CÍSAŘ A PAPEŽ(30. listopadu 1804) Pius:Sire, dojat láskyplnou pozorností,jíž poctívá mě Veličenstvo Vaše,a opravdovou zbožností, již jevíFrancie, církve nejmilejší dcera,kdys ztracená a zase nalezená –neváhám říci, že z dnů dosavadních,jež dopřál Hospodin mým spatřit očím,jsou tyto nejkrásnější. A tím více,že rádců obavy a různé hlasymě zdržet chtěly v zdech svatého města,o losu mluvíce mi avignonském,o kaplanství u francouzského vládce –a vyznám též, že výstrahplné radydost znepokojily mé choré tělo,však duch byl silen: šel jsem a jsem blažen,že rad jsem poslech vnuknutých mi Pánem.Napoleon:A dobře udělala Svatost Vaše.Hle, otče, nejsvětější, což jsem nemohdát generálu místo listu pro Vásbrigadu vojska, jako Filip kdysi,když odvésti chtěl z Říma Boniface?Jak nízké tlachy! Francii jsem odvedod krveplné cesty revolučnía vrátil jsem ji náboženským řádům,jsa přesvědčen, že výchovná moc církveje pořádku a klidné stabilitypilířem prvým – národ můj pak uznal,že vedle oltáře i trůn stát musí19co druhý sloup, a miliony hlasůmě vyzval na něj. Odaný syn církvejá prosil hlavu její, popatřitina zbožnou dceru. A své dynastiečlen prvý, poprosil jsem Svatost Vaši,by, jako kdysi Karlu Velikému,předchůdci mému, před tisíci letyi mně dát ráčila své pomazání.Pius:A jist jsa, že je Veličenstvo Vašenástrojem mocným v ruce Hospodina,rád vykonám, co ve vůli je Boží.On označuje Svoje vyvolenévždy předem – Sire, tak také rozlít ráčilkol skrání Vašich záři jasné slávya nepřátele vydal v ruce Vaše –Napoleon:Co voják rozpoznal jsem, svatý Otče,že Bůh je tam, kde víc je regimentů,i snažil jsem si předem zajistitinebeskou milost, jak jen možno bylo,ač jinak věřím v morální moc jeho.Pius:Sire, z činů Jeho poznati lze vždyckyúmysly Jeho – ovšem lidský rozumlet valných řadu často potřebuje.Napoleon:Mám, svatý Otče, upřímně Vám řícisvé mínění? Já, pravda, věřím v Boha,příčinu poslední a původ všeho –20však nevěřím, že měl by chuti říditsvět nicotný a zemské věci naše.Je všude, životem je, hybnou silou,jen soudcem ne a docela ne katemkreatur zemských. Ty svůj život majíne odlišný od mravenců, včel, zvířata při zrození přinesou si na světdědičně v krvi nebo ve vlastnostech(a nejsou, arci, vini tím ni oním)předpoklad jistý, z něhož vzroste něco,co Osudem zvem. Ten pak jimi vládnejak despot – řeči o svobodné vůlijsou pohádkou. Tak časem vstane člověk,jenž určen bývá za velký pluh dějina rozorá ta lidská mraveniště –jsa nositelem myšlenek a plánů,jež řídí Osud, ne však vůle lidská. –Pius:Ve středověku, Vaše Veličenstvo,kdy církev střehla oveček svých přísně,jak řády její kázaly, by bylařeč, jak je tato, důvodem už pádnýmpro svatou inkvisici. Dnes jsme dále,dnes vysvětlíme si – a odpouštíme.Já vidím, že je Veličenstvo Vašejen voják velký, vladař, státník moudrý,však svatá theologie Mu cizí.Napoleon:A Vaše Svatost věří bez výhrady?Pius:Já věřím.21Napoleon:Všemu, čemu církev učí?Pius:Věřím.Napoleon:Nu, snívám o tom, chtěl bych vrátit církvizem zaslíbenou, město Jerusalema přenést římských biskupů tam sídlo.Což Řím? Byl hlavou pohanského světaa pouze nerozumem předchůdců mýchse sídlem papeže stal. Jerusalema Palestina... jaké oživeníby musila ta místa dáti církvi!Pius:Ne, nemožno. Jak opustiti hrobyvšech mučeníků, knížat apoštolských?Napoleon:Proč nevzít místa posvěcená Mistrema spokojit se jenom učeníky?Pius:Ne, nemožno. Jeť Řím jak srdce světaa v středu těla církve ležet musí!Napoleon:A vhodit srdce, jak si přál král Richard,v střed nevěřících, probíti se k němua udělat je novým centrem církve?Dát Syrii mu, Persko, Arabii,Indii, Čínu? Země zaslíbená22by dvorem papežovým potom bylaa velký císař světa mečem jeho?Pius:Sny Vaše, Sire, jsou poletáním orlanad horstvem, mořem, pouštěmi a dálkou,však člověk smrtelný v své stoje brázdějen oči zacloní si, hledne za níma chápe-li, kam směřuje let jeho,hned cítí také, sám že zemře v místě,kam Bůh jej postavil, a touhy nemásvým matným chodem za letem spět jeho.Napoleon:Což... dosti času. Nejsem snílkem slepýma hrám-li jednadvacet, stanu vždyckyjiž při dvacíti. Prozatím... jak pravím...A vlastně lituji, že na svých cestáchjsem nebyl v Římě – jaký to as pocitprach cesty šlapat, jíž šel Caesar kdysi...Vzduch dýchat Augustův a vidět místo,kde velký Trajan odpočinku došel...Ach, myslím, svatý Otče, kdybych přišel,že nebyl bych moh pak už odejíti –a proto také raděj Svatost Vašijsem pozval do Paříže, tuše předem,že vyhoví mé dětské odanosti.Můj předchůdce, ten císař Karel Velkýneváhal sice pro svatý jít olejdo města Říma – časy změnily sea mezi jím a mnou je valně příhod,tak Revoluce naše ku příkladua synovství své k ní popříti nesmím –23Pius:Rád přišel jsem a rád po starém zvykukorunu vstavím na skráň Veličenstva –Napoleon:Ne, prozatím jen ono pomazáníolejem svatým – o koruně samérozhodnem potom. Času dost je vůbecaž v chrámě rozhodnouti o té věci.Jen pomazání. Tuším, čelo, hlava,ramena, dlaně – – –Vidím, svatý Otče,že unavil Vás rozhovor ten valně –tož odpočinout račiž Svatost Vašea sebrat síly k pozítřejší práci. – –(Odejde.)Pius (klesne na klekátko):Ó Hospodine, drž svou mocnou rukunad církví svojí! Neopouštěj, Pane,věčného města Říma a svých sluhů!24