SLOKY LITERÁRNÍ

Josef Svatopluk Machar

SLOKY LITERÁRNÍ
Nemám rád té poesie, jež jak oslazená voda padá do té mizerie zoufalého století. Rým v ní zvoní, řeč v ní plyne, forma nikde nezakulhá, vypočteně se v ní vine řetěz třpytných metafor – nikde jinak neurazí, v starých osvědčených tonech drží se vždy přísných hrází, jak je vytkla tradice – zdaleka a jenom plaše obchází ten problém žití, jako kolem horké kaše kočka v dobrém úsloví, nezná vášní, bouří, žárů, v nichž se lidské nitro svíjí, její cit se mění v páru, nežli přejde ve sloky – (za to ví, co neomylně líbívá se nyní vždycky, proto ráda bije silně na ton sentimentální) – 75 Také dobře robotuje na národní naší roli: tu hlas její hřmí a duje tympany a posauny. Člověk se z ní doví hladce, Evropa že vlastně celá nemá žádné jiné práce nežli slyšet naše: „My...“ V dění vřavu hází ráda slavná jmena dávných předků, Husa, Žižky, Poděbrada, všech, již mají renomée – Jejím sklem svou velkost zříme, až nám přecházejí oči – ký pak div, když nevidíme, že nám schází košile! – (pravda, někdy její ruka bouchne v elegickou strunu, pohne pruty Svatopluka: pro efekt – pak hřmí to dál – –) Nemám rád těch poesií dobrých, řádných, bezúhoných, které krčí svoji šíji před svou dobou lokajsky! Ovšem doba blahoskloně za ty služby taky platí: vždy a všude mívá pro ně třpytné mince uznání. 76 Moudrý kritik o ní řekne, že tu bídu našich časů tyhle verše tuze pěkné znají hezky pozlatit. Gramatika, poetika pochválí je plným dechem, škola, církev, estetika nic jim nemůž vytýkat. Čilí naši gymnasisti, celý dívčí pensionát bez zkázy je může čísti, brát z nich látky k úlohám. Politik jim chválu skytat s dobrým svědomím též může; tu a tam v nich najde citat k řečem v schůzích, táborech! Poet rázu takového postupuje v důstojnostech: brzy je pak z „nadaného“ „chvalně známý básník náš“. – Hnusna mi ta poesie, hnusna mi ta sladká voda, jež se nyní hojně lije ze všech koutů po vlastech. Mám rád verše volné, smělé, které třeba drsně zvučí, odvahu však mají v čele a ve štítu pravdy znak! 77 Mají tony nehledané, nevylhané, procítěné, ať v nich bleskem vášeň plane, nebo klidná idyla! V nich je poesie žití vysokého, čistotného, tu z nich každý dýchat cítí, kdo je v pravdě člověkem! V nich je mok, jenž řeže, pálí bez milosti, bez ohledu, když jen jeden atom malý padne na hnijící vřed! V nich je oheň, který sžehne škrabošky všem lesklým frázím, když v ně v hořkém vzteku šlehne plameným svým jazykem! V nich je nožík naostřený, který řízne oním řezem, jímž se značí v lese kmeny, které mají padnouti! V nich je divná melodie, plná jakés jemné vůně, která zprahlou duši zpije a nad zemský vznese prach!... Ovšem, jak to žití nese, školská často poetika nad vším tím jen pozatřese copatou svou parukou. 78 Estetici lomí ruce, že se bezohledně šlape na úpravnou vlečku prudce bohyni jich šedivé. S nimi vše se v souhlas dává, koho oheň onen pálí, koho stihla kapka žhavá nebo bodl ostrý nůž, – pravda podobna je soli, výborné to obě věci, ale pálí, zlobí, bolí, vsypou-li se do očí! – Ať si kdo chce křičí, reptá, ať to komu silně voní – poesie ta se neptá, duní, hřmí a šlehá dál! Nemá úkol preceptora, nechce pranic amputovat, hřmí jen: „Zde je duše chorá! –“ ať si přijdou lékaři! Žije v duši svojí době, ale žije nad svou dobou, jak člověku ve útrobě žije přísné svědomí! A nad časů našich hroby bude tato poesie jako ortel svojí doby na dějinném soudu hřmít! 79 Jen ty sloky, jen ty tony hrdě promluvit smí jednou za těch lidí miliony, jež zde zajdou bez jmena! 80