NŮŽ NA STOLE
JAROSLAV KOLMAN CASSIUS
FR. BOROVÝ
[3]
KNIZE
[5]
I.
Já nevím, čí hýčká tě klín
Já nevím, čí hýčká tě klín
a čí se to tvář teď nad tebou sklání,
snad hodina ranní, snad umírání
ti vrhá v stránky svůj stín.
Snad ruka kdes obrací list,
tak chtiva, hodně-li ještě zbývá.
A někomu snad se už stmívá
a končí, kde přestal číst.
A někdo snad bouři chce pít,
že ústa jsou mláda a ještě lačná.
Dej mu jen vláhu mračna,
jen slzu, jen déšť a třpyt.
7
A někdo snad nemocen, něm,
svou dusnou noc blýskáním mým si léčí.
A bezesný den snad něčí
se stíní mým podmračnem.
8
II.
A někdo snad, až v příští čas
A někdo snad, až v příští čas
tě najde, jako bych tě skrýval,
a tím, co já jsem nevyzpíval,
snad zavzlyká už dětský hlas.
Snad někdo, těžký, obrátí
tvůj list a slinou poskvrní tě.
A někdo lehce jako dítě
se vyšplhá k mé závrati.
A jednou jako sirotku
snad lásku dá ti muž či žena
a jarem hrob se zazelená
v tmě pod tebou, můj náhrobku!
9
A jednou někdo, ne už z nás,
tě najde, jako by tě ztratil.
A pozlatí, co nepozlatil
tvůj chuďas knihař, zlý můj čas.
10
NŮŽ NA STOLE
[11]
Už noc se krátí,
Už noc se krátí,
blíž k ránu už.
Na stole nůž,
a nedá spáti.
Na stole nůž
se ve tmě leskne.
Vy, noci teskné,
chtěl snít bych už.
Ne, praví sen,
děsím se nože.
U nohou lože
bdím přimrazen.
13
Ve tmě věc každá
své ostří má.
A nůž a tma
jsou jako vražda.
Noci má, prostři
se jiným už.
Proč stále nůž,
jen hrot, jen ostří?
Ne, praví nůž
a ve tmě svítí.
Chci ukrojiti
svou skývu už.
A zakrojiti
až v samý střed.
Šest let, šest let!
A nezabíti!
14
Ne, sténá spáč,
bojím se vraždy,
před smrtí každý
má dětský pláč.
Velcí se chvějí,
ti vědí zač,
ale ten pláč:
mami, co chtějí?
Ne, praví nůž,
a ve tmě blýskl.
Jílec můj stiskl
jsi dávno už,
hněvem své dlaně
sám jsi mne hnět’,
šest let, šest let!
Jdu na ně, jdu na ně.
15
Jitro jak krev
hrá v ostří nože.
Nezab’ nám, Bože,
s vrahy náš zpěv!
Šťasten, kdo jedná,
neztracen v snách.
Leč v hlubinách
je pravda jedna.
Má studně bez dna
o pramen strach.
16
ÚNOR
Jak hučí únor jako vzteklý úl,
který se pominul svou jarní žízní.
Šat zimy rozerval, leč dosud nerozdul
cár mraku, kterým bledé slunce trýzní,
jen cloumá závojem, milenec příliš prudký,
a pije hltavě úsměvů chorých zář,
ty krátké záblesky a dlouhé smutky,
jak zatmívá se znásilněná tvář.
Ne, líbat neumí a lásku nezná,
mučil se příliš v nocích lednových,
17
kdy hladový a vystydlý a tich
těšil se příliš na polibky března,
na plodné pláče dešťů dubnových,
vzlykajících už v kasematách zimy
svůj sen dnů květnových, který se líh’
v žalářích zim za ploty ostnatými.
1945
18
K RÁNU
Vy staré, staré ruce mé,
jak zlý můj čas vás louží, čistí,
už bez krve a bez kořisti
svou vojnu vybojujeme,
vy staré, staré ruce mé,
sepjaté v klíně, jen když sníme,
a když něco pohladíme,
jako když nemilujeme,
vy staré, staré ruce mé,
tak plaché, že vás tma jen spíná,
když bezesná noc napomíná:
modleme se, snad usneme,
19
vy staré, staré ruce mé,
až smrt vám dlaně protne hřeby
a na kříži vás napne k nebi,
až potom snad se sepneme,
vy staré, staré ruce mé?
Až všemi pekly projdeme?
A v mrákotách tvé hřeby, Kriste,
to jedno jisté, zcela jisté,
už jenom v křeči sevřeme,
vy staré, staré ruce mé?
1943
20
NAPROTI
Naproti okno staré paní
má roletu a záclonu
a všední drama umírání
si spouští, zdvihá oponu.
Roletu černou zatemnění
smrt zdvihne jako ze vzdoru,
(že ještě zcela mrtvá není)
a roleta jde nahoru,
že ještě snídá světlo denní
a ranní slunce letních dnů.
Ta smrt už nechce utrpení,
nač zdvihat ještě záclonu?
21
A neotvírá okno vánku,
jen stojí černá, černá tmou,
jak řeholnice v svatostánku,
a hlavu skrytou záclonou.
Jen její černé paže vdoví,
trup černý, stářím churavý,
provázek od rolety loví
jak v mlze zvoník bezhlavý
a tam, kde měla býti hlava,
jen sklo se trošku zapotí,
jako když dobrýtro smrt dává
těm živým hrobům naproti.
22
NEROBTE SVĚTY
Nerobte světy příliš hlučné,
svět lomozových harpyjí,
vy víte, ruce příliš zručné,
co vyrobíte, zabíjí.
Nerobte světy příliš tiché
z příližpříliš těžkého pletiva,
šibalka, zádumčivá Psyché
si k práci ráda zazpívá.
Ne mnohomluvné ani stručné,
náš svět je zvučně udělán
tím tvůrcem hudby libozvučné,
člověk je, lidé, jen váš plán.
23
Nerobte věci příliš postní,
abyste neodvykli jíst,
vy dnešních úlů sršni zlostní,
vy ptáci příštích lidských hnízd!
24
MLÁDEŽI 1945
l když se ti snad nezachce
už zpívat, stáří bez naděje,
zazpívej přec, a o lásce,
i když se hlas už trochu chvěje
a připravuj se k hostině
pro návrat ztracených svých synů,
že zem se slehla po víně?
zazpívej přece jako k vínu,
ať mladost má svůj hodokvas,
telátko tučné na zabití,
že zlý a hladový je čas?
zpívejme přece jako sytí
25
a všechno stříbro z truhlic ven,
ať pohoštěný smuten není,
že dům byl vrahy vyloupen?
zpívejte přece, oloupení,
o lásce, smíchu, naději,
o víně zářivém jak zlato,
ať pijí, ať se zasmějí
ta ústa, která jedla mláto.
18. XI. 1945
26
POSLEDNÍ MILOST
Jen ještě jednou tvůj déšť milosti,
zprahlému létu žeň,
jen ještě jednou mízou obelsti
ten sukovitý peň,
ať vztyčí se zas uzlovatá kleč
a vydá pupeny,
ať zatřese jí požehnaná křeč
až v samé kořeny.
Jak rodička v posledním tažení
ať pije dětský křik,
ať propustí smrt, která už je v ní,
ještě ten první vzlyk.
27
Jen ještě aspoň slunce na tváři,
jak v oknech k západu,
když už ne východ, který ozáří
noc, do níž jdu a jdu.
1943
28
VÝSTRAHA
Nekroťte šelmu příliš hladem,
ať příliš nezavětří vzduch,
ať nezačpí jí žírným stádem
té dusné klece dravčí puch,
ať nezavoní peklo rájem
bestii, která hryže mříž,
ať nezešílí zase kříž
a nestane se samurajem
ten vzteklý příliš tvrdou mříží
svých věčných kopí, bílý muž,
a v bílé břicho nepohříží
svůj věčně nabroušený nůž.
29
Nemučte dlouho, krotitelé,
lva ducha ohněm obruče,
do otevřené náruče
snad skočí spíš své salto skvělé,
ať nepojde ta šelma vzteklá,
šílenstvím svým jen zpěněná,
nedosti zlá pro manéž pekla
a pro ráj nedochočená.
30
HLEDÁ SE STRÁŽCE
Tak všichni dětsky chtiví
a všichni dětsky skoupí,
tak všichni bojechtiví,
jen svévole, jen roupy,
tak stále rvačky, seče
a šrámy zkrvavělé,
tak stále krev jen teče
bujnosti nedospělé:
přemůže? nepřemůže?
Hledá se strážce meče
do brány ráje muže.
Kdepak jste, archandělé?
31
PROČ ZARPUTILE
Nezapomeň, že do té chvíle,
kdy navždy, navždy umlknem,
ty mluvíš černě a já bíle,
že do té chvíle oba lžem,
a možná ty, který jsi černý,
se také musíš bíle skvít
a možná zradíš víc, ty věrný,
ty necitelný, pravdy cit,
ten pravdy cit, ten temnosvit.
32
Proč vinit brusy provinilé,
když nůž se o nůž nabrousí
a všecky nás, nás všechny zbylé,
kat všech nás jednou zardousí?
Proč přísně tak a zarputile,
když v snách už nepoznáváš zem
a konec, k němuž všichni jdem,
je sudba temná v záři bílé?
proč přísně tak a zarputile?
33
BÁSNĚ ZE SNA
[35]
Tak psáti ze sna, básně ze sna,
Tak psáti ze sna, básně ze sna,
tak básnit ze sna, to, co sníš!
co veršů v noci čerň se vtěsná,
co všecko vyslovíš, když spíš!
Ve snách se nebojíš, sen leká.
Ve snu se čeká na úlek.
Ve snu si srdce slastně svléká
sklerosy skelný obojek.
O závod s duchy půlnočními
plní se verši list a list
a ze sna rytmy, ze sna rýmy
snad už jen mrtvý budeš číst,
listuje prsty nehybnými.
37
A snad se bude ve snu snít mi
A snad se bude ve snu snít mi
ten sen, který dnes jenom bdím,
až ze sna rýmy, ze sna rytmy
mi zazní v tichu půlnočním
a snad se přece budu báti
a budu snít už jenom tich,
až mlčení mě ve snách schvátí,
jako by vítr v svíci dých’
a tma mi napoví svůj rým,
na který nechtěj se mne ptáti,
který už, živý, nepovím,
který se nesmí ani zdáti,
ten jako růže štěpný rým.
38
Anebo psát své verše ráno,
Anebo psát své verše ráno,
když písmem vln jak písmem run
jezero snů spí vyzpíváno
a prsty sní o chvění strun
a ruce leží podle těla,
jak vesla lodi po boku
a jitřenka má uzardělá
se koupe v modrém vysoku
nekonečného nekonečna,
neznámých sluncí, nových lun
a vlny z oceánu věčna
mi bijí v srdce jako v člun.
39
Tak psáti verše jenom ráno,
když srdce, lehce kolébáno,
přistává k pískům věčných dun
a vlnka verše šplouchne v člun!
40
RŮŽE PO TMĚ
Za zlatého rána
se růže rudě tmí,
rudá tma v zlato vtkaná
a ve tmě pod hvězdami
se zažíhá jak rána
a nevoní, jen mámí.
Ale když okenice
noc zajaly a vězní,
zvon růže nezní
41
a šarlat padá s líce.
Nemůže barvu lhát,
vylila víno ze sklenice.
Jen smuteční má šat
a závoj nenadzvedá,
pod kterým tvář jde spat
jako červ země bledá.
* *
*
Anebo barva věcí
je ve tmě čirá.
A růže se má svléci
a ruměnec si stírá
a vylévá svou sklenku,
tak průsvitná a sirá.
42
Vrátila rudou plenku
očím, které ji tkaly
a zůstaly tam venku.
A noc ji do tmy balí
a vkládá do etuje
na křišťál, na krystaly,
na krásu, když je nahá.
A tmou jen vůně pluje
svlékání, ještě vlahá.
43
ZAPOMENUTÉ SNY
Kolik jsi snů snil pokradmu
a ráno ani nevíš o nich,
co bílých květů na jabloních
opadávalo v černou tmu,
co lásky leží pochováno
v té prsti tmy, v tom prokletí
těch marných, váhajících ano,
kdo ležel to v tvém objetí?
V čí náručí a v loktech koho
jsi protančil svůj masopust?
Ten karneval miloval mnoho,
čí měly úsměvy, čích úst
44
se třpytily ty bílé zuby
pod maskou s černým závojem?
A když jsi v snách šel do záhuby,
čí pláč měls ráno v srdci svém?
A snění bolestná a děsná,
ta skutečná, budeš je znát,
až vytrhne tě drsně ze sna,
co nechává tě ještě spát?
45
NÁMĚSÍČNÍ
[47]
V bednění nocí bez hvězd, bez měsíce,
zastřeni tmou jak černou oponou,
náměsíčníci nespí. Bloudí bdíce
a vzývajíce lunu ztracenou.
Od prahu k oknu, od okna zas k dveřím
jako myš v pasti kroky zachrastí.
Měsíci, zjev se, ať zas kroky změřím
stříbrnou římsu hvězdné propasti!
Bez luny své spáč nemá nikde stání,
sám temný kout, sám jenom strach a sráz.
Vy dlouhé noci, zralé pro hledání
ztracených snů, když hasne luny jas!
49
A spáči bdí a po šílenství slídí,
ten líčí past, svou hlavu na polštář,
ten pátrá v okně zatměném a vidí
v zrcadle tom svou náměsíční tvář.
Měsíci, zjev se! Vezmi do náručí
kojence luny, náměsíčný sne!
Náměsíčníci nespí. Noc je mučí,
noc jako poušť bez vláhy měsíčné,
noc jako šachta bez lan. Nevytáhnou
už lana luny spáče v hvězdnou říš.
Je černá noc a její ústa prahnou
po mléku hvězd, noc hluboká, v níž bdíš.
Tvář před oknem, sama sebe se děsíc,
teď zdvihla do tmy oči prosící:
Milovala jsem jenom bledý měsíc,
kdo zdvihne mne, když ty ne, měsíci?
50
Tam obličej se s lůžka lačně zvedá
a sražen tmou zas padá na polštář:
Miloval jsem jen tebe, luno bledá,
kdo mi dá teď můj sen, mé výšky zář?
Tam údy ve tmě utonulé plynou
jak rybí ploutve, hebce vlající:
držels mě dlouho, milý, nad hladinou,
teď padám ke dnu, sbohem, měsíci!
51
A vidím tvář, a vidím jen tu jednu,
která se ve tmě ještě setmívá:
Já nepadám, se dna se zvedám. Zvednu
se bez tebe, ty luno mámivá!
Já netoužím. Měsícem neobžerná,
chci bloudit ve snách bez tvé opory.
Tak jako má, noc žádná není černá,
má noc se tmí svítání navzdory.
Mne drží stesk po osiřelé římse,
jakoby cíp živého mrtvá pěst.
Na samém srázu tmy já postavím se,
tvůj pomník, noci bez luny a hvězd!
Ať vyhlodaná luna zemi vládne,
tvář její prázdnou temně zrcadlíc,
já uhasínám, mně už světlo žádné
nezažehuje popelavou líc,
52
ten paprsek, polibek mrtvé touhy,
to lano luny netáhne už výš
do záře hvězd můj stín, sen zlý a dlouhý,
noc hlubokou, v které jsi mrtev již.
Já také toužil po zářivém líci,
já, který sním jen záře temný rub,
já také tápal v snách a při měsíci,
já také hledal uloupený lup,
já také bral, co den mi nechtěl dáti,
od nocí měsíčných, kde lhal tvůj líc,
a lačno snu, který se nesměl zdáti,
mé hladovění vylo na měsíc.
Mne také peklem se skřípěním zubů
provedl mého hněvu němý běs,
až v stínu tvého zatměného rubu
uleh’ a zdechl pomsty vzteklý pes
53
a já jsem usnul, stoje na svém srázu,
s očima upřenýma do tmy, v nebytí,
až srdce ztvrdlo v agonii mrazu,
v kterém se žádná luna netřpytí
a žádné hvězdy pád, kde jenom zebe
čekajícího nebe černý troud,
až blýsknou pozouny temnotou nebe,
že začíná se soud, poslední soud.
Až nová zář zas na tvář země padne
a novými sny spáče oslepí,
nech mne už spát, jen žádné hvězdy zrádné,
má noci hluboká, v které se spí a spí,
jen žádný sen už ať mi nevyklene
unylá luna s oblak visící,
jen žádné štěstí, pádem zmrzačené,
v tmu civící, kde tmíš se, měsíci!
54
Zatlač mi oči, které už se mhouří
pod prstem tvým, ať nevidím, co vím,
ať nevidím, jak nových jiter v kouři
dnů doutnajících do očí čpí dým
žíravým zítřkem zažehnuté země
a slzy loudí s vidmem duhovým.
Už dosti snů. Zavaž mi oči jemně,
má chůvo osleplá, ať necítím, že spím.
* *
*
A Noc se sklání. Ruka se jí chvěje,
když váže oči slzou zalité:
Pochovám tě do hrobu beznaděje,
kam pohřbívám své věci rozbité.
55
Jde nocí tvář, tak podobná té jedné,
která se tmí. A bledne, ožívá:
Já nečekám na lunu, že mne zvedne,
hovoří tvář a spíc se usmívá.
Já sním jen sebe. Měsíc neprobouzí
dno duše, v kterém snů mých kotva tkví.
Jsem náměsíčný, který snít se vzpouzí
sen, který není jeho vlastnictví.
Má duše chce být buzena jen letmě,
nejhlubší dno své sotva zrcadlíc,
já sním, že někdo políbil mě ve tmě,
když lyšaj křídlem pohladí mou líc,
já sním, že tvář mou lesní tůně myje,
když záře luny na mne nepadá,
nejhlubší noc je ještě harmonie,
zní struna má, mé noci cikáda.
56
Já slyším, jak se povolený kmitám
jen o několik oktáv hlouběji.
Tvou zář si, mrtvá luno, vypočítám
a utkám z konopí, jež drží pevněji
můj žebřík k naději, můj žebřík bílý,
který se lží po zemi neplouží.
Je utkán z mil, jež hvězdy urazily,
z té čisté příze, která nocí mží.
Ne v lůžku už, já usnul na hvězdárně
a skládám v snách souhvězdí rozbitá.
Jdi, cite, spat, dost natoužil ses marně,
teď po římse jde spáč a počítá.
Jen sněte sny své zpocené a dusné,
vy lunatici, lunou nemocní,
spáč necita, ten neblouzní, když usne,
ten počítá kmitočty, které zní.
57
Ve vzduchu čirém, víc než všichni sirý,
strmím a čním, jen výška, sráz a růst,
počítám sen svůj, sen souhvězdí Lyry,
sen nezamžený ještě dechem úst.
* *
*
A mizí ve tmě snílek usměvavý,
tak jako úsměv ve snu zaniká.
Spadneš-li – s jitřním úsměvem Noc praví –
přec pochovám tě v hrobce básníka.
58
Jak zasněná tvář s římsy ve tmě mizí,
jdou po ní kroky jako po záspí.
Zdá se, že sen je této tváři cizí,
tak hltavá je, i když sní či spí:spí.
Já nepřibil sen rozespalých paží
k nebi. Tam nechce moje luna plout.
Jak námořník svůj úzel hbitě váži,
kormidlo přehoď, protivný jde proud!
Otevři náruč, kosatko ty malá,
polibkům slaným růže větrné,
tolikrát věrnost malých ztroskotala!
A na kříži vždy věrnost ustrne
v rozpětí věrné, příliš, příliš věrné,
rouhající se ještě ve skonu,
že hroby otvírá jak peklo černé
a trhá v cár chrámovou oponu.
59
Já udržím se, Náměsíčný, snáze,
ty s přibitýma v krvi nohama,
já, kejklíř, tančím jenom na provaze,
má náruč je jen rovnováha má,
leč nohy mé, jež opatrně smýkám
po lanu lži, jsou moje opora.
Jsou bezpečné, že lžou, že nejdou nikam.
Nic jméno mé a Nic je moje hra.
Ne sen, ne žal, jen já, který jsem Ničím,
ne vy, ne on, ten náměsíčný žid,
já život jsem, já pravda. Proto křičím,
já, náměsíční, chci se probudit!
Já nechci snít a býti v nebezpečí,
že chybně stoupnu, srazím o zem vaz.
Addio, luno. Sinalejší, větší
má přitažlivost závrati mé sráz!
60
Výšiny sbohem, nahoře i v hloubi,
nebesa zhaslá, země ztemnělá,
námořník přežil peklo v noci zhouby,
jsem, lodi, živ, jen ty jsi zemřela!
Jsem živ a bdím, má lodi, vždycky žije
z utonulého vraku moudrá myš.
A přec: i ty snad spíš. A půlnoc bije,
noc hluboká. A přec: i ty snad sníš.
Tak sám a sám s propastí pod nohama!
* *
*
A Noc, tak jako by jen vánek vál:
Pochovám tě na poli Hakeldama
k tomu, kdo lhal a zrazoval.
61
Uhasla tvář, jako se tříští v střepy
svítilna v bouři vichru poryvem.
A hledí tmou, kdo býval dlouho slepý.
A mluví hlas, který byl dlouho něm:
* *
*
Vyhnaný z ráje měsíčného ticha
naslouchal jsem, jak duní lůno tmy.
Vyhaslá sopko, to je tvoje pýcha
naslouchat, jak to v hloubi vře a hřmí!
Já nový svět nahmatal na rozcestí
zřícených říms v domovech bez oken.
Nevidět, to je také svět a štěstí,
dívat se do sebe a vidět ven!
A hníst a hníst své jednou se svým kdysi,
nezapomínání nestárnoucí líc
nositi v sobě s propadlými rysy,
tvář, která tuhne spánkem ještě víc,
62
balzamované bídy mumii.
Sem ruce, slepí, ať se jednou smísí
tápání vězňů v pěst, – a zabíjí
svou bezmocnost jak vězeň svoje krysy,
aby se naše pouta osamělá
zaklesla v jeden strašný řetěz pout!
A každý úder bezbranného čela
ať křeše jiskru v troud!
Zapějte jitřní, náměsíčné chory,
jak touhu churavou zardousil vzdor.
Zapal se, noci, novými meteory,
zalezte do děr, krysy metafor!
– – – – – – – – – – –
– – – – – – – – – – –
A rdí se Noc, jak k východu se dívá,
kde rudne červánky jitřenky třpyt:
Jdi, milý, v žár, který se rozhořívá,
ty přijdeš jednou moji rosu pít
63
a budeš hledat zář svou u mé hlavy
a náměsíčné tmy mé zrcadlo.
A pohřbím tě – Noc blednouc jitrem praví –
kam pohřbívám, co přes den uvadlo,
kam unaven sen každý lehá spáti
k snům, které ještě nezažehl den.
Jdi tiše, milý, trochu hleď se káti,
sic nocí sycen, sluncem nespasen
do hrobů dávných milenců se zvrátí,
kteří jej snili marně dávno dřív.
Jdi lehce, ať se mrtvým může zdáti
sen lásky splněný, sen Jasnozřiv,
ať přízrak není dávných lun mých div.
64
ZABIJEČI ZVONŮ
[65]
Josefu Horovi
My ještě znali kovu
nezraňující rány,
když rozkvétaly v tóny.
Sladce bil do membrány
zpěv zvonů o domovu.
My ještě znali zvony.
Vše bylo ještě chvění
strun ve větru, jež zněly.
Noci se nestyděly
za luny zář, hvězd mžení,
a rty za políbení.
Vše bylo ještě chvění.
67
Paprsku zlatá střela
se chvěla, kmit a vlna.
A láska slastiplná
se chvěti nestyděla
a zněla, slavně zněla
zpěněné krve vlna.
Každá věc ozvala se
vždy základními tóny,
jen laděním, jen vůní
jak květina. Byls u ní
bezpečen jako v kráse.
My znali ještě zvony,
řeč věcí, které trůní.
68
My znali ještě hřmění
otřásající věží
chvěním, které v ní běží
jako se míza pění
v bezelstné struně stvolu.
Vše bylo ještě chvění
až ke kořenům dolů.
Nenaladíš hlas zvonu
ni o půl tónu výše,
může jen hřmět neb tiše
zahřmívat ve svém tónu,
jímž zpívá a jímž dýše.
Zvon, tajemný v svém skonu,
je zakletý v té pýše.
69
Tajemství každé smrti:
vlna, která je jiná.
Vlna, když neobjímá,
zabíjí, druhou drtí.
Zabije dětská ruka
zvon, který slavně hřímá,
dotekem prstu. Puká
skála, že stála zpříma.
Leč struna, sestra křehká
z nepoddajného kovu,
zazpívá o domovu,
dotkneš-li se jí zlehka.
Nestůjte v koutku němě,
střevíčky Popelčiny.
Na stéblo křehké třtiny
Pan píská píseň země.
Dík a pozdrav 1941
70
A když jsme se vrátili z vojny, rozbíjeli jsme doma zvony na kanony. To se jen uhodí kladivem na okraj a potom hned přes něco měkkého, na čepici nebo na hadr.
Povídky pro Faiáky II.
Tajemství každé smrti:
vlna, která je jiná.
Vlna, když neobjímá,
zabíjí, druhou drtí.
Vždy vlna, která stíná,
je ve vlně, když hřímá.
Zabíjí lidská ruka
o samotě i v řeži.
I zvon, to srdce věží,
tak jako lidské puká
v mukách. A jako muka
v něm vlna smrti běží.
71
Zabíjíš-li jen těla,
vrátíš se někdy zpátky,
teď pohov, zabiječi!
Na okamžik jen krátký
tvá děla oněměla.
A siréna zas ječí.
Jde nová směna v jatky.
Co bude zabíjeti
zabiječ vysloužilý
z té perspektivy ptačí?
Smrt vertikálně letí
a horizont je v cíli.
A rozespalé děti
ve sklepě hladem pláčí.
72
Jen těla, stále těla,
vyhřezlé řezy, stětí!
Je plna toho smetí,
mistgrubna zkrvavělá.
Co budeš zabíjeti?
Jak se to jenom dělá
zabíjeti co letí!
Zabíjeti, co trůní,
vlnou, která je jiná.
Vlna, když neobjímá,
zabíjí, peklem duní,
i duše dusí, stíná.
Což smrt si nezadřímá,
ten rybář našich tůní?
73
Už rybář nezaloví
si na červy a mušky,
ten rybařinou vzteklý?
Ne na udici pušky,
už bez dum lovit umí,
už rybkám jenom pumy?
Rybníku atomový,
lekáním pololeklý,
dej pozor na rozbušky!
Co ještě nezabíjí?
Zvon věží, srdce lidí,
si hrany vyzvánějí.
Je konec melodií?
ten, který nenávidí,
ví, jak se zvony lijí,
ví, jak se zabíjejí?
74
My staří zabiječi
zabíjeli jen zvony,
když měly býti děly.
Jen vlny dvě, dva tóny,
a ve smrtelné křeči
navždycky oněměly.
Kladivem jednu v hranu,
ať zazní zvonovina,
jak tvrdost zaznít musí.
Teď hadr. Druhou ránu
už do měkkého. Dusí
vlna, která je jiná!
A tvrdý zvon je v kusy.
75
Tak lehounce se drtí,
co tvrdé je a jemné,
aby jen čistě znělo!
Rozezni vlnu smrti
a rozpadne se tělo
v své hloubce přetajemné,
kde zvon byl, kterým znělo.
1944
76
Neduněla to děla,
když v zemi pohřbívali
básníka jako krále?
Nevím, já dávám vale
svým mrtvým jenom zdáli,
kde víc je osiřelá
hra struny pozůstalé.
Jen vlněním se žije.
Tu svádějí, tu zradí
ty vlnící se zmije,
tu přou se, kamarádí,
tu vlna vlnu potká –
jsi láska? poesie?
A vlna vlnu hladí,
tu obejme a protká.
77
Stůl krčmy osiřelý
je silný piják stesku,
nepláče podnapilý.
Dvě vlny se tu přely
o jedné v nadnebesku.
Jak vínem rozeznily
tu resonanční desku!
Ta jedna: ne, on není,
ta druhá: musí býti.
Ale co zabíjení?
Tu marné bylo pření,
tu lépe bylo píti.
Tu, dál od vlnobití
věčného násilnění
tam v ulicích, tam venku,
chci úlitbu ti líti.
78
Jak tajemné má znění
to siré připíjení
tomu, kdo dopil sklenku
a nemůže se příti.
Buď s Bohem. Tvoje chvění
zastavilo se v běhu
v přístavu jedné vlny.
Tam jiné vlny není,
protože není břehů.
Tam okeán je plný,
tam je už naplnění.
1945
79
KONĚ V NOCI
PAMÁTCE +STUDENTKY VĚRY NEČASOVÉ – 1943
[81]
Odvlečen v noc a od lidí,
naslouchá, něco-li se děje.
Pokrývkou tmy své oči hřeje,
kdo nesvítí a nevidí
a vleže jenom dotyky
tmu vyhmatává, jak je těsná
noc města, která vzdychá ze sna
své vzlykoty a výkřiky:
zapomenouti nemohu!
zabednili mi vzpomínání!
Tu zadunělo ze tmy rzání
bednami lidských brlohů.
A spáč, který spal jenom lehce,
v svém tápání se utiší.
Naslouchá: koně. Neslyší
však člověka. Kůň nemá jezdce.
Naslouchá, jezdce neslyší.
83
Kdo nesvítí a nevidí
a nespí, bdí a trochu šílí:
jde domů jen, co nezabili?
jen kůň, dobytče bez lidí?
Ne, to jen klec jde níž a níž,
nedostane se klisna z dolu
živá a jenom na mrtvolu
u šachty mrtvých čeká zdviž.
Jak zrezivělá klika z ticha
řehce a hýká hřebce řev.
Tu šplouchne tmou to v houžvi střev,
jak houpají se koňská břicha,
tu jako kára rozbitá
kopyta rachotí. Vzlykne v snění
podkova puklá na dláždění
a zajíká se, jak klopýtá
podkova puklá na dláždění.
84
Komihají se klisen hlavy
ospale ještě v ranních snách
a v něžných nozdrách nesou pach
oroseného trsu trávy.
A jdou a klopýtají tmou,
kopyty jako cepy buší
do mlatu dlažby. Noc tvou duši
div neohluší hudbou tou.
A dlouhý selský chvost a chvost
pošvihává vyhublé zadky.
Na jaké žene je to jatky
ta, která hryže už jen kost?
Kdo v krví potřísněných zdech
klín mezi štíhlé uši vbije
těm srnám polí v mlhách říje,
když z lesů dýmá lásky dech
k těm srnám polí v mlhách říje?
85
Anebo někde v daleku
ohlávky života je zprostí
ta, která nemá nikdy dosti,
a zvířeti i člověku
nůž zručně v srdci obrátí
a bez dřezu krev na zem scedí.
Ale kde vozka, jezdec sedí,
kdo drží konec opratí?
Kde je ten, který svízel much
utíral drsnou rukou s chřípí?
Nepřišel ani doprovoditi
naposled svého druha druh?
A kdo dá šíji objetí,
ten chomout něhy, sladkou tíhu?
Kdo splete v copy plavou hřívu,
tak jako milý děvčeti?
kdo splete v copy plavou hřívu?
86
Ohryzal dobré slovo tlach
a řezník slaví posvícení:
cepenění, jen cepenění
v temnotách jako na jatkách.
S Bohem rty, které líbá láska
v kolébce jako po smrti,
obušek drtí, rozdrtí
váš hedváb, do krvava zpráská
bok bujný karabáč a bič.
Nůž naučil se mučit jemné
a přetínat vše přetajemné.
Jen hýkej hříbě, hřebče, řič!
Na loži sní do kuropění
hospodář – snílek, ve snách vrah
s náloží, v které vlhne prach
čekáním, jemuž konce není,
a v náloži už vlhne prach.
87
A přece ještě kroky znějí
v tmě na roubení chodníku.
Pozor, ty malý koníku,
kam oči tvé se ohlížejí?
po dlani, plné pohlazení?
po hlase, kterým volal pán?
Stojí stáj, vrata dokořán,
a hospodáře nikde není,
jen cepenění, cepenění,
jen křik a pláč a rachot ran.
Kdo nesvítí a nevidínevidí,
ten slyší (bdí a trochu šílí)
v té strašné noci nadlidí:
jaký byl ortel vykonán,
zabít, co ještě nezabili,
vyhladit živé, srovnat zdi!
Takový byl jim rozkaz dán.
88
Za humny, která krví změkla,
se vrší kupa lidských mrch,
jako by ďábel fůru zvrh’
před stodolou samého pekla.
Nahoře leží mrtvý kněz,
největší snop z celého stohu,
a dole čouhající nohu
mrtvého pána hlídá pes.
Postřelen krev si líže s tlapy
a vyje. Vymazali z mapy
Evropy nové starou ves,
jen ves nám vymazali z mapy.
Co znamená to přežít zdravý
a nebýt z mapy vymazán?
Když není v těle střelných ran,
myslíš, že nic tě nepopraví?
co drásá, že musí mít drápy?
Ach, myslet smrt! Ach, míti z hlavy
koncentrák, který tě trápí!
89
Mít v srdci hříbě, které hýká,
jak v jatkách něžný bok mu rvou!
A léta jdou a léta jdou.
Zda ještě „není Boha“ říká
mé pohanče, či snad se poddá,
když pekla ostruha ho bodá
a dívčí šíji drásá bič?
Jen hýkej, hříbě, hýkej, řič,
stvoření všeho tvář je němá.
Modlí se malý mučedník
ve spárech rasa muk svých téma.
Uslyší pán ten vzlyk, ten křik?
Rže hřibátko, že pána nemá?
Ne, ubili. Jdeš, hravá lani,
jež skočilas za ohradou,
vložiti chřípí, bujnost mladou,
do jeho kárajících dlaní?
90
Ne, pohanče mé. Rouhání
má tisíc poloh, různé škály.
Jsou rty, jež hudbu promeškaly,
a rty, toužící po dlani,
hedvábných nozder zpívání,
které se ještě uzdě vzpouzí.
Tvůj hlad, ten nebyl ještě nouzí,
tvé rzání, hříbě, po dáli
a po svobodě. Z temné stáje
uniknout pánu v slunnou pláň!
Ne, nemůže tě trestat dlaň,
jen vábí tě pod stromy ráje.
Leč co my tady, hněv a strach,
my s náloží, v níž vlhne prach
čekáním, jemuž konce není?
Může tě pomstít, kráso, vrah?
jaký lup za tvé vyloupení?
91
Být zcela krutý jako děti!
proč jenom zpola nehodný?
k člověku jako pohodný
a něhu cítit ke zvířeti!
Kdo stojí mezi těmi dvěma,
že soucitem si nejsi jist,
že trochu hnusí se ti číst
lidského utrpení téma,
když tváře, katem mučené,
křičí a vyjí: dost, už ne!
Jen pro Tebe je tvář ta němá.
A jistě asi také ty
jsi něžný k němé tváři lidí,
jen anděl, který nenávidí,
je nepřítel, tvůj Prokletý,
zub za zub, za ránu jen ránu.
A pohled psí je milý pánu.
92
I ty, ty mezi těma dvěma,
pohoršen, stínáš jen svůj úd,
proto to strašné anatéma:
anděla srazit v jícen temna.
A blahoslaven, kdo je chud,
bude mít pokárání jemná,
kdo nedorostl božích ran,
kopance jen tak en passant,
ráj nebude mu zcela zbořen,
jen za práh psík byl vyhnán ven,
že jenom k obrazu byl stvořen,
jen k obrazu a nedotvořen.
Milejší tvůrci je snad sen.
Ach, obličeji mukou zbledlý,
nejsem si něhou k tobě jist.
Ne, člověk není lidem jedlý,
jen zvíře, můžeš, něho, jíst.
93
Tak zatím, co se kouří z jatek,
krev krve tvé, krev člověka
a mýdlo muk ven vytéká,
a voní hrůzou dětí, matek,
pro lásku k svým tu místa není.
Tu ve tmě spáč spí na svém loži
s náloží, v které vlhne prach
čekáním, jemuž konce není.
A sní, jak utnout, hněve boží,
a pohřbít v pekla temnotách
ten úd lidského pohoršení,
když po tvé lidské kráse sáh’.
Ten strašný hněv, co nerozruší?
a jaká vysní muka muk
pro vzpouru lidí proti duši,
tající v pecích jako tuk?
Msto lidská, kde máš zatracení?
94
Co vzpoura! Býti sražen! Pád!
To ještě třímám tvoji řízu.
Leč podobat se jenom hmyzu,
jen mastnotu svých mršin ssát!
Být v pekle! To jsi ještě jeho.
Mučiti. To jsi ještě kat.
A rdousit, drásat. Rozdrásat!
To jenom říjíš, zvíře, něho,
vilností smečky, tlupy, stád,
když bije, kope, deptá, tříští,
to ještě jeho jsi, část všeho,
to ještě dav jsi, národ, příští!
Leč hryzat jako v mraveništi,
za živa duši ohryzat!
to už jsi vyšel z noci Zlého,
ze stínu, z moci Všemocného,
to už se nemůže nic zdát!
95
Ty tváři venku, tváři němá,
ty nemůžeš být sobě kat,
sám sobě oči vyloupat,
ty nižší řád, ne nižší schema,
ty rozumná, ty stálá, tichá,
ty vždycky oběť, nikdy svár.
Jak houpají se koňská břicha,
jako by nesla lukám dar,
že pokosí je hebká ústa,
že zahřmí pod kopyty puszta!
Vy vždycky krmě hladovým,
u vás i smrt je ještě chutná,
vy smutná laní umírání,
jež dáváte se ústům zlým,
vy oběti, vy přijímání,
vám chybí jenom mnišská kutna
a ty, jenž krmíš Synem svým!
96
Vy miláčci, vy vždycky venku,
vy vždycky svá, svobodou vonná,
i vaše uzda jako spona
ukutá pro pás, pro milenku,
zvoní a cinká k plavné chůzi!
Jak hraje šmytec vašich vlasů
v té noci pekla, noci hrůzy,
jak zvoníte spoutané Musy
v ta snění vzteklá. Vaši krásu
připíjím k svému chlebu z plev.
Z pokory ovčí, z jemných střev
jsou struny houslí v té mé nouzi,
že ubitý se ještě vzpouzí,
že herky bok má ještě šporny,
že ještě řičí aspoň zpěv
mé temnoty, mé hladomorny,
že aspoň srdce cedí krev.
97
Ten údiv lidský, údiv krysí,
že vstává trup, který se stíná,
že mučedník se trochu hněvá,
když k životu ho kati křísí!
že mučený se rovná, vzpíná.
Co vždycky jenom soukat střeva
pro lyru svého Lohengrina!
Co vždycky nástroj pro svou věc:!
umrlec jako umrlec,
jenom když muka umučí!
Ach, stonat! Ale býti lékem!
Hyenu hýčkat v náručí?
napájet tygra jenom mlékem?
ukázat rozpálenou tyč?
zapráskat zase nad člověkem?
pro starou klec jen nový bič?
98
Ten slyší a ten neoslyší,
takový je tvůj zvěrokruh,
mírný je hněvivého druh,
blahoslavený, kdo se tiší,
něhy je hoden vždy jen nižší.
Či odpustil by bohu bůh?
Odpustí ránu výška výši?
Ne. Otevře se pod nohama
pekelná propast hluboko,
tu zase: oko za oko...,
ne: miluj jako sebe sama...
Tu odvrátil Bůh svoji tvář,
ne aby nastavil tu druhou,
jen aby zář se zatměla,
tu nebyl něhou, nebyl vzpruhou.
A anděl svrhl anděla.
Proč nebyl něhou, nebyl vzpruhou?
99
A anděl srazí anděla,
tvůj plamen zář, když trochu chátrá,
tak jako bratr vraždí bratra,
Kain pro tvé nebe Abela,
že k nebi stoupá jeden dým
a druhý po zemi se plazí,
jak duješ, Lásko, větrem svým.
A někdy uvidí se nazí
ti lidé v rounu zvířecím.
A vidí krásu člověka
jak slupku křehoučkého jádra.
Tu svléká se, tu obléká,
aby si zahalila ňadra,
kde ještě jemnější má skrýš
tvá něha, která protéká.
A suknice jde někdy výš,
když příliš po zemi se plouhá,
tak dlouhá, že nic nevidíš.
To krása raději se rouhá.
100
A do tmy, děravé jak plena
zas hladový se dívá den
a spáč musí jít z bedny ven
vyvětrat snění nedosněná,
už nechce, nechce ležeti!
Zlé noci vidí něžnou stopu:
na dlažbě leží stužka z copu
a nepatřící děvčeti.
A spáč se plíží podle stěn,
hmataje, jak je bedna těsná,
a není probuzení ze sna,
do kterého byl zatracen.
A prokletí své nezlomí,
ten, kdo jen drobty snů svých sbírá.
Až jednou tmou oheň a síra
na pelech padnou Sodomy,
až jednou tmou oheň a síra...
– – – – – – – – – –
101
Snad jednou stáj, už bez té plísně,
tě pozve zase k objetí
a jako copy děvčeti
zapleteš hřívu mladé klisně.
A zlý sen pozbude zlé moci,
tak jako každé noci sen,
a v rose rána mladý den
si umyje tvář po zlé noci.
A uvidíš, jda zkvetlým luhem,
zas trnku kvésti divoce
a umyješ tvář v potoce
obláčkem, rozčeřeným pstruhem.
A uslyšíš vln nápěv známý,
zas jednou píseň melodickou,
a uvidíš tvář, zase lidskou
v zrcadle mezi pomněnkami.
A uvidíš tvář zase lidskou.
102
POSVÁTNÉ HÁJE
[103]
UVÍTANÍ
Jitce H.
Ten konec není přec tak pustý,
když zavede tě k mladým dnům
a starý dům
tě pozdraví dětskými ústy
a starý dům má dívčí hlas
a mladý kaštan jara svíce
a starý muž se dívá v líce,
kde mladých jar už hoří jas
a rodný práh
kytici dal ti dětskou dlaní
a jako v snách
to staré dítě hledí na ni,
105
jak rozkvet’ záhon vzpomínání,
osívaný jen v dětských hrách,
jak skutečný je, svěží, hustý,
jak voní, kvete, září zas.
Ten konec není přec tak pustý,
když rodný dům má dívčí hlas.
V Hlušících 20. května 1944
106
V PASEKÁCH
Raketou praská strom, než vdechne zhluboka
svůj blankyt poslední. Obloukem padá, hasne
zelená hvězda v loži potoka.
Veverka ztrne v slunném hnízdě svém,
tmu děsu v dětských očích. Ale jasné
slunce se vřítí prostorem azurovým
do hrobu otevřeného v moři zeleném
a zlatou sekyrou si razí cestu křovím,
kde jaký hrob vystýlajíc svým dnem.
107
A dole v sítinách, tam leží bez ozdob
stín lesa oloupen o píseň, třpyt a barvy.
Ohňostroj dohořel, jen sekerníka rány
sem tupě padají jak v ohořelý strop.
Snad datel dobývá se do kolébky larvy,
snad někdo kope hrob.
Snad někdo ozývá se, kdes už zakopaný
ranami v rakve krov.
Vše laděno je na ten dutý tón
a jako škorpion tě ostružina bodne.
Čím hlouběji, tím méně rozumíš,
proč nahoře je to tak láskyhodné.
Jako by ztratilas tu jméno rodné
i věčný hlas, má duše, nechoď níž.
108
PRO DOMO SUA
Zářivých krajů slunce, jeho divy
syn severu se učil milovat.
S Tiberou běžel v slunci poklus chtivý
mladosti. A volně plynul Pád
Lombardskou plání záplavami světla.
Jak chladné bylo, když se mělo dát
to srdce, ale kolem toho tepla!
Pak slunce doma vídal zapadat
za břehy mlh olšemi krvavými.
Tu v běh se dalo, začlo hřát a hřát
a žhavět jako hvězda padající.
Jako by chtělo ještě něco říci
horkými rty, než pozdě bude snad.
109
Mrholí déšť lesíky dubovými,
ze zimy skáče slunko v náruč zimy
přes úzké meze jar a léta chvat.
Jak studené jsou domoviny nivy
a sluníčka jen jako na kahánku.
A starý medvěd, trochu zimomřivý,
už mručí jako ze zimního spánku
svůj první verš, tak bezelstný a tklivý,
o medu v dubinách a vůni mladých stád,
o volnosti, vanoucí v jarním vánku.
110
SILNICE V HORÁCH
Jde z lesa do lesa. Tak z křoví do křoví
se smýkne had a blýskne lesklým hřbetem.
Jde po ní sníh a vítr ledový
časného jara. S loučícím se létem
se zdvihnou vlaštovky s jejího lanoví.
Před odletem
se tisknou k sobě, tiší se a sní,
naslouchajíce, podobny tak dětem,
jak v drátech severák si hrá a zní.
Za stromem v pelechu si mladý zajíc zvyk’
na úprk motoru, když zaštěká a ztichne.
Les ránu pofouká; z rigolů horce dýchne
vřes v jizvy kolejí a mokvající smyk
a oblak prachu padá v pole daleká.
111
Hojí se, hojí rány člověka,
zas prstí bude prach
a smrt zas růst a vznik.
Terasy lesů sestupují v kraje
brázdami rozervané,
které se chlebem hojí.
Políčko lnu, jak vochlice se bojí,
se krčí u lesa a trápí se a stydí
ve stínu chvojí sosny ohlodané.
Jde poutník silnicí: Dej, Pane,
milosrdenství těm, kdo byli v boji,
vám květy pošlapané, pokácené háje!
Vidí
visuté zahrady zeleného zas ráje
s dálnicí tvrdou, tvrdou cestou lidí.
112
ZÁVĚŤ
Já nechci ležet na periferii,
je plna už ta jáma vyzděná.
Ať rozhozena rodným krajem hnijí
rodného kraje bludná semena!
Už není místa na hřbitově města
v rodinné hrobce, plné po okraj.
Mne pochovejte tam, kde stará cesta
ze sadu vchází v háj.
Svůj pomník mám. Ne sochu vytesanou,
jen trochu stranou starý panský dům
chci ve hlavách, kolébku opěvanou.
Ať stojí píseň stráž mým mrtvým rtům.
113
Já nechci hřbitova s mladostí bosou
svým těžkým stínem poskvrniti práh.
Zem vykropenou jenom polní rosou
chce pro sebe kajícný sebevrah.
Ať tam, kde kvete polní býlí hluše,
buď spasen bude nebo zahyne
kdo víc než růži, rozvitý květ duše,
miloval poupě, mládí nevinné.
Však duše drahých z dusné kobky města
se přijdou projít do mé aleje
při svitu hvězd, kdy voní stará cesta
jak za mlada. A duch můj okřeje.
Tu závěť splňte. Ne však jako přání
svět plní mrtvých, bezmocné jich sny,
sic v temných nocích do zakokrhání
tam bude výt duch zlý a neklidný.
114
Je věčný básník, miluje a trestá
i po smrti, duch jeho není báj.
Nezapomeňte. Tam, kde stará cesta
ze sadu vchází v háj.
115
ZASTAVENÍ
Tak mnohý ví, kdo verše moje čítá,
že návrat jméno mé a celým tajemstvím,
že mým je dětství studánka jen skrytá,
kde pramením i zimním tichem zním.
A jenom já vím, proč se stále vracím
tou starou cestou a přec k cíli blíž,
proč sbírám to, co nenávratně ztrácím
(a ztrácíš vše, když po druhé to zříš)
a jenom já znám zázrak vykoupení
těch svatých ostatků nevinných let,
když vůně růží stoupá z hrobů, z tlení.
To návrat není, jenom zastavení
křížové cesty, zdrávas, zpěv a květ.
116
MĚSÍČNÁ NOC
V té jedné hodině, která má luny zář
a otvírá se jako květ až k ránu,
ležíš a bdíš. Teď vešel hospodář
v svůj chlév, teď noc se otevřela Pánu.
V té jedné hodině zní naladěn tvůj zvon
jen jím, jen jeho magnetickým kmitem.
Ležíš a víš: nic není nežli on,
který tě prosakuje jako světlo sítem.
A příliv tichý žene ze žil krev
měsíci vstříc. A svět má holé stěny,
tu jako kaple a tu jako chlév,
chudobou právě čistě vybílený.
117
A mléko luny crčí jako v díž.
Noc přežvykuje už jen v polospánku.
Ležíš a bdíš, na ústech hebkou tíž
hostie nebes jak políbení vánku
a na zeď bílou, jako v svatostánku
na oltář, měsíc staví oknem kříž.
118
POSVÁTNÝ HÁJ
Nic nemá v světě klín
pro mužský sen a štěstí,
jen les, jen lesní stín
s šelestem ratolestí.
Nic neutiší tak
mámení žádostivá,
jako když s výše pták
v šumění lesa zpívá.
To staré štěstí jest,
ten muž a les a ptáci,
nová je jenom zvěst,
že muž se k němu vrací,
119
když pomsty starý bůh
a smrt ho vyplenili
a mrchou čpící vzduch
jen hyenami kvílí.
To stará, stará zvěst,
jinými jenom slovy:
posvátných hájů křest –
a Bůh je zase nový.
A nový Bůh je tich
a místa má rád pustá:
jen med včel divokých
proroků živí ústa.
Jen lesní kořeny
jsou křtitelů všech krmí.
Kde chrám je zbořený,
les nové víry strmí.
120
A smrt, tak stále táž,
snad sejme masku žalu
pro novou kamufláž
nového karnevalu.
To stará, stará zvěst
o ráji, jenž se ztrácí,
nové jen na ni jest,
že vyhnaný se vrací,
že z trosek katedrál
jde mezi sloupy stromů,
že Kain se Bohu vzdal,
a kajícný jde domů.
Oltáři oklamán,
lesního hledá běsa,
aby ho starý Pan
pramenem pokřtil lesa.
121
A muž, který se vzdal,
je zase nebi blíže.
Zas šumí dřevo kříže,
Spasitel z mrtvých vstal.
A život, stále týž,
železné zdvihne hledí
a uzří nový kříž,
věřící, kteří vědí.
A Adam, krve syt,
se hojí jako rány.
Jen nespat, netasit
v zahradách Gethsemani!
1944
122
ŠELMY
[123]
KOČCE AVAŠCE
Pod klenbou nejistou
a nepřátelskou nebe,
v zdech domů chvějících se,
že se v bouři zřítí,
ty hřeješ lůžko mé
a já zřím ve tmě z tebe
jen očí kočičích
dva majáčky jak svítí.
125
To je ta stará past,
ta na lidi i zvíře,
v ní jsem tě uvěznil
a sám byl do ní chycen.
Tmou hledíš v moji tvář
a já, bůh ve tvé víře,
vidím tvou duši žhnout,
sám sobě neosvícen.
Mé dny tě nebolí,
tvým sněním trochu šednou.
Když moje budiž světlo
v tmě duhovku tvou raní,
ty mhouříš zornice.
Tak duše moje jednou
bolestí zamkla se
po Jeho zablýskání.
126
Jak dřímala jsi dřív
to zvířecí své štěstí
v pelíšku u kamen,
svých šerých rájů paní!
Teď v hrdle růženec
ti otčenášků chřestí,
jak předeš úzkost svou
pod hladící mou dlaní:
Buď pán můj pochválen
a jeho teplé lože,
pán vlídných plamenů
i bolestivých září.
Teď k tobě, pane, blíž,
blíž k dlani tvé, můj bože,
ti předu žalmy své
před nehybnou tvou tváří.
127
A kdo ví, jaká tma
snad ladí Jeho snění
a není-li Mu hlas
předoucí šelmy milý.
I boží dlani snad
je příjemné pohlazení,
když pod ní zasrším
jiskřením její síly.
Tak možná někdo kdes
i moji úzkost vidí
v tmě hořet fosforem,
jako já vidím tebe.
A možná někde bůh
šílených šelem lidí
už pohřben leží sám
v ssutinách svého nebe.
128
MY OBA
My oba, do tmy schouleni,
si čteme boha s tváří,
tou mou se tvoje nebe dní
a v blýskání mých soužení
můj Spící v tmu mou září.
A jako drzé tlapky tvé
si na prsou mých hrají,
snad také sny mé rouhavé
se dotknou ve tmě noci své
rtů, jež se usmívají.
129
I já snad září zahřívám
sklep kosmu nekonečný,
snad to, v čem s láskou přebývám
a pelíšek svůj časný mám,
je příbytek můj věčný.
130
TEĎ VÍM
To, že jsem prázdnou dlaň svou lidskou
hřál pohlazením, srstí tvou
a šelma něhou melodickou
mi předla mír v mou chvíli zlou,
já poznal zajiskření Krista,
jak světélkuje ve tmě kříž,
že každý tvor se svého místa
se plíží k svému kříži výš.
Teď vím, co je to: spoután vrahy,
opuštěn Bohem, anděly,
teď vím, co je to býti nahý,
když katům šat se rozdělí,
131
teď znám chuť žluče svírající,
co je to kopí v boku vím,
i co jsi ty, ty Netrpící,
ty s rouchem slavně vlajícím.
Proč Otce, Syna, Holubice
bestie větří ve tmě div,
co žalmů mroukání chce říci,
když smrt a nudu předlo dřív.
132
A SNAD I TY
A snad i ty, který jsi vším,
chceš moje drobné písmo čísti,
když příliš bděls, abys líp zdřím’,
a necháš svoji šelmu přísti.
Tak v noci strom naslouchá listí,
jak šumí jeho tajemstvím.
A s úsměvem, zatím co sním,
snad cítíš, jak mě dech tvůj zdvihá,
jak hřeje na prsou má tíha,
když spala dřív jen u nohou
ta, která ráda sama líhá,
ta duše s pýchou ubohou,
dokud se noc tvá nezažíhá
tvou rozhněvanou oblohou.
133
TY MOŽNÁ NECHCEŠ
Ty možná nechceš, abych se ti kořil,
ty možná chceš, abych se k tobě zdvih’.
Ty ujařmils, a srdce nepokořil:
jdu za tebou s tvou vůní v nozdrách svých.
Ty dals mi tvrdost, tvrdosti své díl
a já ji vybrousil do třpytné fasety.
Ty dals mi tvář, abych jen já to byl
a já ji vyhloubil, abys to byl i ty.
Snad jednou sám se k tobě dohmatám
rukama, které chtěly by tě zjímat.
Svým poutem pak je musíš skouti sám,
ke dlani dlaň, já neumím je spínat.
134
A JSI-LI
A jsi-Ii lovec slunečných svých trópů
a já, tvá šelma subtropických klimat,
jen v osudu svém větří tvoji stopu,
tvých ran a laskání se učím všímat?
A jsi-li dobrým hospodářem bravu
a shovíváš plachosti, když se vzpíná?
Snad vějíř paví ovívá tvou slávu?
A vzdor náš zdobí tvoji slávu boží
jak lovcův stan z bělostných ovčích koží
samotářského dravce kožišina?
135
DOSUD JEN DOUTNÁŠ
Dosud jen doutnáš ve mně jako stoh
v půlnočním kraji.
Černá jsou pole kol, černé jsou lesy.
Dosud jen doutnáš a hořeti bys moh’
plameny, které plápolají.
Ale ty doutnáš a hojnosti tvé roh
dosud jen děsí.
136
Dosud jen čekám jako na požár
prohnilé stavení.
Do noci dým tvůj k domu mému vane.
Dosud jsi zmaru znamení,
a mohl jsi být světlo mé, můj Pane,
slunce mých jar.
Ale jdeš pozdě, plameni.
Jsem stár.
Ještě snad žár tvůj spálí sýpky krov
a suchý sad se vznítí.
Ale zdem kamenným, tvrdosti mé, se vyhne.
Když po plameni žízní troud mých slov,
já křesadlo se stydím přiložiti,
že nevzplaneš už v domě, kde se líhne
má plíseň smrt a jako prázdný rov
mé stěny už se řítí.
137
A jako spálil bílý květ mých jar
tvůj vonný žár jakoby oběť mou,
spáleništěm jen dýmá dnů mých sklízeň.
Už nechceš snad mou oběť zápalnou
a hořet jako dar.
Ty doutnati chceš ve mně jako trýzeň
ohniště, kde struska je a škvár.
A dýmáš bídu mou.
Dosud jen děsíš, jako bys byl zlem,
ty ohni žen a dětí.
Ale ty možná jen chceš býti nový
a vykřesat drsnějším křesadlem
své jiskry, které neuhasím slovy,
pro nová vznětí
v srdci zestárlém.
138
OBSAH
KNIZE5
Já nevím, čí hýčká tě klín7
A někdo snad9
NŮŽ NA STOLE11
Už noc se krátí13
Únor17
K ránu19
Naproti21
Nerobte světy23
Mládeži 194525
Poslední milost27
Výstraha29
Hledá se strážce31
Proč zarputile32
[139]
BÁSNĚ ZE SNA35
Tak psáti ze sna37
A snad se bude ve snu snít mi38
Anebo psát své verše ráno39
Růže po tmě41
Zapomenuté sny44
NÁMĚSÍČNÍ47
ZABIJEČI ZVONŮ65
KONĚ V NOCI81
POSVÁTNÉ HÁJE103
Uvítání105
V pasekách107
Pro domo sua109
Silnice v horách111
Závěť113
Zastavení116
Měsíčná noc117
Posvátný háj119
ŠELMY123
Kočce Avašce125
[140]
My oba129
Teď vím131
A snad i ty133
Ty možná nechceš134
A jsi-li135
Dosud jen doutnáš136
[141]
JAROSLAV KOLMAN CASSIUS
NŮŽ NA STOLE
I. vydání 3300 výtisků. Obálka i úprava Petra Tučného. Vydalo jako 70. svazek sbírky České básně, kterou řídí Dr. Jaroslav Janů, nakladatelství Fr. Borový v Praze 1947. Vytiskla Akciová moravská knihtiskárna Polygrafie v Brně.
Brož. 50 Kč.
E: pk; 2006
[143]