slzou rosit bědnou chatku.“
„Již se s nebes k zemi sklání
říš ta, plna blaha, krásy –
doufej jen, a víra tvoje
již na zemi tebe spasí...“
*
Dál se vlní lidem smáhlým
v slunném jasu černá líha
a v úhoru kamenitém
Kristus k nebi ruce zdvíhá.
65
Ke dni 14. února při nalezení meče v pilíři mostu Karlova.
Bruncvíka meč prý nalezen!
– a v Čechách jásot jeden –
teď růží vzplane bědný kraj
a poušť vykvete v éden!
Ó! chyba lávky! – Nezvěnčí
meč stolistka, ni thea –
tu starožitnost rezavou
uloží do musea!
„Všem hlavu dolů!“ bude chtít
meč hlásat heslem ryčným, –
však páni v čas jej opatří
nápisem dvojjazyčným.
66
Romance o bledském zvonečku.
Tam na zelené vlně
ve Bledu plném krás
tichounce, tajůplně
to šumí v každý čas.
Tam sladkých, snivých zvuků
se tisíc ozývá,
že srdce tichne v tluku
a hlava umdlívá.
V té sklené, bájné pláni
vše láká ku zpěvu
a k nejžhavějších přání
sladkému projevu.
Tam skrze stromy, sítí,
kostelík Marie,
svou bílou vížkou svítí,
jak vodní lilije.
Před vlídnou, smavou tváří
nebeské matičky,
zavěšen v presbytáři
je zvonec maličký.
67
Ta hudba jeho snivá
od rána zní až v noc,
neb v srdci jeho skrývá
se kouzla čaromoc.
Kdo za zvonec jen táhne,
čím prsa vlní se
a po čemkoli prahne,
to jistě splní se:
Tak jako když kdo stihá,
let hvězdy oblakem
a přání jakés mihá
se jemu před zrakem. – –
Sem v Savice kraj snící
zbloudil kdys do Bledu,
muž chorých, bledých lící
a smutných pohledů...
Proč je tak zasmušilý
ten mladý cizinec?
Proč hlavu k prsoum chýlí
a k zemi chorou plec?
A odpovědí z tůně
to znělo modravé:
hlava mu těžce stůně,
má srdce bolavé.
Ke zvonci tichých přání,
před zlatým oltářem,
on z dálných spěchal strání,
jak rytíř v svatou zem:
68
by stříbrný zvuk jeho
vlil těchu v duši již,
že konec hoře jeho
a sňatý bolu kříž.
Ve touze žhavé řítil
se k zvonci v klekadlu,
však – jak jen provaz chytil,
tu srdce upadlo...
Když zazvučelo bolem,
svou strunou kovovou,
obešla hrůza kolem,
tou hluší chrámovou.
*
Ó, muži teskných hledů,
– utiš se – zvonku hlas,
jenž nezvučel ti v BleduBledu,
ti zavzní jinde zas...
Až kol tvých mrtvých skrání
v hrana se rozvlní ––
pak i tvé bledské přání
se jistě vyplní...
69
Rulík.
VĚNOVÁNO JAROSLAVU VRCHLICKÉMU v upomínku výletu na Helfenburk r. 1886.
Od zasněžených Helfenburka strání
mi v okno vítr burácí,
opírám čelo zamyšlené dlaní
a ruka druhá převrací
při lampy kmitu, kamen tichém vzlyku,
list po listu ve starém zápisníku...
Tu se knížečky s hrstkou bledých květů
jak s křídel duchů vypadla
přede mne na stůl v zádumčivém letu
květinka uschlá, uvadlá,
květ rulíkový, kdys tak rudožhavý –
teď jako úhel uhaslý a tmavý.
I vzpomínám na vonné, čárné, svěží
to slunné letní odpůldne –
kdy k rozvalinám helfenburkských věží
jsme po mýtině neschůdné
stoupali v bor, kde vůní pryskyřice
nám vějíř smrků horké chladil líce.
70
Jak přissával se nenasytným lokem
ret k smavé číši Šumavy,
z níž proudil v duši jarobujným tokem
vzduch, blankyt, vůně doubravy,
kde vše se chvělo, bzučelo a pělo –
a vše nám smíchem zjasňovalo čelo. –
Vráceni sobě krátkou aspoň chvíli
a odpřaženi žernovu,
jejž bez reptání, teskní, zasmušilí
den za dnem táhnem poznovu,
by vymláceno – ač se pot nám slévá –
to zrno, z něhož zbývá pro nás – pleva:
my bloudili jsme Helfenburka valy
a necítíce znavení,
jsme ve borůvkách po pás zapadali
do zvětralého kamení –
ve suché listí kde v šelestu plachém
před námi zmije uprchaly strachem. –
Tu na zápraží palácových síní –
kde v římse stropu sřícené
jen beziny se plazí, ostružiní
a netykavky skleněné –
jsme zřeli rulík, k rozpukané stěně
jak chýlí se tu smutně, zamyšleně.
Ve třásních květů klonily se k zemi
šťavnaté jeho větvice,
zalité jahod zralých bobulemi
jak dravá prsa vlčice –
71
po květu rudém ruka maně sáhla
a hlavu k zemi dusná bolest táhla:
Svět pro nás má zrak belladony snící,
jejížto krůpěj zářivá
i nejzimnější, mrtvou zřítelnici –
čarovným ohněm rozhřívá –
pohlíží na nás něhou žhavých hledů
a v srdci zraje rudá třešně jedu.
72
Poesie.
Pohádku jsem jednou slyšel
o malinké, křepké slípce,
jež se čile popelila
v písku, prachu smetiště.
Zabili ji, zpřevraceli
útroby a nalezli tam
zrnka zlatá, žhavá, rudá
a zářící démanty.
O křtinách pak slípku snědli,
vínem při tom zapíjeli,
maso její trochu tuhé,
zavařené s nudlemi.
Zlato dali do peřinky,
diamanty matce v uši
a smáli se dobré slípce,
až se chvěly bránice.
Jak v dětinské této báji,
již jsem vám teď vypravoval,
tak to v světě s poesií,
slípkou dobrou dopadá...
73
Klovej dál jen, slípko dobrá,
na smetišti žití – snášej –
zlatá vejce,– zobej v písku –
bleskné, třpytné brillanty!
Společnost tvé maso tuhé
s nudlemi své prósy žití
stráví přec – jen když si při tom
vyfintí a vyzdobí: –
Scvrklou, svadlou, všední líci –
horečnatou, zimomřivou –
a své děcko naduřelé, –
které zove pokrokem. –
74
Zámeckou alejí.
Již zase bloudím alejí tou tmavou,
modravých dubin zákmitem,
jež jako ze sna šumí nade hlavou
a voní rosným pažitem.
Přede mnou houby v kropenatém šatě,
jak nalíčené frejířky,
ta v hedbávu, ta v kmentu, ve šarlatě,
koketní strou si vějířky.
A kol nich brouci s krovkou blyskotavou
a kovooké jepice,
hle! zpilé již se potácejí travou,
jed plným douškem ssajíce.
Malosvět celý – pravda nepokrytá
hluboká pravda života – – –
Jest vášeň jiná – co tu broučkem zmítá,
než ta, co námi kolotá?
Je touha jiná, jež tu mouše zlaté
na slunci křídla rozpíná
a burácí snad v duši naší vzňaté
lesklejší, krasší vidina?
Jak brouk, jenž ssaje vůni opojivou,
za doušek jeden, byť i život stál,
za chvíli jednu, chvíli něhy snivou,
z nás každý mnohdy vše by, vše by dal...
75
Před ústředním tržištěm.
(Motiv z Paříže.)
U hal to bylo – v srpnu za poledne,
tísnícím davem zamyšlen jsem šel,
kde v klikatině štítů nedohledné
Eustacha kostel dumavě se tměl.
Od chrámu dveří suknem ověšených
zanášel vítr kněžské chorály;
ve zvucích varhan z teskna přidušených
pak muži tmaví na vůz vkládali
mrtvolu v rakvi, neznámou mi, cizí; –
ji sledoval jsem rozteskněným zrakem,
jak chodců všedních nepropustným mrakem,
lhostejně městem ztrácí se a mizí.
Krok můj se šinul dále po ulici
v odpadcích krevett, fazulí,
jež Paříž, jako písma hodovníci,
útrpně smetá s pyšných tabulí
mizerným drobtem v lůno lazarovo.
Tu na chodníku vlhkém okraji
jsem zavadil o zdechlé tělo psovo
a zřel, jak v káru černou smetají
76
nebohé zvíře, neznámé mi, cizí. –
Je sledoval jsem rozteskněným zrakem,
jak chodců všedních nepropustným mrakem
lhostejně městem ztrácí se a mizí...
Mé srdce bylo jako pod příkrovy
a chvěl se ret – jen opáčivě hles’
ozvukem dumné skepse básníkovy:
Kam člověk šel a kam jde pes?
77
Kristovy zraky.
Nebeské ty velké oko,
v němžto taje pravdy věčné
jak v hlubinách moře tonou,
nezbádané, nekonečné!
Oko, v němžto slzy krůpěj
na unylé chví se řase,
jak rosa, když na chudobce
v ranní mlze kolíbá se!
Pod přimčeným víčkem jiskra
vlhkým žárem v brvě kmitá,
jak v kostele před oltářem
věčná lampa temnem svítá.
Přistřeno Jsi křídlem smutku,
bezedného hoře stínem,
jak závojem tkaným z mlhy,
jež se šeřil ráje klínem,
když tam se rtů Hospodina
strašlivá se kletba schvěla
a ztracené štěstí lidské
porubal meč archanděla.
78
Zraku smutný! v tobě skryto
všecko hoře neskonalé,
co ho v světě od počátku
bylo již a bude dále,
všecka bída člověčenstva,
všecky jeho stesky, žaly,
všecko břímě, které nesli
ti, kteří se žitím brali...
79
Karlu Sladkovskému v den jeho pohřbu.
Kdys jaro vzplálo – čarovábný máj
pln usměvavé lahody;
v paprscích jeho hřál se český kraj
a zlatá báje svobody,
jak vidmo čarné vzduchem plynula.
Letnice první zem ta spanilá
slavila v luzné vesny nádheře;
po dlouhé pouti teskným mořem běd
poprvé v dravém šumném proudu let
nebohé líce náhle zjasnila –
kolem ní celý širý slávský svět
dlel na kolenou; – v sladké důvěře
k ní roztouženě zvlhlé zraky pjal.
V té chvíli božstvo dobré seslalo
ohnivé s oblak dary jazyka,
nadšení svaté proudem tryskalo
ze hrudí mužných jako z lůna skal;
vítězný prapor na nebesích vzplál
a Šavel v Pavla měněn ve mžiku.
80
Též Tebe, Karle, v jasu oněch chvil
oslnil hvězdic zázračný ten kříž,
jenž písmem žárným k Tobě hlaholil:
V znamení tomto jistě zvítězíš!
Tvůj apoštolský rozzvučel se ret
a hřímal ve sluch bouří Sinaje,
na zvuk Tvých slov – ten holubičí kmet
nad rádlem stanul náhle zamyšlen
a přestal housti píseň šalmaje:
nejkrasšíť jeho o svobodě sen,
stál před ním v žití bědném vyplněn!
Ikara letem k obloze jsi spěl,
bys odtud paprsk – třeba jediný –
snes’ v zimná lada české otčiny,
a jasem duhy bratry obestřel!
A sám jsi za to v zimném chladu mřel,
Tvá křídla sprahla v žárném úpalu,
když pjal’s je k letu smělým rozmachem,
žaláře stíny – pouto otrocké –
ve chmurných vidin bludném návalu
lámaly síly Tvoje prorocké
a ducha vedly nad propasti lem.
Však nezdolaly – nezrubaly jej...
Úsvitem slunným den zas májový
rozbřesk’ se opět žírným krajem Čech
a všude zněl jen bujný ples a rej.
Sníh zjihnul rázem – pukly okovy
a mužná prsa volný vlnil dech.
81
Co křehlo v mrazném chladu žalářů,
to procítalo k žití v zápětí,
a z rozvalených zase oltářů
stoupaly k nebi dýmy obětí.
Tys v čele kráčel vavřín na skráni,
Tys Vltavskou nám světil budovu;
Tys tamo chudé chýšky u krovu
v Husince dálném snivém ústraní
národu slovem hromným připomněl,
jak v šeru dějin rád za volnost mřel
a jak má dále za svobodu mřít!
Ty střehl jsi nám rukou ochrannou
království toho klenot zářící –
korunu svatou – málem urvanou
svatému země této dědici!
– – – – – – – – – – – –
– – – – – – – – – – – –
Teď sladce dřímáš, tichý, klidný sen
a lid, jenž pro Tě věčně zasmušen,
nad rovem hořce lkáti neslyšíš!
A dobře tak!... I píseň má se stiš,
by nářek ten a srdcelomný kvil
od víček sen Ti sladký neplašil,
jejž trpký život nemoh’ Tobě přát!
82
OBSAH.
Ballady a legendy.
Sursum corda! (Svatovítská pohádka)5
Pokání sv. Vojtěcha (Legenda)14
Salvatorská ballada21
Dva průvody25
Týnskému chrámu30
Památce Jana Amose Komenského32
Chmurné dny.
Život37
Ze sna38
Píseň39
U nás40
Vítr41
Otázka42
Vlaštovky43
Bez odpovědi44
Při čtení V. knihy Mojžíšovy39
U nás40
Vítr41
Otázka42
Vlaštovky43
Bez odpovědi44
Při čtení V. knihy Mojžíšovy45
Jarní píseň46
Hra47
Českému lidu48
[83]
Různé motivy.
Se stromu života51
Rari nantes53
Život55
Na židovském hřbitově58
Mrtvá ruka60
Českou vískou62
Kříž v poli64
Ke dni 14. února při nalezení meče v pilíři mostu Karlova66
Romance o bledském zvonečku67
Rulík70
Poesie73
Zámeckou alejí75
Před ústředním tržištěm (Motiv z Paříže)76
Kristovy zraky78
Karlu Sladkovskému v den jeho pohřbu80
E: dp + sf; 2002
[84]