Přicházím z periferie (1920)

Michal Mareš

PŘICHÁZÍM Z PERIFERIE. MICHAL MAREŠ.
[1] PANÍ PAVLE LOEWENSTEINOVÉ.
[3]
PÍSEŇ PERIFERIE.
Jdem z výletu domů. My zachytli malířské, technické, zvukové dojmy. Z mozku mého stal se akkumulator, z Pavlina transformator. Myšlenky vybíjím, ona je předvádí, do duše, srdce. Kreslíme, měříme, zpíváme, analysujeme. Rozhovor: O tom, jak pluje vor, jambicky zaseknuv vesla do zad, která jej k Drážďanům nesla. Utíká cesta domů. Lanová dráha v kamenném lomu se s nákladem sune k říčnímu prámu spletivem trámů. Ve skále několik kmitů. [7] Pak výbuchy dynamitu. Na nás se směje oheň kovárny. Kouř přižehnutých kopyt, výkřik kovadlin. Dým z chemické továrny, stoupaje k nebi, velebí strojníka, topiče, lučebníka. A větrník si pěje ve větru doprovodu, jak ssaje krůpěje, jak čerpá vodu do hnědé cihelny. Dřevěná bouda: Výčep piva. Žlutá jíva, v ní zpívá kos. Louka, louka, louka, pole, pole, pole. Parník houká. Proč jsi smutný, topole? 8 Ó sladké předměstské dění; mizerné dláždění, ženy bez pudru, šminku, Výčep lihovin čepují žitnou, rum a kmínku. Z hospody vytéká píseň líná, hudební automat hraje, solomandolina. Několik kroků dále. Teď rozbřeskly se lampy přístavní rampy. Několik kroků dále. Nahlédnem do dílny, ve žluti svítilny pracuje natěrač, a plní ulici vůní barev a laků. Mám tě tak rád, periferie, bez přetvářky, koketerie. Jen na předměstí je pravá žeň pro kresbu figurální, krajinářskou. A básnické je veledílo 9 a hudební je veledílo a pastva pro oči: Kolo dětí, z úst jejichž letí prostičký zpěv: „Modrají se pomněnečky, zelená se klokočí, klokočí“..klokočí“... 10
ODJEZD.
Pět vagonů a lokomotiva, expresní vlak. Za chvíli do oblak zvedne se páry mrak, parostroj dá se v let v svět. To předem již vím, že až se podívá, v červené čapce úředník a pozvedne bílou rukavici, že průvodčí přirazí dveře, přirazí dveře vagonů, řev přestane ventilů na kotli, který do modra zbarvil tlak. Skleněná dvorana zazívá, vychrlí vlak dle dopravních zákonů. Jiného nemyslím, jsem přikován k peronu – naposled střetne se zrak 11 s Rodičkou – inspirací. Poslední vagon se ztrácí obloukem, kde stojí semafor, šátek již nemává červeně z okna... (Ó rudá barva) Já stojím s kloboukem, s kloboukem v rukou jak při pohřbu přítele. Signální zvony tlukou třikrát tři údery do hlavy. Toulavý, aniž mám cíl, který dá sil, vmísím se do ulic tvrdých a studených. Architektura! Co znamená v takový okamžik, kdy každý chodec na tebe upře svůj zrak s otázkou? 12
PROBUZENÍ. (Anetce, milé své ženě.)
Přišel jsem pozdě. Trochu ještě spím. Má žena je v kuchyni, dobře však vím, že sype do bílé klece zrní zlatému ptáčeti, jež právě pípe. Slyším bizarní zvuk drátěné síťky pod rukou doteku. Pojednou zazní hovor a hluk. Pak dětský křik. Jen okamžik a dveřmi pokoje hlas rozeznávám sousedky, její tříletý kluk je také při tom. Hovor: Má žena dětskou radost má, z šedivé slepice, černého králíka. A co tak vypráví, že slepice již snesla vajíčkovajíčko, 13 tříletý kluk hrá na harmoniku fa-fi-fra-fu, bez rythmu, bez taktu. Dech tahá zpět a opět vydechne dirkami nástroje. Vše je tak krásné, dveře otevru, zvědavě nahlédnu a hledím jitru vstříc, slunnému dnu – úsměvem od všech přivítán, slepice hledí se strany, tak pěkně jedním okem, králík hbitým skokem je u mne. (Kluk myslí, že hrá na varhany). Žena mne hladí pohledem, sousedka pozdravem, sousedčin kluk mě chytá za župan a myslí písničku že fouká překrásnou, z malé, zinkovým plechem pobité harmoniky. A on se nemýlí,nemýlí. 14
CUKROVAR.
Mozolnatou hrstí, odňali dělníci říjnové prsti sladký plod. Tisíce potahů přejelo mostní váhy a jako o závod (ztracená minuta je hřích) se hromadila řepa v továrních nádvořích. A záhy, zazářil do noci, zazářil cukrovar a čerpadla počala ssáti vodu, trubkami vodovodu, by oddělena byla zem s hnědého plodu. Pak řezačky v transmissích doprovodu počaly krouhati v nervosních záchvěvech se škubající maso cukrovky. A potom uhlí, oheň, voda, a znovu uhlí, oheň, pára, 15 pomocí chemiků a techniků, spoutají šťávu raffineriím. Tvoří se, tvoří, cukrová hmota, které pak kabel, telegraf, kolej, přístav a parník cestu razí na trh. Večer i ráno, v noci i poledne, na západ, na sever, na jih a na východ, bílá jde cesta, z které si člověk bere sladkost, chemickou složku tvořící krev, chemickou složku tvořící kosti. 16
PĚT MINUT REVOLUČNÍHO FILMU.
Hrozba je v povětří. „Kolik je hodin?“ „Za pět minut tři.“ Tisíce letáků: Proč čekat na zítra? Pozítří? Dnes začneme úderem třetí. Přes noc se dočkáme nového jitra. Svoboda. Dělnická republika. „Zastavte stroje!“ v pleskot se mísí, transmissí. Agitace. Rudý leták. Stávka. Stávka. Stávka. Jak hodiny přesně funguje aparát. Armáda rukou rozervaných, roztoky spálených, držením pera zkřivených, pomáhá čísti hltavým očím: Všeobecná stávka. Šílený motiv, rozehrál píšťaly lokomotiv, továren, loděnic, 17 sirény parníků. Zvony bijí svatého Marka, svatého Jiljí, svatého Jiří na poplach. Ovzduším víří směsice tonů všech zvonů s vysokých věží prastarých chrámů. „Přeřežte dráty telefonů!“ Mráz běží v ulicích z asfaltu. Chvějí se paláce z basaltu. Z okenních rámů, luxusních krámů okna se táží: Stanem se cílem kamenů? Obětí plamenů? Opice modrá, klempířský učeň v oblacích. Na špici hamburské radnice teď rudý prapor zavlál. Tři hodiny. 18
NOKTURNO. Básníku Theodoru Däublerovi.
Městečko spí. Spí jeho lid. Chtěl bych se pomodlit. Všude je klid. Úzký měsíční srp. V oddechu chrp kvetoucí žito voní. Píseň svou monotonní zpívá síť telefonní na silnici. A stejně jednotvárně korouhev skřípe na továrně. Na trati, v dáli zlomeně zvoní nádražní signály. Z polabských vesnic bijí hodiny na věžích. Meteor nehlučně slít. „Dobrou noc milenko“ „Přijď, hochu, zítra 19 ke staré vrbě, v půl dvanácté v noci!“ Teď skřípla a zapadla dvířka. Nebesa hvězdy vroubí. Z polabských vesnic bijí hodiny na věžích. Zas nehlučně meteor slít. Ponocný slavnostně troubí. Chtěl bych se pomodlit s Gustavem Mahlerem ve druhé větě sedmé symfonie. 20
BÍLÉ UHLÍ.
Na milimetr přesně zhotovil kreslič a zedník, stavitel, kamenný korset, granitovou hráz. A řeka sešněrovaná, k šílenství dohnána, se vrhá v ráz, v zuřivém vzteku do turbin, v jejichž zas vleku, jsou zapřažena dynama. V bláznivém počtu obrátek, trou měděné se kartáče. Ampérometr skáče, pak dotek jediný, rozvodní deska zapiata, spletivo drátů nad zemí, spletivo drátů pod zemí, probíhá dědiny, ulice měst. Síť elektřinou nabitá. Podzemní dráha jásá, visutá dráha letí, 23 veselá tramway řeže ulice. Stotisíc uhlíků v skleněných báních, stotisíc měsíců se houpe na stojanech, rozlévá mléčné světlo v ulicích. Večerní náměstí má radost na lících. Díky Tobě, Řeko. Ty promítacích přístrojů prosvětlíš film, jiskrovou stanici svým proudem napájíš, v jediný mžik je spojen svět. Netřeba tělu práchnivět, kremací elektrická pec poslední službu převezme. Tvá síla, řeko, v nervů milion se v mžiku rozlétá a na sta kilometrů plní, s kovovým vláknem hrušky skleněné. V hospodách třeští elektrická piana. Bíle je zaplavena operační síň. Píseň o tobě zpívají, hodiny na nárožích velkoměst, rotačky v tiskárnách, soustruhy v továrnách. Ó jaké dobrodiní, báseň samotná 24 je jediný z Tvých nervů, řeko, který zabíhá do mojí ložnice. Na nočním stolku stojí lampa. 120 voltů, 16 svíček. Modrá je ampule, a modré světlo se večer rozlévá po bílých peřinách, z nichž hlava vyčnívá mne čekající ženy. Ó řeko! Krásné je tvoje šílenství. Řeko! Symbole věčných návratů. Ó hydroelektrická ústředno, tys věčně hnána Věčnou Řekou... Díky! 25
PROJÍŽĎKA V BERLÍNSKÉ DROŽCE.
Plátěné cylindry s plechovým číslem, odznak je lidí nejlepších, z celého Berlína: drožkářů,drožkářů. Jsou stejně jako já, stoupenci Spartaka. Drožkář má duši, že celý svůj život, sdílí své já se živým tvorem, svou kobylou. Chauffeur je tvrdý, prodajný, bez duše, (a dosud vždy zradil stávky) po celý život svůj ovládá, bezduchý motor. Kůň zešlechetní člověka. K drožkářům proto unikám za noci, kdy třeba mně pomoci a v pouzdro taxametru ukládám duši svou, která nalezne v mlhavých ulicích, lednových dnů, svůj klid. 26 Poklusem pomalým ubíhá, hubená herka dobrácká, cka, cka, cink, cka, po dlažbě z asfaltu. Pojednou zůstane vůz stát. Na mostě. Dole je řeka. Ticho na vlnách, a kočí klobouk smeknutý. „Majestát, se zjevil Ti, jsi v snách?“ A odpověď: „Mein Herr, hier starb, ich war dabei, Genosse Liebknecht, Rosa Luxemburg.“ 27
JISKROVÁ STANICE.
Je temná noc. Hrst elektrických vln. Divoký Eliášův oheň. Skřek měkkých hlásek, s připojením samohlásek, souhlásek: „pg, řů, zdr, gp a ři,“ zeleně bledě zazáří špice jiskrové stanice. Slabého blesku sln, a mnoha jisker křik. Cvičený sluch do mozku odvádí, že v tento okamžik, telegram zachycen: „Zde Moskva.“ Praha přijímá. Nástup je rudých vojsk. Rudá je Evropa, rudá je Asie. Jak krásně zní, když zpívá do noci, 28 jiskrová stanice. Na verst až tisíce diktuje ruka soudruha, soudruha, dělníka, vítěznou symfonickou báseň, aby jí v stejný okamžik naslouchal Berlín, Washington, nešťastná Budapešť, nešťastný Mnichov, Cařihrad a hrdá metropol peněžní Anglie, aby jí naslouchal svět celý, plný zoufalců. S láskou a něhou druhý den předčítá otrok bratrům svým, při svíčce, lampě čadící o velkém vítězství. Na poli za pluhem, jde oráč blaženě, a soustruh v továrnách již tvoří zásoby, 29 jež brzy převezme lidový komisař pro Novou Společnost. * Do temné noci zní jiskrová stanice, bez drátu telegraf. Redaktor, metteur, typograf, papír a strojmistr pomocí olova, tiskařské černě, rotačky, vzkřiknou svou radost do světa: „Blíží se odveta“ zní věta ta. 30
VÝLET DĚLNÍKŮ.
Na dlouhé holi kytici květin, divokých máků, kopretin, chrp a planých růží. Za touto radostnou standartou ženy jdou dělníků, děti a otroci železáren. Silnice šedivá vede je na výlet, trubač troubí, div tváře mu neprasknou. Mandolína teď vpadá do kroku: „a s ní armáda otroků hájí svou čest.“ Zpěv stoupá k nebi, velebí práci. A mnohému se lesknou oči, tak radostně, 31 třeba že v lebi myšlénky táhnou k pecím, kde z taveného železa se šklebí smrt. „Poslední bitva vzplála dejme se na pochod. Internacionála...“ Šedivým prachem rozvířeným průvod teď zahnul do lesa. Všichni si ustlali v mechu, v radostném echu, les vydává zpět, co vyslech’ pět. A je snad ku podivupodivu, když mnohá líce na znaku ležících, k stromům se dívajících je brázděna slzou? Vždyť dnes je den, jediný za týden, kdy hutník je svoboden, kdy vzrušené plíce chemické páry z továren kovolijen a válcoven mohou vyplivnout 32 špinavé sliny. A zelené loubí přikrývá mlčící dav. A v duši hloubi, v mozku se rodí myšlenky, bůhví jaké.jaké, jdoucí bůhví kam. Zdá se, že je to veliký sen Nového Světa; až starý řád bude setřesen, splní se věta: „My nový život chceme na zemi, v němž nesmí býti žádný hněv. Náš prapor nade trůny vlaje.“ Zelené loubí přikrývá dav s velikým snem. Zítra? Pozítří? 33
RUDÉ NĚMECKO. (Německým kamarádům.)
Bez svahu rovné stolní desky, ulice Berlína. Z asfaltu dlažba nevpíjí krev. Správa je líná, řeka líná, stejně Landwehrkanal. Do ulic varují zničené fresky. V asfaltu díry, sražené římsy, přetržený drát, prostřílená okna. Kýmsi zanechán mozek na chodníku, při vzpoury vzniku. Já viděl otroky Německa stát, v drátěném spletivu barikád, bourati stát, umírat. Mřel každý rád za nový řád, když výkřik se rozlehl velký a rudý, k severu, východu, západu, jihu; 34 vyhodil v povětří otrockou tíhu mechanik, horník a kopač rudy, zámečník, číšník, typograf, truhlář, holič a telegrafistka. Rudé je Prusko, rudé je Sasko, vláda rad v Essenu, v Duryňsku, Hessenu. Vstal hrdinný německý proletář. 35
ÚNOROVÝ DEN.
Hola! Překrásný únorový den. Za město ven, na periferii tramway mne dovezla. Mosazné tyče houpaček v slunci se lesknou, v půlkruzích od země k plachtoví, kolovrat nehraje píseň dnes tesknou, v střelnici bručí medvěd plechový, střelený apačem. Hej, hola! kolotoč točí se do kola. Vstupné tři krejcary: Já se teď projedu s bledými dětmi, oděnými v cáry. Jásejte kluci, výskejte holky, teď sem, teď tam, za chvíli uteku bůh ví kam. 36 Dnes nechci Vás vidět, ubohé sestry, jak hrabete v popelu na smetišti, ve starém skle a smaltovém nádobí, zrak jak váš znavený, bídou ztuhlý, po hadrech pátrá, kostech a uhlí za továrními zdmi. Promiňte den mi dnes barevně pestrý, dnes duše chce jásat, jak na dětském hříšti. Veselý květ dnes kabát můj zdobí, ubohé sestry, promiňte mi. * Silnicí, silnicí, ráz, dva, tři, čtyři, patnáct jde skautů, široké klobouky, zelené košile, kolena nahá. Všech třicet kolen, brilantní mechanika, jediný pohyb. Měšťáček obtloustlý jede teď v autu, silnice prach víří. Na chvíli někdy 37 se rozpory smíří, třídní nenávist uniká, (na chvíli). Ke skupině skautů se přidružím, v knoflíku květ bílý, zlaté je slunce, modré je nebe. Pochodem s vámi, hoši, teď půjdu silnicí, silnicí, podél telegrafních tyčí, ovocných stromů, zájezdních hospod, pochodem, pochod. Výbojně kohout křičí Kikiriki, kikirikiíí. Vystoupím s vámi na skálu, půjdu do lesa. 38
BŘEZNOVÉ JITRO – BŘEZNOVÉ POLEDNE.
„Dej pánbu dobrýtro“ „Dobré jitro“ Kikirikiíí a slunné březnové ráno plné nitro zvukem lyriky expresní, impressní. Požehnáno je orbě, která sní; Probuzení v barvě indické rudi. Malířským okem piju přírodu. Kmit indiga nad borem, na vodu stře se modř a běl. Obrysy dohledu v božské Anarchii jásají v kadmiu, bez forem, fialově. 39 Píseň bych pěl bezzákonnou. Tryskají barvy v nesčetných odstínech z oblohy, z mladého žita, z pšenice, z čerstvě zoraných polípolí, údolíúdolí, z rozházeného vápna, čilského ledku, shnilé slámy, z hnoje: Sepia, okr, sienna. A nyní podléhám výtržnostem, nad vibrujícími chtíči země, v slunci se hřejícími muškami, červy, brouky, mravenci. Teplý je vzduchu tok, září pahorků témě. Dolů s obuví! Proběhnu studený potok, rukama bláznivě mávaje, křiče co právě mě napadne; a vyvolávaje 40 do trávy sotva zrozené jarního dne, se vrhnu a hryzavým polibkem se spojím s hlínou a vonnými kořeny, s hlínou, z níž jsem stvořený, rty moje splynou. Slunce stouplo. V polích se pracuje, koně a voli, průvodci člověka, táhnou pluh, secí stroj. Poprvé vylétl včelí roj. Píseň odvěká stoupá k nebesům, štěstím se chvěje luh, pole, lesy, nivy, slavnostně zní,zní expressní hvizd vzdálené lokomotivy, v orgiích jarního dne. „Dej pánbů zdraví.“ 41 „Dobrý poledne.“ Zastav se kočí, zastav chalupnice, vždyť i vám září z spocených tváří štěstí. Radostné máte obočí. Má ruka objatá tvrdou pěstí. Lesknou se zuby, planou oči. Tvrdá je ruka, měkké je srdce. 42
KLÍČENÍ.
Hostinec „U bílé růže.“ V posledních domech za předměstím. Jircháři páchnoucí tříslem, puchem hovězí kůže, dělnícídělníci droucí v kamenných lomech, hlídači s mosazným číslem, různé existence a zahaleči, povaleči, několik chasníků z mlýna, společnost brusičů líná, všichni přišli, vyžít, zabít, večer soboty. Zítra přijdou v neděli,neděli. Do roboty v pondělí. „Pivo, pivo, pivo. Dej mi čtvrtku vína, mně dej guláš, a mně salám, já chci silný grog.“ „Jest-li pak máš velkou sklenku 43 jalovcové s dobrým rumem? – „Přines flašku limonády.“ (Apač objednává pro milenku.) A hostinský i hostinská, jak by byli ve varietévarieté, učili se balancovat s nádobím a nádobami, nakupí před hosty lahve, sklenice, pak talíře a mísy, nože, vidličky a lžíce, v chvatu, v letu. (Ó jak se vše pestře mísí, rychle barvy na paletu, barvy vidí se i slyší) CÉZANNOVSKÉ ZÁTIŠÍ: V karbidovém světle září barvy, barvy, barvy, barvy. Granátově svítí pivo. Malinově rudne voda. Zeleň v osmihranných sklenkách vykřikuje kontušovka. V odrazu teď prudkých světel 44 usmívá se jasně koflík. Hnědě mlčí stůl. Vyrušuje prasklý talíř. Stěnu tvoří při zátiší, modrá košile a černý knoflík (zoufal bych, že nejsem malíř) ze solničky jásá sůl, cinobr papriky. Z vychrtlých lahví opojné záblesky a tiché výkřiky. U stolu jirchářů lidový politik vykládá o Rusku, a jak na Něvském prospektu k nebesům Trockij zahrozil a na ramenou lid jak nosil Lenina. Hostinec „Bílá růže“ v posledních domech za předměstím. Klíčení. 45
NA NOČNÍ KŘIŽOVATCE.
„Pomáhej pán Bůh!“ „Na zdar.“ „Dejž to pán Bůh!“ Vyměněn pozdrav v pozdní noci, s posluhou tiskárny, táhnoucím vozík, noviny k ranním vlakům, A pozdrav s díkem opětován skupinou mužů, dělníků elektrických drah, kladoucích koleje. V rytmickém tempu dopadá motyka na štěrk. Z čela leje se pot. Vysoký montovní vůz, na něm se dotýká, s chráněnou rukou vedení elektrotechnik. Ó je to píseň šíleně divá, když z dálky přijíždí pomocný vůz, s vagonem štěrku, s vagonem kolejnic. Zuřivě dopadají kladiva. 46 Povel: „Pozor!“ Skupina mozků pochopí, železnou kolej uchopí, řada svalnatých paží. „Hej rup!“ z pod čepic letí, s okřídleným kolem. Zrak chodců se vpil do ocele pil, jež hryžou v železo. Šroubování a spájení, dlaždičských kladiv cinkot, jediné písně chod. Hymna noční práce. Na rohu stojí nevěstka, a zapomněla na obchod. 47
PŘEDMĚSTÍ PRACUJE.
Slunce se vyhouplovyhouplo, vykřiklo k předměstí, že počal nový den. V proudech jdou dělníci z vesnic, vzdálených na kilometry. Jdou za cílem: Do přádelen, barvíren, strojíren, tkalcoven, koželužen. Jdou do skladišť prken, do přístavu, skládat vagony. V červených šátcích, v bílých šátcích, se skrývá chleba skýva, sýr, tlačenka. Ó chudá jídla, s přibalenou láskou, prostou něhou žen, čekajících do večera! Smaltové bandasky, 48 naplněny polévkou, obilní kávou... V levé ruce uzlík, v pravé ruce džbánek. Je sedm hodin. Na všech továrnách současně zařvaly, tubové píšťaly, sirény v střední poloze, vysoké píšťaly, vychrstly páru k obloze. Parní varhany. A v ulicích započla práce i v továrnách. Buď práci čest. Teď zdravím Tebe, stará paní, před tvojím domkem, spojuješ lany několik akátů, věsíš prádlo. Buď pozdraven, lepiči plakátů, cídiči lamp. (Jásavý cinkot kladiv dlaždičů.) 49 Pod velkým deštníkem rozložen hokynářský krám, s výkřikem žlutých citronů, červených jablek, melounů. A pevně zaseknut v dřevěném stožáru je telegrafní dělník. Na řece hlubidlo, pískový prám. Stříkačka pádí k požáru. Nahla se s okna prsa ženy (div ňadra přes římsu se nepřehoupla),nepřehoupla). Do slunce kladou ruce ženy peřinky, pleny. Zrak mladíkův zachytla roztoužený, nosiče piva. Teď spustil harmonikář, zpívá: „Vy zelený hájové...“ Slunce stoupá. Předměstí. 50
MÁ HLAVA JE FOTOGRAFICKÝ PŘÍSTROJ.
Má hlava fotografický je přístroj s kotoučem stále připravených filmů. Vlak uved v pohyb parní stroj. Svůj objektiv, jsem oknem upřel do kraje a přístroj běží, hraje,hraje. Teď přijal skupinu jsem jilmu, několik dálných věží. Nestačím hltat milujícím zrakem prastarých lesů kmeny, kameny, divoký potok rozběsněný a ústa otvírám nad zázrakem: barevným mrakem. Teď vpad, vlak do objetí skal, stříbrný kmit se slídy zablýskal a já bych zavýskal, v světelném lomu, přelomu, jak kubisticky přesný, je obraz mramorových lomů. 51 Ó zase pastva pro umění, hle, kde se přímka na jehlanec mění, tam zachytl jsem strmou stezku a na ní nejmilejší ze všech zvířat, skupiny dobrotivých mezků, jdou útesem, dlouhé uši, úsměv v oku, mile otlemený pysk. A co tak na chvíli jsem upad v řešení,řešení malířských perspektiv, zachytl objektiv, hned těsně za lesem, červenou stavbu. Lešení, spletivo prken, klad, architektonicky i geometricky, tvoří mechanický lad, boří zákonný nesoulad. Stejně několik čtyřhranýchčtyřhranných plachet, na řece jsoucích člunů – a uhelných šachet, 52 konstrukce těžných věží, odmítá zápor, potvrzuje klad. Ó úchvatná je barva lad, a pluhem rozjitřené země, ždající sémě. Pomalý vrannívraní let, se temně odráží od hnědě hrud. Štěstím se dme má hruď. Obrazy rád mám příkrých rozdílů, kdy vše se v neurčitu ztrácí. Mám obdiv k dílu, k práci,práci dělníků podél kolejí. Doleji, pod železničním valem, odměřeným intervalem, modře štěká motor. Tone prostor v slunné běložluti. A ve vinicích ženy ustaly v roubení, s pozdravem na vlak hledí a s rukou nad okem se slunci brání. Vzduchem veselé mihotání. 53 Pomalý chodec se potácí. Bahenní ptáci padlypadli na smutný močál. Z jasného nebe počal, dubnový déšť na vesnice a komíny továren, na tebe v pluhu táhnoucí oři, na pole, zlaté požehnání, snoubení, zrání. V zrcadle lesklých kaluží větve kvetoucích višní. (občas lesk vítr boří). Páv se v barvách pyšní, v skupině jilmujilmů. Má hlava je přístroj s kotoučem filmu. 54
VYHLÍDKA NA MĚSTO.
Ó je to krásné, pít vlastní obličej v sklenici vína, od vína pohlížet s vysoké terasy na krásy metropole. Kdes v dálce zatroubil, automobil. Tramway nehlučně běží po nábřeží. Hodiny varují s věží. Motýl se ve vzduchu zasnoubil. Rytmicky vesluje na řece člun. Chvílemi proplují s křiklavým kloboukem pod mostním obloukem dámy, z blízskéblízké plovárny. Gotické, románské chrámy, jsou v odporu se vzducholodí, z níž pilot chvílemi hodí,hodí 55 roj barevných ptáků, bůhví jakých letáků. A pohledem, dalekohledem, v okenní rámy: Zde bydlí chudák, mezi komíny továrny. Sirnatě žlutý kouř. Tam bydlí boháč,boháč. V barokním, moderním slohu. A façád massivních domů strážci jsou kopule křesťanských dómů. Ti se shora vymění úlohu s těmi ze zdola, nechať to chvíli potrvá. Z moderní čtvrti sem doléhá a opět se ztrácí, ryk divokých demonstrací. V kadmiu slunce střechy metropole. Za městem křičí žluť zralého pole, úrodných lánů. 56 Vysoko zpívá motor aeroplanu. Čtverem drátěných lan, vrchol jest upoután jiskrové stanice. Zelená tramway, nábytkový vůz, červená tramway. Zlatá střecha parlamentu. Ta krásná budovabudova, do které schází hudební automat, bubny a puklice. A nad kterou chybí aeroplan, jako kdys létaly v Paříži. Poctiví lidé sedí za mříží. Hodiny varují s věží. Tramway nehlučně běží po nábřeží. Kdes v dálce zatroubil automobil. 57
KONEC ZIMY.
Přestaly mrazy. Na novostavbě vesele zpívá výtah břemen. Zpívá si v altu: Chci červené cihly, chci vápno, chci maltu. Přidavač celý den neustává,neustává lopatu zvedat, podávat cihly. K rudé se rudě řadí cihla. Bratrská slova zedníka stihla sluch nádenice; „Přilej víc vody, dávej míň písku.“ Vesele zpívá výtah břemen. * Pod rukou tesařů žlutý krov k nebi se zvedl. V nejvyšším místě jedle zatknuta. Vesele vlají, 58 plápolají fábory. Pod novou střechou, sud piva naražen. * Pak přijel těžký nábytkový vůz. Mladičká paní, ještě děvče, jde do schodů těžce a s úsměvem – vždyť ví, až pokoj bude zařízen, že ulehne a ještě ve vůni nevyschlých, nových zdí, že vyšle do světa Nového člověka. Ó nové domy, v nichž ještě nikdo neumřel! 59
KINO V PŘÍRODĚ.
Soumrak zaplavil sad. Obecenstvo z Holešovic a Troje obsadilo zahradní biograf. Kapela. Rrrr promítacího stroje. Oživlo plátno: „Šťastná láska.“ Pláč. Pak: „Vražda v rue de Lausanne.“ Otevřená ústa, vytřeštěný zrak. Hlas: „Viděls, jak byl podřezán?“ Přestávka. Povstání na „Kňazu Potemkinu.“*) Nit rudá táhne se v kinu, od srdce k mozku, od mozků k srdcím. Povstání. Ó to je slunce do duše massy, z předměstských děr *) Pancéřová loď vzbouřených ruských námořníků pronásledovaná celým carským loďstvem. 60 a činžovních kasáren... A nyní jdou domů, v nitru si nesou, myšlenky na zítřek. Semeno vzpoury klíčí. Mnohý šel spát, někdo ještě zůstal, v zahradě v myšlénkách na milostný film. Ten, kdo měl věčně hlad, vezme si za příklad „rue de Lausanne“. Snad zítra již někdo bude podřezán. Poblíž hlediště jsou luka kmínu, keře jasmínu. Mnohý nešel domů. – Proč? Louko vonného kmínu, keři jasmínu! Z vás bude dobré svatební lože, až elektrické lampy zhasnou a sad utone v tmách. Objímat budou čtyři stěny, 61 ty, kdož šli domů spát, v jichž lebkách odnesen,odnesen veliký sen: Pomstěny budeme my a všichni padlí. Kapitán Schmitt,**) Kňaz Potemkin“ poplují v snách. **) Hrdinský vůdce vzpoury popraven v Sevastapolu (Revoluce 1905–1907.)
62
DNES PŘIJDE KOLOVRÁTKÁŘ.
Do mírného světla slunce, (když už léto dávno prchlo), vyvěšena klec, s morčátkem, s hrdličkou. Nad klecí, teď otevřeným oknem, hrčí píseň šicích strojů v módním salonu; smutná píseň chudých šiček. Ó, jak jsem pohnut, švadleny, když skrytý zrak můj zachytne, s jakou se péčí dělíte o sklenici, jedinou sklenici, s růží, z předměstské zahrádky, z koše květinářky, z ruky vojáka. Ó, jak jsem pohnut, když se chcete napít vody, když pijete 63 a máte v ruce růži. Pak opět pije květina. „Holky, dnes je úterý, po třetí hodině, až bude svačina, zahraje flašinet. Musí nám zahrát do tance a na konec: Modré oči, proč pláčete?“ Hrkot šicích strojů. Dvůr je špinavý a pustý, na bidélku hrdlička. Zelený list kapusty hryže morčátko. V mírném světle slunce, hrdlička se chechtá. 64
ZA MĚSTEM.
Ó hranice města, myšlenek zřídla. Poslední domy velkoměsta. Stotisíc radostných zákmitů do duše vniká. Rozpjal vítr svá bouřlivá křídla, uchopil plochy barevných draků, čtyřhranných, špičatých, papírových, do vzduchu zdvih. Na režné niti upoutané sovy a psaníčka, šipky a draky vnesl je v mraky kam míří zraky hochů, s klubkem v rukách. Truchlivě bledne strniště. Několik paží hrabe díry. (Myši a krtci uprchněte.) Létadla vesele objímá vítr, který k nám severní vyslal pól, na cestě dotkl se ruských plání, moskevských věží, kostelů, hradů, bařin a vesnic a měst. Sportovní hříště: přes ohradu 65 nadšený potlesk a „Góóóól“ z tisíců hrdel zní. Bez ustání padají rány z nějaké střelnice. K předměstí létnou lesklé vrány z předměstské vesnice. Spirály zvuku vysílají hrany. Myšlenky mám na holku perversní. Než přijde mráz, jenž zničí v ráz, poslední stopy zeleně, sem půjdu s ní a v strništi jetele nám říjen ustele. Myšlenek konec. K městu zpět. Hradební zdi tvoří moderní kresbu. Na hradbách děti honí motýly, pod hradbou mloky. Střelnice, houpačky, pernikářská bouda. 66
POLEDNE U MRTVÝCH.
Slunce je vysoko nad hlavou. Krátký stín: Blíží se poledne. Hrobníkův hoch škádlí čubku toulavou. Když se tak člověk rozhlédne, co života kolem hřbitova. Prodejny květin, oleje, svíček, skleněných koulí na konci tyček, pomníků, věnců a stuh. „Spi sladce“ nápis ampulí „Na Shledanou.“ (Ti, kteří tam spí, nemyslí na návrat.) Od železných vrat podél hřbitovní zdi, zahrady, zahrady, zahrady, kolem drátěné ohrady. Hoch za plotem ústa špulí: „pane, dejte mi růži.“ Zahradník podá mu jiřinu. Uprostřed silnice tramway jezdí. Sklady žulových pomníků, 67 pomníků z mramoru. Veselý cinkot ocele, dlát, přelétá z dílen kameníků na klidný hřbitov. Mladá děvčata vesele pějí, z kropicí konve zalévají hroby, krásné zelené sady. U kaple sešla se k obědu skupina hrobníků, nosičů mrtvolmrtvol, a naslouchají zedníku, o komunismu. A všichni sdílejí jeho zásady. Vůz černý u železných vrat. Ti kdož šli spát, nemyslí na návrat, vy klidné zelené sady. Na věky žijí zásady! 68
PO DESÁTÉ VEČER.
Rozžaty svítilny. Zhasnutí dne. Vzduch žhavý tiskne k zemi se. Poslední tramway jede k remise. Je konec uličnímu víru. Naposled vrátný vyhlédne, pak zámek v dveřích zapadne, a vše se odmlčelo. Kdesi se ještě rozhučelo v průvodu klavíru cello. Pastorale. V prastaré katedrále zvonková hra hrá Ave. Kam zajít? K tobě, „Modrý páve?“ Ne, půjdem k upíru. Mnoho má hospod Amsterodam a tančíren a dam. Proč truchlit v ulicích? 69 „Madame, venez, nous danserons, two step et one step!“ Plechový plakát vin champagne, na láhvi štítek Heidsieck, na lampě červené Salon de danse.“ Kdes v námořnickém brlohu svou leckdo skončí úlohu. Vy dobří lidé, spěte! „Dobrou noc,“ naše je noc a váš je den. Kvartetto, číšník, whisky, sekt. Několik apačů a v rohu ostrý hrot: opilý intelekt, dívá se po rusku. Co do toho. Můj mozek myslí na foxtrot a jazz a na nic jiného. 70
V PŮL TŘETÍ RÁNO.
Teď elektrické lampy vypnuty – a do ulic den nový nahlédl, plynové lampy zvolna zhašeny. Pomalý drožkář jede ulicí, na rozích stojí nevěstky a čekají. Sluhové z tiskáren balíky vezou žurnálů, na různá nádraží a policejní strážníci zkoušejí závěsy zavřených obchodů. Tma v oknech ženy, již mám rád. Na nebi mrak na věčném pochodu. A vůně akátů, odkudsi vane ze zahrad. Lepiči plakátů barevnou na zeď lepí směs, program nového dne: Biograf. Boxmatch. Kopaná. Divadlo. Dražba. Kabaret,Kabaret. Rozsudky pro lichvu. Největší pozornost však vzbudí návěští s hodinou pohřbu, hudbou vojenskou 71 v apačském publiku. Opilý člověk vede monolog. „Ty blázne, proč ses zastřelil? Že jsi měl hlad? Dobře bys udělal, kdybys byl krad! Co pak jsi zapomněl, co tvrdil medik X?“ „Vždycky je krádež čestnější než žebrota.“ A někde za rohem žaluje, zaniká zoufalý hlas. Na střeše počal zpívat kos. 72
FRAGMENT ZTRACENÉHO RUKOPISU.
Světlo se rozlévá po stěnách z lustru. Sladké je víno, měkké je křeslo. Samovar důvěrně oddychuje. Nábytek oživl, tiše se raduje. Bronzový cowboy hází lasso. Krásy všech věků klidně se snáší, Dürer i Dérain, van Gogh i Rembrandt, s holandským mistrem Picasso. Leninův názor jde k Platonovi. Sověty k Respublice. *
CESTA PARNÍKEM.
Křišťálově čistá vodka,vodka. Šedesátpět stupňů alkoholu. Bože jak je žhavá na parníku těžká hlava plná myšlenek 73 a plna bolu. Vodko, vodko, žhavá, hřeješ v žaludku a střevách. Kolem plováren mne neseš parolodi. Vedle mne čte cestující „BORDEL“. Autor neuveden, na tom také nezáleží. V řečišti se koupe kůň. Z modrých, žlutých, černých plavek, vyčnívají ruce, nohy, na slunci se vyhřívají. Ženy klečíce perou prádlo. Vodka, šedesátpět stupňů silná. Buší srdce, hlava pálí. V přístavě zní signály. Hola, již se radost rodí, lahví od kořalky, hop do vody! Opilost mne vysvobodí... 74
SAD V DUBNU.
Na stezkách písek zhuštěn deštěm; dubnovým deštěm. Těžce se šeřík k zemi kloní; prorvalo slunce šedé clony. Z krůpějí stal se z brilantů šperk. Pěnkavy pějí, červeně, žlutě, do dálky křičí azálky. Koberce planou záhonů. V zeleném jasu svítí stříbro platanů a ještě více jásají bílé a rudé svíce kaštanů. V louži se plouží a kormidluje potápník a v louži pluje radostná líce člověka. 75
SVEZENO OBILÍ.
Podzimní krajina na mírném svahu. Výběžky pohoří. Na polích hoří čadící ohně, pasou se ovce. Koroptev – zděšeně vykřikne, olovo vystřikne z pušky lovce. Svezeno obilí k semletí. Mlátičky v klidu a lokomobily u prázdných stohů. Do kraje vede jediný drát, vlašťovky na něm, dnes ještě odletí. Lidé tu nemají pojmů co je to jiskrový aparát, žárovka, bleskovlak. Pomalu jede, bez dojmů, lokálka údolím. 76 Do oblak ční jen kostelní věž. Tovární komín nevidět. V domkách zvučí cepy. Obecní strážník počal bubnovat. *
NEPŮJDU K OKNU.
Deštěm polité střechy. Vítr houpe okenicí. Ořechy padají, kaštany. Na okně přilepen žlutý list, žlutý list lípy. Povozy rachotí s nákladem řípy,řípy. Hrst ocunů v sklenici. Rajská jablka na okně k dozrání a rudnoucí lusky papriky se na niti tetelí. Prší. Nepůjdu k oknu, zůstanu v posteli. V chodbách vyje průvan. Prší... 77
POZDNÍ ODPŮLDNE.
Jásavé odpůldne nad lesem leží, mne na žádném nezáleží. Naslouchám písni vonných lesů, beze hlesu. Mozkem kmitla myšlenka – na práci v továrnách, v lomech a dolech. Na stero ech, zaznívá mezi tisíci stromy. Z dálných lomů hromy výbuchy ekrasitu, trhaných skal. A les jako kdyby lkal pod sekyrou dřevorubců. Lučinou, lučinou, děti jdou, děti jdou, (les skýtá hody) na jahody. To budou černá ústa a červené rty, až budou sedět ruce v klínu a pojídat sladké plody. Vonné houby přinesou domů. 78 Je na potoku řada mlýnů a každý vesele klepe tepe-pe-pe. Ó dřevorubci! Proč kácíte kmeny? Je toho třeba, na stavbu lešení, mostů a lodí. A stožár mnohý se vesele vztýčí s barevnou vlajkou při rušné muzice. A podél trati je třeba telegrafních tyčí, a v milostném závratu tak mnohý klesne na lůžko z těchto kmenů, jež truhlář změní v postele. A na konec ti ustele ve vonná prkna hrobník. Je třeba porážeti stromy. Na rameni s puškou lesník osamělou stezkou. Děti jdou, 79 domů jdou zrosenou lučinou. V zástěrách houby ve džbáncích jahody. Les upad v klid. Přestal rytmický, rychlý řez pil. A někde za kopcem píšťala troubí. Večer svou vládu nastoupil. Již není práce hluku. Proč je tak smutně, když žežulka volá kuku, kuku? 80
O MARNOSTI.
Na okně síně v kořenáči v hlíně,hlíně trčí hlíza. Listy plní míza, masité listy. Pětatřicet modrých kalíšků, pětatřicet modrých hvězd, květů modrých hrozen. Květ na týden zrozen, dívá se do ulic. Kloním se nad květináč, opíjím se barvou, vůní mdlou. Za týden bude jináč, za týden zříme hyacintu uvadlou. Pod oknem hlučí vozyvozy, motory, jdou chodci. Stálá změna, přeměna, bez návratu. 81 (Modrá hyacinto!) Co je třicet let? Aeroplanu vzlet? Do zrcadla hled a na hodiny? Pět set let starý dům se vysmívá, vysmívá člověku. „Ženo, rozžehni lampu. Šeří se, stmívá!“ (Věčný je prach. Mám strach. Ach.) *
VEČER DEVÁTÉHO MĚSÍCEMĚSÍCE.
Je večer pozdního léta. Ohniskem všeho ses stala, vesnice! Ze všech stran ženou pastýři stáda. Bizarně z hospody zalétá až k moři vřesu, fialovému vřesu, zvuk gramofonu. 82 A pak zas takovým ruským, do duše tekoucím dechem, jásá a žaluje harmonika. Opuštěn v poli oheň doutná. (Připomněl oběť Abelovu.) Těžce jde střelec odkudsi z lovu. Barva teď za barvou spolknuta modří zhaslého dne. Výklenek jasný v mraku ukázal zraku zpozdilou vránu. A ještě kdos klepe kdesi kosu, aby moh’ k ránu posekat otavu. Po stezce jde pěší. Silnicí z městečka blíží se světlo, surové, jasné, na byciklubicyklu. Poslíček s depeší, crriink, crriink. 83 TUTO KNIHU VYDALO NAKLADATELSTVÍ „REVOLTA“ O 1000 VÝTISCÍCH. 60 EXEMPLÁŘŮ TIŠTĚNO NA HOLANDSKÉM PAPÍRU, VÁZÁNO V KŮŽI, ČÍSLOVÁNO A AUTOREM PODEPSÁNO. KRESBY OD ZDENKA RYKRA. * VYTISKL ANT. REIS NA VYŠEHRADĚ * NAKLADATELSTVÍ „REVOLTA“ PRAHA-VII., RUDOLFOVA TŘÍDA 21. CENA 45,- K.
E: mk; 2005 [84]
Bibliografické údaje

Nakladatel: Revolta; Reis, Antonín
(Tuto knihu vydalo nakladatelství “Revolta” o 1000 výtiscích. 60 exemplářů tištěno na holandském papíru, vázáno v kůži, číslováno a autorem podepsáno. Kresby od Zdenka Rykra. Vytiskl Ant. Reis na Vyšehradě – Nakladatelství “Revolta” – Praha - VII., Rudolfova třída 21. Cena 45,- K.)

Místo: Praha

Vydání: 1.

Počet stran: 84

Věnování: Loewensteinová, Pavla
(Paní Pavle Loewensteinové.)