VEČERNÍ MYŠLENKY MICHELAGNIOLA BUONARROTIHO

Josef Svatopluk Machar

VEČERNÍ MYŠLENKY
MICHELAGNIOLA BUONARROTIHO

Jak příchod slunce jiný, tak já vítám tvé milosrdné stíny, černá noci! Vrak lety rozbitého těla stane v zálivu klidném, a duch vychází si na ostrov jakýs, kde dny minulosti s příběhy svými zachovány leží, kde ovoce všech přání možno požít, jimž jinak nedá nikdy dozrát život... Sen z noci minulé mi ležel v duši dnes celý den (a proto v nečinosti jsem seděl na lešení na kupoli a k oknům kaple sixtinské se díval), neb zdálo se mi, že tam na znak leže strop maluji (jak před třicíti roky), v líc barva stříká mi a hřbet mě bolí a těžkou hlavou sotva pohnout mohu tu slyším (jako tenkrát), vržou schody a ťuká hůlka – aha, svatý otec – a byl to. Julius, jenž tolik roků snem věčným dřímá. Jde a pokašlává, nahrben lety, dívá se a dívá a nedočkavě škube bílou bradu – já vím, že něco špičatého řekne a strojím se hned špičku jemu vrátit – a skutečně on: – Kdy už budeš hotov? – – Až budu moci! – odseknu já na ráz. A svatý otec zrud, zdvih hůl a málem byl by už šlehl – s lešení však skočím a postavím se (div jsem nevzlyk studem) 154 naproti němu: – Takhle svatost tvoje bít může hůlkou svoje kardinaly, já však jí odrostl už hezky dávno a k Florencii najdu ještě cestu! – on stojí, vidím, uhodil by nyní s tím větší chutí, ale lepší stránka povahy jeho ozve se, hůl klesne a svatý otec směje se: – Tvé štěstí, že hlava tvá je tvrdší nežli moje. Ty taškáři, víš, že bych zase honil kurýra za kurýrem k milosti tvé a naposled sám, stařec, vypravil se do Florencie pro tvé odpuštění. Nu, maluj dále, milost páně s tebou! – a třesoucí se ruka jeho žehná mě i mou práci – – v tom jsem náhle procit. Ach, svatý otče, Julie můj velký, já zlými sonety kdys ulevoval jsem zlosti svojí, já jsem litovával, že Dante můj se nedožil dnů tvojich, by uhostil tě v mukách svého Pekla – teď vím, že nutno projít dlouhou cestu a jiným pánům sloužit hořkou službou, bych v konci žití doved cenit tebe! A ocením tě – ale co to platno? Mně nedopřáno ani posloužit ti poslední službou, náhrobek ti zrobit, jenž měl být stejně slávou tvou i mojí! Však když jsem zlost měl, měl jsem k ní i důvod. Tys viděl skizu, uznale ji schválil, já odjel do Carrary koupit mramor a zatím Bramante, ta zmije podlá, jež znala jenom svého Raffaela, 155 ti syčela v sluch, že si nemá strojit náhrobek člověk, jenž chce ještě žíti. Tak odkládals, jak měl bys žíti věky, a zemřel jsi a z náhrobku mně vzrostla pro celý život trapná tragedie. Já smýkán hlupci byl a žral se zlostí, oh, svatý otče, první čtyři akty já prožil na dno – pátý, zlomek všeho, je přilepen u Petra di Vincoli na tmavou stěnu, a tvým hrobem není. Zbyl Mojžíš, vůdce lidu, sluha boží, jenž zodpověden za svůj národ nebi, s bolestným hněvem na hřích jeho patří – kdo tuší však jen, co to krve stálo a z jakých trýzní hněv ten vyrůst musil? A není vlastně tragedií všecko, co duši mojí bylo kdysi draho? Ten svatý prior z kláštera San Marco, Savonarola, shořel na hranici, on, prorok Kristův, z jehož rtů šel oheň a jeho duše byla studnou víry, ten upálen byl takým Alexandrem! A kdyby člověk věřil, že lze stihnout rozumem prostým prozřetelnost boží, pak musil odhodit by v Boha víru, že bytostí je nejvýš spravedlivou...! Mou rodnou Florencii střísnil krví vrah medicejský. Španělé a Němci rdousili volnost naši. Ó můj Dante, já stejně s tebou mohu vyznati se, že volnost její životem jsem hájil a na zdech jejích trval do posledka – 156 a všecko marně... Onehdy mi vzkázal Cosimo – vévoda, jak zve se nyní – bych zase navrátil se v rodné město, že s poctou přivítá mě, jež mi sluší. Cellini, dareba, to vyřizoval. Co našel bych teď vlastně ve Florenci? A tak jsem ptal se Benvenuta pouze: – A vy, vy jste tam nyní spokojeni? – Slovíčka, taškář, nedal odpovědi, jen usmíval se. V tom snad štěstí lidské a klidný život, oblíbenost v světě: být spokojen, ať věci utváří se tak nebo onak, a když nespokojen, tož pěkně v nitru; na venek mít úsměv a jíti s množstvím; jen ne hlavu svoji a v hlavě té ne myšlenky mít svoje a netoužit jít cestou nešlapanou... Že Vittoria Colonna je mrtva, lze děkovati jenom lásce boží. Já políbil tu svadlou ruku tenkrát a v dílnu dopotácel se a plakal, vždyť nejlepšího přítele jsem pozbyl, jenž krasší ovoce mých dnů bral se mnou a květy snů svých dávaje mé duši, jí smysl žití v hodinách zlých dával. A potom slyším, jakým štěstím smrt byla pro ni: Svatá inkvisice před soud svůj pohnat ji si usmyslila pro nevěru a rouhání se Bohu, ji, duši nejčistší a nejzbožnější! Mně hořký slad jen sype osud v žití... A čím mě ještě překvapiti hodlá? 157 Raffael s Bramantem, svým čistým strýcem, mi otrávili celou řadu roků, těch roků, když jsem cítil, že má síla mi takřka duši láme. Vybila se v neplodné zlosti, máloplodném hněvu a v dílech, která ukázkou jsou jenom, co býti mohlo... Uvažuji chladně: ten Raffael, ten nemá jedné barvy a jedné figury, již moh by nazvat vlastnictvím duše své a ruky svojí – buď vzal je někde nebo dal je zrobit svých žáků rukou. Hladký byl jak úhoř a usmívat se doved jako panna, jež panenství se dávno byla zbyla a to se líbilo. To tlustý Leo rád viděl, a když papež hlavou kývne, Te deum arci pějí kardinali. I Sibylly mé odkoukl a převzal, a hloupost lidská kývala mu hlavou a mínila, že takhle je měl provést Buonarroti. Jak Řím tonul v slzách, když zženštilý ten frejíř, který dával obrazům madonn podobu svých běhen, svou prostopášnost životem svým splatil!... Můj věčný bože, já tak pozoroval svět, lidi, papeže i kardinaly, a viděl, jak se víc a více hřeší na svatou prolitou krev syna tvého – a když jsem Poslední soud malovat měl, já chtěl to říci. Ukázal jsem hrůzu i tresty vin i místa zatracení, jak mně je ukázal můj světlý Dante a Savonarola, již spatřili je očima duše. Pověděl jsem štětcem, 158 že na soudě tom není odpuštění. Můj Kristus tak je hněviv a pln zlosti, že sama matka jeho zděšena je a s bázní vyhýbá se zrakům jeho – a teď? Hle, ondy vyprávěl mi kdosi, proč papež Pavel ostýchal se jíti v sixtinskou kapli. Prý ho urážela ta nahá těla na Posledním soudu! Já vím, to lupič Aretino spletl, jenž na světě dá pokoj pouze Bohu, neb ví, že z něho groše nevynutí ni hrozbou svou, ni pustým pochlebnictvím. Já kresby neposlal mu, proto našel na Posledním mém soudu nahá těla, nevěru pustou, rouhání se Bohu. Najednou dá mi vzkázat svatý otec, ten Caraffa, jenž tak rozumí malbě jak já as plátenictví, že je nutno, buď stlouci Poslední soud se stěn kaple, neb valně upraviti. Vzkázal jsem mu, že maličkost to, že mu vroucně přeji, by doved změnit svět a lidi; malby že lehounce lze změnit. Změnil a zlepšil prý už. Volterru tam poslal, jenž z lásky křesťanské prý přikryl nahé, dal dobrou sukni svaté Kateřině, a hlavu světce Blažeje, jenž před tím na tělo nahé Kateřiny zíral, otočil k nebi... Nevkročím v tu kapli, co živ už budu. Však on, svatý otec, rád by se mne už také nějak zbavil, jen kdyby kupole nad svatým Petrem hotova byla... 159 Bolestí je život, jíž nikdo nerozumí. Vykřiknu-li svým způsobem, ten výkřik je vždy zlomen, a nikdo neposlouchá... Stál jsem kdysi na Aventinu, když tam vykopali z hlubiny země mramorovou sochu. To Afrodita byla. Sluná krása a radost života z těch tvarů dýše po bůh ví kolika už dlouhých věcích. Já byl jak opit těmi liniemi a nesmrtelnou formou oněch svalů, a toužil jsem a chtěl jsem napodobit – však marně. Prokletí, jež nad vším žitím Bůh v ráji vyřkl, leží na mé duši. V bolesti rodí a co z ní se zrodí, hřích dědičný a bolest v čele nese. Neb hříchem život jest a úděl žití jsou muka stálá. Branou z této bídy je pouze smrt – leč té se člověk děsí jen proto, že je v stálé nejistotě stran soudu přísnosti a výše trestu. Tak bídou žít je, bídou jest i umřít. Však ten, jenž stvořil onu Afroditu, neznámý pohan, jistě viděl slunce dnů svojich cestou, v duši zář měl jeho a ti, kdož zřeli na taková díla, dojista šťastněji svůj život žili než my, jimž z duší se jen bolest rodí... Za Vatikanem zhasíná i purpur, v němž uložilo umdlené se slunce. 160 V něj smutně ční mé lešení, zkad roste mé dílo poslední. Bude kupole ta zas výkřikem, jejž někdo náhle zlomí, jak bylo dosud při všech pracích mojich?... Chtěl bych, by Julius zas v sny mé přišel, jak v prošlé noci... Nebo chtěl bych cítit to slunce, které svítívalo tenkrát, když Afroditu onu pohan tesal... Alespoň ve snu takovou mít chvilku v zmučené duši... A ty, věčný Bože, jenž víš, jak těžkým břemenem můj život, rač náhradu dát duši mé, až projde tou brankou obávanou, jež se zove života koncem... 161