Smrt Rafaellova.(6. dubna 1520.) Plál posledním již ohněm Aventin.Hle, slunka paprsky, jež hasnulo,své zlato dštily v okna palácůa v střechy domů, chrámů zlacených,jichž nepřehledné rostly směsicedál v strany všecky, kam se nesl zrak.A v záplavě té bujně, nezkrotněse v azur pnuly věže nádhernéjak zlaté trůny dávných Neronů,jak chtěly by se v báň až vyšinouta žhavé slunko strhnout na sebesvé bujné krásy v hrdém vědomí.Nad Věčným Městem ve hře koketníse utkal paprsk s rudým paprskema plál a smál se v zlata zátopěa milliardou chvěl se polibkůna družných vlnkách moře klidného,kam pršel v jisker zářném lijavcia splynul v líné vlnky Tibery,kde líbal se a honil s rybkami21a mladým dívkám stlal se do vlasů,jež pěly písně v lehkých gondolíchgondolích,a proháněl se s nimi hladinou.Pak vyhoupnul se lehce v paláce,v jich lesklá okna, štíty zlacené,a hořel jako řady věčných lamp,když vzplanou na oltáři nebeském;pak přesmyknul se v sterá návršía v zahrad klíny, kde květ zaváněl.Pak skočil v krásný Monte Pincio,zkad planou k nebi keře růžové,jal svojí září hrdý Aventin,jenž k báni ční a koupá v azurusvé zlaté střechy, pak se rozletělna tisíc jisker v zářný diadem,jenž utkvěl v zlatých chrámů kupolích,zkad naposled se ještě zadívalv to krásné město, v jeho ulicea v posled zaplál domů střechami.A zlatá koule slunka ztopilase za moře kdes v bájnou světů říš,v krvavé lůžko, jež si ustlalaze samých růží, a kde na strážise rděli obři v hávech nachových...A dlouhé stíny v zmatku prchalypryč od vln moře v strany opačnéa dál a dál, kam oko nesáhlo,a zapadly kdes v moře Apennin...Tak obr klesal v růžový svůj hrob.A v jeho skon, v ten jisker vodopád,jenž s kupolí se kácel na střechy22a v zlatých kapkách rděl se, jiskřil, plál,jak žhavé zlato by tam někdo lila zlatým kyjem rázem rozstříknulv tu stínů hru a zápas paprskůzřel zaroseným okem genius...*V nádherném lůžku v kruhu hodnostůa kněží Říma, v žáků směsici,z jichž očí zřela bolest bezměrná,dlel Rafaello Santi d’Urbino.Smrt na čelo mu tiskla pečeť svou.Dnů několik již stenal v horečce,jež vracela se novým záchvatem,že mladé tělo tříšťkou bylo již,jen slabou třtinou v proudech Tibery –však duch, ten kolos, posud velkým byla posud mával hromnou perutíjak hrdý orel, jenž je v zajetí.A jeho zrak, v němž dosud plápolaljinošský záchvěj, s bolem tragickýmse pásl v moři zlatých jiskéreka zahleděl se v nerovný jich bojs vítězným stínem, v jejich pád a skon.Pak vzhlédl k báni, jež se temnilajak černý příkrov skleslý na rakev,kam položeno tělo mrtvoly –;a z jeho oka slza vytryskla,ta poslední, až ze dna duše as,v níž genius se celý obrážel –a ret mu šeptal: „Tedy – naposled –!“23Vzdech vyrval se mu z útrob sevřenýcha mroucí oko mrtvě zíralokams v nekonečno, duch se rozlétalsnad Italií silou poslední.Tam jeho děl se stkvěly pomníky,ty monumenty, jež kdy smrtelníksi božskou prací v azur vytýčil;jich řadou létal, která rostla mua šířila se strany na obě,že nestačily mocné perutěteď od začátku v konec zasáhnout.Jen mroucím zrakem zřel z ní vyrůstatty pyramidy ducha lidského,z nichž Vatikán se klenul nejvýše.Zřel Pandolfini v smavé Florenci,kde ve náručí krásné Madonnytvář něhyplná děcka tulí se,zašuměl v klenbách Villy Farnesia rozpjal peruť v kapli Sixtinskéa Vatikánu hrdých prostorách.Spěl řadou stanzí v slunné loggie,jichž stropy mluví bible dramatem,kde znovu žije císař Konstantin.A v mnohé zalet’ chrámy, paláce,kde září velké oko Madonny,neb Cecilie svatá v extasikde volá k nebi vroucí modlitbu,neb křížovou kde cestou kráčí Pán.A v posled sletěl v dílo poslední,když žáci strhli těsnou záclonu.Zřel v ustrašené tváře křesťanů24a v apoštolů zraky planoucína zářný, stkvoucí Pána obličej,na hoře Tábor jak se proměnil...Pak sklenné oko k temné oblozese připnulo, kde první hvězdičkase jasně leskla v prázdném koberci –však Rafaello smrt z ní viděl pláta rtové šepotali: „Naposled – –“Již v krásné nebe přibývalo hvězdjak včelek v louku, květ když zavoní,až zaplanulo ohněm plamenů.A v jejich středu rděl se Orionjak zlatý kříž v oltáři oblohy.Tu Rafaello zvednuv k němu zrak,zrak ztrhaný a vzňatý bolestí,hnul bledým retem v tichém šepotu:„Tam – vizte, přátelé – tam nahoře –ten rudý kříž – toť maják zářný můj –a vizte v něm dva bílé holoubky –jak líbají se v křídel objetí –a letí níž – pro mého ducha jdou –a zas jsou níž – již brzy budou tu –dva holoubci – v nich celý život můj –Toť láska – k umění – ten jeden z nich –ten větší, bělší – a ten druhý jemá Fornarina – již jsem miloval –a jejíž tvář jsem vdechl Madonně,té nejkrásnější – v Kapli Sixtinské –s tím velkým okem – plným zbožnosti –.Již slyším je – již jsou mi na blízku –jak usmívá se moje Madonna –25a vzpíná náruč – jako k děťátku –Tam usednem si – v zlatý Orion – –tam budu snít a na Madonnu zřít –a žít jen lásce – k ní a – k Umění – –“– – – – – – – – – – – – –A lehký vánek – let snad holoubků –se zhoupnul v lůžko, v kadeř mistrovumistrovu,a ve svých vlnkách odnes’ vzdechnutí,jež vyrvalo se z hrudi naposled...– – – – – – – – – – –Když pak se prelát z okna naklonil,tu zdálo se mu, jak dva holoubci –tak bílí, lesklí jak dvě hvězdičky,se nesli tiše k světel zátopěa sedli tam, kde rděl se Orion,jenž rázem vzplanul velkým plamenem.Tak do hvězd ustlal hrob svůj genius.ŽÁROVICE, ZÁŘÍ 1894. 26