JAN AMOS V LEŠNĚ.

Eliška Krásnohorská

JAN AMOS V LEŠNĚ.
Letopočet – Bohu vzdání – Amen. Vzrušen dopsal písmě poslední, chvělým dechem zhasil svící plamen. Šero jest, však již se rozední; již se písař neuloží k spánku po své noční práci dokonané. Sepjal ruce nad poslední stránku, modlí se. – „Ó všemohoucí Pane! Zbožným díkem duše má se koří Tvojí milosti, již dals mi k dílu. Dals mi vnuknutí, dals věk i sílu, bych je dovršeno mohl zřít s pláčem blaha v dnešní ranní zoři! Přijmi, Pane, pod svatý Svůj štít knihu, již jak oběť k Tobě zdvihám, za niž prose – slabý orodovník – lnu k ní jako k svatým Tvojim knihám: knihu mluvy otců, Čechů slovník! Tobě, Bože, posvěcuji jej, poklad řeči té, jíž těšíme se, Tvých když nepřátel nás honí rej z vlasti, kde se půda s námi třese, do cizin, kam pro své spasení utíkáme bludní, ztracení! Ty, jenž držels v oblacích Své ruce nad Svým synem, umučeným Kristem, Ty to víš, jak volá trýzeň v muce – a co chví v té knize každým listem! Všecky jsou v ní vzdechy bídy naší, 12 žaloby, jež se mi v srdce vbodly; jsou v ní drahé zkazky doby krasší, šepty naděje, v níž lid se modlí, – zlatá slova víry, těchy, lásky, moudrá hesla světlé nauky, vše, co písně ladí v souzvuky, nevina co dýše v dětské hlásky; jména všeho, co si člověk spřádá v bol i v štěstí, v rozmysl i v práci, čím boj pravdy s křivdou zaburácí, z čeho život vezdejší se skládá i co v božském nekonečnu tuší; vše, co volá z přírody a z duší jazykem, jejž národu dals, Pane: vše jsem vzpomínáním v mysli prožil, schránil v sklizeň mluvy požehnané, ji v tu knihu jako svátost vložil, by svou mluvou ožil národ vnovo, – neboť: na počátku bylo slovo!“ V rozvlněných dumách nad svým dílem stál Jan Amos v ranním svitu bílém. Ale k Bohu obrácený duch náhle v letu svém se sklonil s výše. „Žití stvořil slovem sám jen Bůh, – tvůrcem není člověk ve své pýše. Nezdržím svým dílem chvíle smrti, jestli Vševládci se zlíbilo, že nás Čechy i to snění zdrtí, jež nám sladký návrat slíbilo... Tvé jen svaté vůle soud, ó Pane, jak nám usoudil, tak nám se stane! Bože věčný! Moudrost Tvá-li velí, 13 bychom jako bídní tuláci pod svým křížem teskní, osiřelí, skleslí před cizími paláci zahynuli za svou víru ryzí, a by vypila jen půda cizí české slzy poslední: ó, Pane, pod tíhou Tvé vůle svrchované čelem k zemi před Tvou velebou padám v prach, jsa červem před Tebou. Chceš-li Ty, kmen český setlí v hrobě. Ale dej, ó dopřej, Otče náš, by ta kniha dálné příští době hlásala, jak u náhrobku stráž, jaký velký mrtvý pod ním dřímá! Kéž ta kniha nezmarnými slovy o nás Češích pozdním věkům poví, čím jsme byli! Ať jim zní a hřímá naší památkou, ať naší řečí věkům světa o nás, Bože, svědčí! Vyplň, kniho má, své poslání, jak ti určí Pán!“ – A přiklání pokorně Jan Amos nade knihou hlavu svou a s temnou v srdci tíhou polibkem a svatým kříže znakem s ní se žehná, s oroseným zrakem. Rychle ze své jizby vychází do polí a k háji, kde tak rád jako v chrámě Božím častokrát vykonává pobožnost svou ranní. Smutek hluboký jej provází; srdce, ač se soudům Božím klaní, 14 krvácí mu v rozbolněné hrudi; jedna úzkost zaclání vše jiné, jedna otázka se stokrát budí, stokrát úpí: zdaž ten jazyk sladký vlasti české, bolestné té matky, a syn její v mukách – národ – zhyne?! – Červánek, jak jindy, v jasné kráse na východním nebi zardívá se, – ne však, ne! Dnes temně krvavý, jako když se výheň rozžhaví, sálá rudým žárem pod oblaky, valící se jako bouřné mraky v černých kotoučích. V té děsné zoři tonou věže, čpavý věje van, plamen zubatý se k výši míhá, jak když peklo do nebe se vžíhá; zvony skučí bědným jekem hran – vedro dýše z města – Lešno hoří! Tu Jan Amos, jemuž tucha vzchází, že v tom ohni Bůh mu dává zříti prst svůj plamenný, se vrací k městu. Hle, tam v žár se černé krovy řítí, a ne v jednu střechu, ale ke stu střech se lísá jazyk blízké zkázy. Šílený kol nářek, strach a chvat! Též Jan Amos k dílu záchrany ruku podává jak bratrům brat, jako křesťan mezi křesťany. Když pak zdolán živel, démon spjat, jde Jan Amos, oddaností vzňat, pokořit se, jak byl kázal sobě, vůli Boží ve své zpustlé kobě. 15 Rozpukané vidí trčet stěny bývalého svého přístřeší; jde – a bol jej svírá bezejmenný při té chůzi, v žití nejtěžší. Jest mu, že té jizby černý kout odhalí mu věčný božský soud a že vzhlédne zrak tam bádající ve tvář osudu, ba v Boha přísnou líci. Zmar jej vítá z trosek dveřejí; vchází v jizbu – černé prázdno kol; dým jen zbyl tu ze všech nadějí, po knize ni stopy, ani listu! Hasnou jiskry oharků, v jich svistu cos jak žalem rozloučení stená. K srdci sahá úžas, křeč a bol v přemocné té muky okamžik; však cos nutká padnout na kolena, duši tiskne na kříž k nohám Kristu, na rtech potlačuje lidský vzlyk a jak čistým pláčem andělů žhoucí skráně zmývá, na ně roní sladkost duchovitých pocelů, a cos v duši zvučí, jak kdy zvoní velkonoční zvony vzkříšení. Zřel Jan Amos vpřed, měl zjevení. Ztajen v obláčcích a vnořen v jas, tanul vzdušný zjev a mluvil hlas: „Proto zničil velký Hospodin spis tvůj drahý, žití tvého čin, že Svou vůlí neustanovil, aby mrtvá jenom knihy blána uchránila mluvu otců tvojich! V soudech Svých jí lhůtu obnovil: 16 bude živá v živých zachována mluva Čechů po strastech a bojích! Obětovat sebe ve svém díle přál ti Pán. Tys došel svého cíle! Po věcích to poznáš v rajském klidu, až tvou mluvou zazní tvému lidu vzkříšenému: „Vstalť jest této chvíle!“ Osvěta 1915.
17