JEHOVŮV SLIB.Biblická zvěst. Let čtyři sta juž židův lidlkal při stavění pyramid,leč proti dravých útrap mociBůh nepřicházel ku pomoci.Ať hynul, strádal, vad’ a bled’,On z otroctví ho nevyved’,jen děl: Až vrah se zjitří v zlobě,pak proroka Vám vzbudím v hrobě.Ten jak mnou rozkaz bude dán,se vrátí s Vámi v Kanaán,sám země té však neuvidía nikdo z reptajících lidí.Však bděte, nedalek je čas,že milostiv Vám budu zas;než země třikrát změní líce,dám známku vám, blíž u měsíce.5Tam v žasnoucí všech lidí tvářnad sluncem rudší tryskne zářa z ní vám vzejde hvězda nová,to duše bude prorokova.Ten čtyřicet jak dojde let,v zem otců povede vás zpět,přes moře vod i písku mořea Vaše ukončí se hoře.I věřil národ, co děl Pán,a potěšen ať štván a rván,dál pyramidy stavěl v stonu,ty věčné hroby faraonů.Při největší, v zlých rádců svod,mře kmene Levi kněžský roda nejhlouběj – zrak mdlý, páž klesá –rek mladý Amram v skálu tesá.Leč ruce jeho na rozsah,zpod obou pěstí řetěz stáh’,by silné rámě pouty jatojen perlík mohlo vznést a dláto.6Pot řinul se mu s čela v prach,líc snědou barvil vzdoru nach,ret chvěl se neukrotnou žízní,a duše jeho rabskou trýzní.Den parný dospěl právě v půl,dráb strážný třikrát zvedl hůla třikrát bil jí do zdi hrobu,že odpočít lze malou dobu.Té chvíle tlum židovských žen,zdroj svěží z nilských cisterentěm podával a chleby přesné,kdo koby budovali těsné.Šla od Nilu jich pestrá směs;na šedý balvan Amran kles’a jeho zrak jak slunce v jasuzřel v duchu strýně svojí krásu.A krásnější vždy byla víc,již ženou dal mu Semej strýc,leč posud nepustil ji k muži.„Ne dřív,“ mu děl, „až v čase růží.“7„Je růží čas, kde’s Jehabed!“děl Amram a zrak k nebi zved’,„mru, hynu, v marné čekám tuše,což nejsou svými naše duše?Proč otec na vzdory mým rtůmv svůj posud nepustil mne důma nepřeje, by pro strast velkoumně družnou bylas těšitelkou?Kdy přijdeš k potěše v můj stanv hrob faraonů, kam jsem vhnán? – –“a v dálku zřel a hle, touž dobuzjev bílý vešel v úkryt hrobu.Jak lotus byl ten bílý zjev –v hruď Amramovu šlehla krev,jak v plamen šlehá výheň žhavá,a Amram u výkřiku vstává.Tak právě ženu v duchu zřela v touze náruč otevřel,tak vzrostla síla v něm v tu chvíli,že řetězy se rozskočily.8„Ach přišlas,“ děl, „Pán sám tě veď,má.ženo – panno – Jehabed,má v lásce zasnoubená strýně,o pojď a spočiň na mém klíně!“A chvějným Jehabed dí rtem:„Já otci z domu prchla jsem,dél nemohlo mé srdce nésti,bych ženou byla jen dle zvěsti.Noc mnohou zlý mě stihal sen,ret chvěl se, zrak byl operlen,a v krvi kvetly denně novévždy bujněj’ růže purpurové.To byl ten slunný růží čas,nač jiného mi čekat as?Sem k tobě blíž mě touha hnala,bych růže ty v dar tobě dala.Co dále bude, málo dbám,vždyť vím, že můj jsi, že tě mám;jsem šťastna přes otcovu zlobu,vždyť s tebou jsem a tvá, nechť v hrobu.“9A Amram poklad dražší všechjal v náruč, přivil na ňadrecha líbal čelo, ústa, lícea proudný ručej vraní kštice.A líbal hedbávný lesk brv:„Jsi mou, jsme sami ponejprv,leč nežli okamžik se ztratí,stráž dozorčí se v kobku vrátí.Pak špičák vezmu zas a rýč...Pryč pokrm s nápojem, ó pryč,má bytost všecka v tvé se ztrácíztrácí,z tvé lásky sílu chci k své práci.“A zas ji silnou paží jala k srdci tisk’ a celovalceloval,až na strast života i želyu vzplání krve zapomněli.Vrch štěstí urvali si v plen:byl život to, či byl to sen?jak svěže rozkvetlá dvě tělase v štěstí k sobě přivíjela. –10V tom povel k práci rabům všemdal strážce hole úderem,a z kobek mužů vyplašenyzpět domů pospíchaly ženy.A vyšla také Jehabed,tvář zářila jí, hořel hled,a stkvěla se v své krásy pylujak lotos – rozvitý květ Nilu.A byla vnadnější všech děv,rty rděly se jak žhavá kreva v kyčlích ztepilého těla,tělajak štíhlá lilie se chvěla. –Když Amram večer z práce šel,zář divnou v nebi uviděl,až rukou zastřít musil líce –zřel novou hvězdu u měsíce.Ven israelský spěchal lida na tvář pad’, když hvězdu zhlíd’;té chvíle z otroka v zlé dobějest Mojžíš počat v králův hrobě.11