Proč to, že srdce musí
nám bolem krvácet?
Hle, skřivan ku blankytu
se s písní vznášet smí
111
a večer – co to třpytu,
než přikryjí jej tmy!
Smí i ta růže země
zde v záři slunka kvést,
proč člověk, Boží plémě,
má strastný kříž tu nést?
Ach, pomni: Co vše kolem?
Ty člověk jsa jsi víc;
a proto Bůh tvůj bolem
tě vede slávě vstříc.
A jak jen v srdci zkusíš,
proč kříž tu nesl Pán,
pro trpké slůvko „Musíš“
je hned ti výklad dán.
To slovo v hvězdách psáno,
chceť Hospodin tak mít,
by bylo prokázáno,
zda umíš věrným být.
Je Boží uložení
to trní našich cest;
a to všech utrpeníutrpení,
hle, první jádro jest.
To slůvko můžeš čísti
i světu na čele;
vždy u zlých v nenávisti
jsou Boží ctitelé.
Čím čistší život lidský,
tím horší zlých je hněv;
112
tak jest a bude vždycky;
zda odčiníš ten zjev?
To slůvko „Musíš“ dále
i v srdce Bůh ti psal,
sic za radosti stálé
bys málo spásy dbal.
Po květnaté jda stezce
jak snadno bloudíváš!
A proto Bůh i tresce;
v tom třetí výklad máš.
To slovo – v zamyšlení
tam na kříži je viz,
kde v hrozném utrpení
Syn Boží skonal kdys.
Když Mistru bylo zmírat
po velkém soužení,
zda smí se učeň vzpírat?
Toť výklad poslední.
A proto, ať se zdvihá
i bouře soužení,
ty věz, že Pán Bůh švihá
chtě tříbit k spasení.
Tak jednou blažen zkusíš,
i bol že umírá
a za slovíčkem „Musíš“
se nebe otvírá.
K. Gerok.
113
Dobré svědomí.
Sk. ap. 24, 16: Sám pak o to pracuji, abych měl svědomí bez úrazu před Bohem i před lidmi vždycky.
Mít před lidmi i Bohem
vždy dobré svědomí,
toť slast i v bolu mnohém
v čas křivd a pohromy.
Kdo tímto v Pánu vládne,
aj, tomu bouře žádné
zde srdce nezlomí.
Byť člunek tvého žití
byl na úskalí hnán
a dulo vlnobití
a zuřil ocean,
ty v spánek kloníš hlavu
jist jako ve přístavu,
sny z ráje kolébán.
Ať podlých pomluv dýky
tvé jméno mrzce rvou,
ať zříš své protivníky,
jak proti tobě štvou,
to svědomí tvé čisté
je – děj se, co děj – jisté
před zlob těch otravou.
114
A jestlis rád a statně
nes tíž a úpal dne
a večer spěcháš chvatně
k své chýši útulné,
jak sílí všecky údy,
jak rozptyluje trudy
svědomí pokojné!
A jednou až Pán země
kmen sil tvých podlomí
a nešlechetných plémě
hlas smrti ohromí,
ty usneš pokoj cítě;
i v smrti potěší tě
tvé dobré svědomí.
Ó, pomoz, Pane milý,
dbát věrně o tu zbroj
a v svědomí co kvílí,
Ty krví svou to zhoj.
Jen tak, ať los i zlý je,
se blaze trpí, žije
a blaze skončí boj.
K. Gerok.
115
Večerní červánky.
Zach. 14, 7: V čas večera bude světlo.
Jen viz ten večer zářeplný,
jak světlem šlehá na západ,
jak ohnivé červánků vlny
tam zlatí chmurný mračen hrad!
To slunce jako hněvu syto
kol pozdrav ssílá poslední
a ptáče vlhkou snětí kryto
svou píseň pěje večerní.
Ty hory doly v snivé kráse
si šepcou touhy pokoje
a po pršce svět usmívá se
jak z růžového závoje.
Teď v sluch se písně s věže lijí;
zní večerních těch zpěvů zvukzvuk,
jak chtěl by smířit v harmonii,
co pod sluncem je běd a muk.
Ó smutný dni, jenž přišed v mraku
kryls slunko clonou pochmurnou
a nyní s Bohem dáváš zraku
červánků mluvou dojemnou,
tys obrazem, jak Bůh můj vládne,
jenž, byť i tvář svou časem skryl,
přec věčné hněvy nezná žádné
a vždy zas dí, že odpustil.
116
Jak často když mi jitro smutné
a mračné táhlo nad hlavou,
tak že ty stíny dne tak rmutné
mne plnily jen obavou,
jak často zmizelo, co tísní,
než ještě den se nachýlil
a noc já uvítal pak písní:
Pán všecko dobře učinil!
Jak často plný teskných citů
pro cest svých trní předrsné
bez slunného milosti svitu
jsem bral se různou prací dne;
a hlehle, u večerním pak tichu,
když marně těšil hovor Muz,
tu oblažil mne Smírce hříchů
jak druhdy ty dva v Emaus...
Viz večerní tu světla zdobu,
jak ztápí západ v zlatou zář! –
Tak ke mně na prahu kdys hrobu,
mé Slunce, jednou skloň svou tvář.
Až z trudů všech a bojů žití
zatouží dělník po spánku,
kéž v ten můj večer, Bože, svítí
zář blahých ještě červánků.
Rač světlem svého smilování
mi vyjasniti naposled
ty cesty mého putování
až v údolí let dětských zpět,
117
bych tehdy, ku poslední noci
můj den když by se nachýlil,
já plesat moh o tobě Otci:
Pán všecko dobře učinil!
A jako nachem svým tam kryje,kryje
stín mraků zář ta večerní,
tak hříchy mládí nechť mi smyje
ta Kristova krev smíření,
by viny prost nad zemská sídla
se duch můj směle vydal v let
a v světle ztápěje svá křídla
se blažen nes v nadhvězdný svět!
K. Gerok.
Plavcův pacholík.
„Bouř jde. Teď pozor bdělý!
Vše mužstvo ku práci!“
Tak vůdce lodi velí
a bouř už burácí.
Zle zmítá mořskou tůní
vln rozzuřená moc;
hrom rachotí a duní
a den se mění v noc.
Než, u kormidla stojí
muž statný na stráži
118
a věrnou lodí svojí
vod hradby rozráží.
Zná vichr, v loď jak pere,
zná každé úskalí
a marně bouře steré
se v boj s ním utkaly.
Nuž čiň se, plavče smělýsmělý,
a lodi cestu raz;
byť vody vírně vřely,
dnes druhy svoje spas!
Tak mnohé srdce trne;
slyš, žen a robátek
jak nářky žaluplné
se mísí v bouře jek.
Však nastojte, tam stranou
sed smavý klučina
a tváře jen mu planou,
jak hra když počíná.
Jak s trůnu král si vede
v tom vůkol povyku;
hle, nezná bázně bledé
syn kormidelníků.
I ptá se ho kdos: Brachu,
tys vzorem hrdiny;
jak to, že nemáš strachu
jen ty zde jediný? –
119
A hošík obdiv klidí,
an praví rozehřát:
„Vždyť loď můj otec řídí
a proč se tedy bát?“...
Ó víro smělá, vřelá! –
ZdaZda, srdcesrdce, rozumíš?
Ať v chvíle zatemnělé
jen zhoubu všudy zříš,
ať souží zloba lidí,
ty nemáš strachu znát;
vždyť loď tvůj Otec řídí
a proč se tedy bát?!
K. Gerok.
Můj Bože, v době lomozné.
Můj Bože, v době lomozné,
kdy vše se zmítá v pochyb víru,
ó zachraň, zachovej mou víru,
jež dosud nesklamala mne,
jež zří i tam, kde hřích, ba hnus,
přec ještě Tvého světla rysy
a bez níž lidstva letopisy
jsou knihou pustých jenom hrůz;
tu víru, že kde divě dnes
se zdají řádit slepé síly,
120
přec láska ku věčnému cíli
tam spřádá divných dějů směs, –
že, ač kol samá ssutina
a pobořených řádů trosky,
přec tiše skrytý ruch, ruch božský
už novou stavbu počíná, –
že také v lidstva osudech
vždy při porodu kvílí stony,
až zaplesají milliony,
kde tisíců zněl pláč a vzdech;
ba plánům Tvojí milosti,
že nejen světa pustý Bábel,
že nechtě šloužíslouží jim i ďábel,
když bouří tu dle libosti.
Můj Bože, svět kles v klam a mam,
ó zachraň, zachovej mou víru,
ten slavný štít svých bohatýrů,
až tváří v tvář Ti chválu vzdám!
E. Geibel.
121
Poslední křesťan.
„Stará víra v Krista
ta počíná už mřít;
dospělé teď lidstvo
chce lepší světlo mít.“
„Kříž už polokleslý
je blízek skácení;
kdy že zmizí zbořen
chrám v světě poslední?“...
Dokud v srdci lidském
žít bude svědomí,
tesklíc po ztišení
své hříchův pohromy;
dokud lkát tu bude
jen jeden trpící,
hledaje tam výše
si hvězdu těšící; –
dokud opuštění
plačíce nad hroby
po svých budou toužit,
tam v domov z poroby; –
dokud zakvílí kdo:
Tak všecko smrt tu žne;
z toho těla smrti
kdo vysvobodí mne?
122
dokud z plamů svatých,
jež Bůh nám v duši vdech,
doutnat bude v hrudi
jen jedné jiskry žeh:
Potud církev Páně,
byť světem zmar měl třást,
bude ve svých síňcích
krýt lidstva lepší část;
dotud v její lůno
se budou utíkat,
kdo nebeské své věno
si chtějí zachovat.
Poslední pak člověk
až zemře v skonu dní,
tehdy v hrob s ním klesne
i křesťan poslední.
A až v prach vše sdrtí
v den soudu Jehovah,
i z těch ssutin svitne,svitne
zář slova Kristova!
Ad. Stöber.
123
Však jaro přece bude!
A nechať zima sebe víc
svou nejbouřnější hude,
a sníh a led nám šlehá v líc,
však jaro přece bude.
A nechať sebe temněji
se slunko v mlhách trudí,
však ono zas tím zářněji
svět ku jásotu vzbudí.
TakTak, větřevětře, duj jen! Nemíním
tak příliš toho dbáti;
však záhy krokem tichounkým
se přece vesna vrátí.
Tu v zeleni zem procitne
jak vyjevena celá
a k výši se usmívá blankytné
a štěstím neví, co dělá.
Pak pestrými věnci si ozdobí vlas,
v nichž růže a klasy se stkvějí,
a potůčky vesele pořinou zas,
to radostné slzy jsou její.
Ať tedy mrazu okovy
teď brání všemu vznětu,
den veliký, den májový,
je souzen všemu světu.
124
A chce-li se ti časem zdát,
že samé peklo všude,
Bůh ještě živ! Jen nezoufat!
Však jaro přece bude.
Setba.
Bůh s tebou nynínyní, rozsevači,
jen chutě vyřiď úkol svůj;
vždy naděje nechť s tebou kráčí
a Pánu světa důvěřuj!
A an je zdar jen Boží dání,
nuž, žádej nebes požehnání;
a pak kéž radost zdárných žní,žní
tvou práci hojně odmění.
Jdi, synu lidský, kdo jsi koli,
sej símě činů v lán svých let;
tvá věrná práce na tom poli
ta zraje v žeň pro lepší svět.
A zdá-li se ti marnou dosud,
jen poruč Bohu její osud;
snad bude jednou v květu stát,
když ty už budeš v hrobě spát.
I ty, kdož jsi snad trpitelem,
svou setbu slz tu tiše sej;
a vzdoruj bouři mužným čelem
a důvěřuj a nezoufej.
125
Kdož se slzami rozsívali,
jich žal se změní v píseň chvály,
až po vší práci konané
jim věčné slunce zaplane.
A ovanuti smrti chladem
kdo zapláčem kdy nad hrobem,
ó pomněme, i tam že kladem
jen drahé símě v svatou zem.
Tam odpočine v tichém stanu,
až ku velkému tomu ránu,
kdy vše, co rov nám přikryje,
se v nesmrtelnost rozvije.
K. Gerok.
Jeseň.
Žalm 103, 15. 16: Dnové člověka jsou jako tráva a jako květ polní, tak kvete; jakž vítr na něj povane, an ho není aniž ho již více pozná místo jeho.
Již vlaštovice zase
nám prchly v dálnou zem;
zas se stromů tak truchle
list prší za listem.
A polem hájem slyším
znět povzdech tesknoty:
„Tak povadneš a zajdeš,
ó člověče, i ty.“
126
Co drahých lidských poupat,
co druhů rozmilých
jsi znal. – A dnes je hledej, –
jak mnohý v hrobě z nich!
Tu v krásném jitru žití,
tu v plné síle let
tak svadli, klesli náhle
jak nočním mrazem květ.
A ti, co ještě zbyli?
Všem vidím na čele
to uložení psáno:
I nám smrt ustele.
Ty rýhy tam a vrásky
toť její poselství,
že pamatuje na nás
a dobře o nás ví.
Tak polem hájem slyším
znět povzdech tesknoty:
„Kdys povadneš a zajdeš,
ó člověče, i ty.“
Nuž, srdce, hledej, pěstuj,
než den tvůj pomine,
co blaží pravým blahem
a nikdy nezhyne.
Je říše sil a útěch,
jež nezná tento svět;
jsou vonné květy v duši,
jež nespálí mráz let.
127
Tam stvořena ta říše,
tam vykouzlen ten div,
kde ve všem zmaru vůkol
je v srdcích Kristus živ.
G. Müller.
V bouři.
Mat. 8, 26.26: Tehdy vstav pohrozil větrům a moři; i stalo se utišení veliké.
Jen Ježíše v loď života
si pozvi věrnou prosbou;
a pak i tůň i mrákota
co svede vší svou hrozbou?
Ty vypluj v dobré naději.
A nechať sebe divěji
se bouřná vlna zvedá:
Ty pevně stůj, ty pamatuj,
že On ti zhynout nedá.
A kdybys neuhlídal Jej,
jak hned i moři velí,
nic neboj se a nelekej,
věř Jemu a buď smělý.
Ať srší blesk, ať hučí hrom,
ať děsno v divém reji tom,
tvá loď ta v přístav vpluje.
Vždyť dlí v ní Pán, jenž oceán
i bouři ukrocuje.
128
Ty bdi jen, pros a důvěřuj
a strach-li přec tě sklíčí,
však jistě v čas ten Vůdce tvůj
se u kormidla vztyčí.
Pak větrům jenom pokyne
a bouře náhle pomine
a ztichne jekot víru.
A po strastech, hle, spásy břeh
a nad ním duha míru!
GG. Sturm.
Trpělivost.
Té zemské naší vlasti
jest jeden anděl dán,
jenž těší v každé strasti,
jak poručil mu Pán.
On mír a pokoj nese
i tichost blažící
a trpělivost zve se
ten anděl těšící.
On vede spolehlivě
tě trpkým bolem vším
a mluví doufanlivě
o čase krásnějším.
Když kvílíš u neštěstí,
on klidně rozpráví;
129
on kříž pomáhá nésti
a všecko napraví.
On mírní v lítostnění
tvůj bol i úkory;
on bouři duše mění
v dech tiché pokory.
On svítí září svojí
i v nejtemnější mrak;
on každou ránu hojí
ne rychle, jistě však.
Tvé slzy jsou mu drahy,
když chce tě potěšit,
on nekárá tvé snahy,
jen ctnými chce je mít.
A žal když bouří z tebe:
„Proč mne bol právě stih?“ –
on připomíná nebe
pln důvěry však tich.
Když všecko volá: „Zoufej,
vždyť spásy neuzříš!“ –
on za heslo má: „Doufej,
vždyť brzy zvítězíš!“ –
Tak těší druh ten znalý,
byť mnoho nemluvil,
a zírá jen v tu dáli,
kde krásný kyne cíl.
K. J. Spitta.
130
Ó máš-li dobrou matičku.
Ó máš-li dobrou matičku,
pak cti a miluj klenot ten!
A krásným štěstím pozemským
od Pána jsi-li oblažen:
Sděl jí svou slast i naděje, –
vždyť tak ti nikdo nepřeje.
Ó máš-li dobrou matičku,
pak cti a miluj klenot ten!
A jestli vše tě sklamalo
a díš-li bolem uhněten,
že věrnost marně hledáme, –
ó matka nikdy nesklame!
Ó máš-li dobrou matičku,
pak cti a miluj klenot ten!
A byť i byla odešla
a v hrobě sní už smrti sen,
ty v žalu pomni na nebe:
Tam matka čeká na tebe.
Kr. Rode.
131
Rychlý jezdec.
Smrt na černém cválá si komoni,
zář jitřní i blesk ona předhoní,
kdo prudšího jezdce jste zřeli?
Jen tetivu napne, šíp zasviští jen
a krvácí srdce a poraněn
i rek klesá pod hrotem střely.
Tu přes hory doly, tu branami měst,
ať den slunně září, ať půlnoc jest,
se v před žene v divokém honu.
A kdekoli oř její zadupal,
tam náhle se ozývá pláč jen a žal
a kvílení pohřebních zvonů.
Smrt vstoupí v hodovní paláce sál
a host, který tak se tam vesele smál,
on bledne, číš z ruky mu padá.
Smrt vkročí, kde svatební slaví se kvaskvas,
a pojednou vichorec svíce tam zhas
a v hrob musí nevěsta mladá.
Smrt přísnému soudci jen pohledí v tvář
a ortel, jejž slyšet měl souzený lhář,
už přervaly smrtelné stony.
Tam věnec zas dívenka uvijí
a pojednou – ach, jak je bolno jí,
Kdokdo dovije vínek ten vonný?
132
Nuž, člověče, odlož svou pýchu, svůj šprým;
tys smrti, co větru je pleva a dým,
byť stáls tu i v královské zbroji.
Kdo před černým rychlým tím jezdcem je jist?
Snad uslyšíš, dřív než tu svadne ten list,
bít hodinu – svoji... tu svoji!
E. Geibel.
Ó miluj, dokud můžeš jen.
Ó miluj, dokud můžeš jen,
ó miluj, dokud v světle dlíš;
kdys přijde den, kdys přijde den,
kdy nade hrobem zatruchlíš.
A dbej, ať hoří srdce tvé
a lásku zná a láskou plá,
když jiné srdce laskavé
mu vřele vstříc tu plápolá.
A kdo ti hruď svou otevřel,
čím můžeš jen, ho potěšuj
a každou jeho slast s ním děl
a žádnou jemu neztrpčuj.
A střez svůj jazyk; nebo hle,
zlé slovo snadno prohodíš;
ach, nemyslils to snad tak zle,
ten jiný však – on trpí již.
133
Ó miluj, dokud můžeš jen,
ó miluj, dokud v světle dlíš;
kdys přijde den, kdys přijde den,
kdy nade hrobem zatruchlíš.
Pak smuten k rovu skloníš líc
své slzy roně v hrobu drn;
než, ty tam nevyvoláš víc
pln lítosti a bolu pln.
Pak díš: Ó zhlédni na mne sem,
jenž želím toho, co jsem děl,
a odpusť mimi, v čem zhřešil jsem,
vždyť, Bože, já zle nemyslel.
On mlčí však a nejde vstříc.
Rtem, jímž tě často políbil,
už nepromluví nikdy víc:
Já dávno tobě odpustil.
Ach, učinil už dávno tak;
leč často hořce zaslzel
pro hněvnou řeč tvou, hněvný zrak, –
než, ticho.. spí už.. dotrpěl.
Ó miluj, dokud můžeš jen,
ó miluj, dokud v světle dlíš;
kdys přijde den, kdys přijde den,
kdy nade hrobem zatruchlíš.
F. Freiligrath.
134
OBSAH:
Str.
To nejdůležitějšínejdůležitější!1
Aj, stojímť u dveří a tlukutluku!2
Pán blízkoblízko!4
Život zjeven jest6
Zaplesejte zemské říše7
Štědrovečerní sen9
Pod starým praporem17
Bohu blíž18
Hospodin korouhev naše20
Ve jménu Božím22
Vzhůru zrakzrak!24
Je setby čas27
Mlčel28
Otče, odpusť jimjim!30
Muž bolestí31
[135]
Sám a sámsám!33
Dokonánoť jestjest!34
Prosba36
ŽijeŽije!38
Slyš, z nebeských říší40
Na nebe vstoupení42
Ach, přijde časčas?43
Údolí hrobových kostí45
V den konfirmace47
Kam půjdetepůjdete?49
Co vyznáváme54
Husitská57
V kom cit je k pravdy prorokům58
Ohnivý sloup59
Hospodin kralujekraluje!61
Zpěvy ženců, léta hlasy62
Veliká žeň63
Dva andělé65
Sůl země67
Jen číše vody studené68
To nejlepší70
Ty odpouštějodpouštěj!71
Ach, jak tu letí létaléta!72
V křížovém ohni74
Nic, jen ta bible75
[136]
Nynější křižáci76
Stesk78
Běda pokoj majícím na SionuSionu!79
Že víra jako víravíra?80
VstaňVstaň!82
Kouzelný meč84
Náš klenot86
SetrvejSetrvej!87
Překlady.
U rudého moře89
Néboh90
Oréb94
Neplačte nad Páně mukou96
Aj, modlí sese!98
Jako umírající a aj, živi jsmejsme!100
Veliká jest Diána Efezských102
Evanjelické ženy105
Lid Kristův110
MusímeMusíme!111
Dobré svědomí114
Večerní červánky116
Plavcův pacholík118
[137]
Můj Bože, v době lomozné120
Poslední křesťan122
Však jaro přece budebude!124
Setba125
Jeseň126
V bouři128
Trpělivost129
Ó máš-li dobrou matičku131
Rychlý jezdec132
Ó miluj, dokud můžeš jen133
E: av; 2005
[138]