PAPEŽ A CÍSAŘ.
Já Lambert, mnich kláštera hersfeldského,
pro paměť věků příštích vypsat hodlám
pohnutých roků pestré události,
jichž svědkem sluch můj byl a oči moje,
i to chci přidat, co mi vyprávěno
a doloženo lidmi ctihodnými;
vždy, bych tak řekl, ať už loďkou svojí
či cizím člunem proudem vod se beru,
chci k jedinému dospět útočišti,
tož k pravdě boží, která vládne světem
a řídí osudy všech zemských věcí
k své oslavě a svému povýšení.
Ve jmenu svaté Trojice a věčné
a křížem, znakem nebeského krále,
tu práci začínám, jakž následuje.
A. 1073.
A. 1073.
Pan papež Alexander leta toho
odešel cestou všeho pozemského,
a klerus římský jednohlasně s lidem
140
nástupcem jeho ihned provolali
ve chrámě Petrově, jenž také slove
in Vincoli, papežem Hildebranda.
Týž Hildebrand byl arcijahnem církve,
v Tuscijsku zrozen, truhlářem měl otce
a hoch jsa do strýcovy péče přešel,
jenž opatem byl v Římě. Přijal roucho
svatého Benedikta, naučil se
povrhat všemi statky toho světa,
ač Bůh mu touhu vnuk vše ovládnouti
pro slávu církve. Vidělť dozajista,
že ovčinec je vydán dravým vlkům
a pastýři že lhostejně a hříšně
nečinní přihlížejí, kterak stádo
jde cestou záhuby. Byl nevysoký,
postavy sporé, zářícího zraku,
jenž ledví lidská pronikne a zbádá,
a v tváři velebnost měl vládce krále.
Pán zúmyslně pozvedl jej k výši
z nízkého rodu, aby připravil jím
pád mocných, ponížení vypínavých
a obnovil jím slávu církve, která
knížetem prvým měla kdysi Petra,
rybáře z Galileje. Však pan papež
se dlouho zdráhal vzíti těžké břímě
na bedra svoje, ujíti chtěl z Říma
141
a teprv uprošen byv dlouhým pláčem
celého lidu svolil odevzdaně
a přijal nové jmeno: Gregor Sedmý.
V tom roce vzbouřilo se celé Sasko
a Durynkové proti Heinrichovi,
jenž král byl toho jmena v Němcích Čtvrtý.
A. 1074.
A. 1074.
V tu neděli, kdy Omnis terra zpívá
se ve chrámech, sníh napad takou spoustou,
že ležel zvýši několika loket.
A hvězda zlověstná se v noci na to
zjevila na nebeské tmavé klenbě
s velikým ohonem a měsíc svítil
krvavým světlem, což se opáčilo
i v příštích nocích.
Papež Gregor poslal
všem vládcům světa křesťanského listy,
kde připomněl jim, že jich říše vesměs
stolici svaté patřily a patří,
že nutno tedy, by si pospíšili
je v léno vzíti od nového pána.
A do Čech, Uher, do Ruska a Polska
legaty vyslal, aby vybírali
poplatky lenní. Do Korsiky, Španěl,
142
do Anglie a v dálné Skandinavsko
svou vůli vzkázal. Králi Heinrichovi
psal do Němec, že odhodlán je táhnout
na prsou s křížem proti Saracenům
a neustoupit, dokud nepovznese
znak Kristův nad místem, kde hrob je boží.
V tom roce v září v Pechnicích, vsi jedné
v augsburské diecesi, našli lidé
ve hnízdě mladé havrany, již přišli
úplně nazí, bez peříčka, na svět.
Též Heinrich král se toho roku smířil
s odbojným lidem Durynků a Sasů
pobořiv hrady, které v zemích jejich
byl postavil a které hlavně byly
příčinou sporu. Legatům, jež poslal
pan papež k němu, to dal ujištění,
že navrátit chce církvi její statky
a kněze sesadit, jimž dokáže se,
že simonií hodností svých došli.
I Hermann, markrabí, v témž roce skonal,
syn Bertaldův. Kdys v plném květu žití
byl ženu opustil i děcko svoje
a statky všecky, v klášteře pak clunském
mír duše nalezl a cestu spásy.
143
A. 1075.
A. 1075.
V tom roce v neděli, jež prvá v postě,
pan papež Gregor na koncilu církve
sesadit kázal kněze simonisty
a zapověděl jim pod trestem klatby
mše sloužiti a svátost rozdávati.
Též kněžím, kteří po manželsku žili,
nakázal ženy poslat pryč i děti,
anebo vzdáti úřadů se kněžských.
Král Heinrich slavil Velikou noc v Wormsu
a po Letnicích vedl vojska svoje
do zemí saských, jež se znovu zdvihly.
Na řece Unstrutě pak o polednách
se vojska setkala a mnoho lidu
s obojí strany padlo v tuhé seči
a mnozí z Sasů podali se králi.
V tom roce místy zvláštní nemoc vzešla
a jenom mladé lidi napadala,
i vzniklo rozhořčení proti Židům,
neb zjistilo se, že na zhoubu křesťan
po domech, ryncích otrávili studně.
I bylo zabito jich do tisíců.
144
Když ve vánoční noci leta toho
pan papež četl mši u svatých jeslí
ve chrámě svaté Panny Maggiore,
zdvih křik se a hluk zbraní. Baron jeden,
Cencius vrazil s obnaženým mečem
s zástupem jiných pánů do kostela,
lál panu papeži a rval jej, tloukl
i za vlasy jej vyvlek z basiliky,
na koně vsadil a tmou noci pádil
s ním do své věže. Zatím hrozná zpráva
šla celým městem: uhozeno v zvony,
a kněží v pláči zahalují oltář,
lid bere zbraně, do šiku se staví
a brány zavírá jak v čase války.
Zmučený papež zatím sedí v kobce,
násilník jeho žádá na něm statků,
jež církvi patří, sestry jeho klnou
a viní jej ze hříchu s markrabinkou
toskanskou Mathildou. (Ta byla totiž
přítelkou pana papeže a stála
mu pro budoucnost k pomoci svým vojskem.)
Však ničím nedá zkrušit se pan papež,
a když pak do věže lid římský vrazí
a spásu nese mu i chvíli pomsty –
svým vlastním tělem chrání loupežníka,
jenž nyní v slzách u nohou mu leží.
145
Lid vedl potom v slávě pána svého
do chrámu Panny, kde pan papež Gregor
mši dočetl tak hříšně přerušenou.
Nebeský Pane, dík Ti budiž za to,
žes nedal ponížiti sluhu svého,
žes plány vrahů rozmetal a zvrátil
jen k velikému jeho oslavení!
A. 1076.
A. 1076.
Král Heinrich slavil v Goslaru hod Vánoc
a přiměl v čas ten přední pány k slibu,
že po něm syna jeho králem zvolí.
Hlas mnohý pokoutně tu vinil krále,
že původcem byl nástrah, jež se staly
svatému otci. Důkazů sic není,
však jisto, že už tehdy zrakem přízně
král nemoh zříti k panu papežovi,
jak temnoty syn vždycky nenávidí
poslance jasných nebes. Pýchou puzen,
tou pýchou, která předzvěstí je pádu,
král po vítězství saském, důvěřuje
svým silám více nežli slušno bylo,
příkazů papežových z Říma nedbal
i sliby vlastní splniti se zdráhal.
Biskupství uděloval dle své vůle,
146
opatství prodával i tučné fary
a na ženáče kněze nedokročil.
Pan papež důtklivé mu psaní poslal
a osud Saulův před oči mu stavě,
církevní klatbou dal mu pohroziti –
však král jen vzkypěl, posly s hanbou vyhnal,
sněm svolal v město Worms, kde v rozkaz jeho
biskupi říšští měli sesaditi
svatého otce. Zaslepil jej ďábel
a pevnou smyčku uplet hrdlu jeho
a hnal jej do ní. Stalo se tak v lednu
v den septuagesimy. Posli jeho
v den quadragesimy v Řím dorazili,
by panu papežovi na synodě
královským jmenem oznámili krátce,
že sestoupit má s papežského stolce.
Však synoda jim sluchu nedopřála
a sám pan papež ochránit je musil
před zlostí lidu. Na synodě téže
nad králem byla vyslovena klatba
a v basilice Petrově pan papež
na hrobě světce, když byl do inkoustu
ukápl vína změněného na krev
Ježíše Krista, podepsal tu bullu,
jíž rozvázáno bylo poslušenství
jak rytířů a pánů tak i lidu
147
německé říše vůči Heinrichovi.
On vlády zbaven, zatracen a proklet
a vyvržen ze společenství církve.
Zem celá otřásla se při té zprávě
a smutno bylo v říši. Oněměly
na věžích zvony, mší se nečítalo
a svatých svátostí se nedávalo
a nepohřbívalo se na hřbitově,
však za zdí jeho v zemi nesvěcené
a byl-li konán sňatek mezi lidmi,
pak konat směl se pouze na hřbitově.
Hod tento připravil král říši svojí.
V ten čas byl hrabě Gottfried, jenž byl strůjcem
wormského sněmu proti papežovi,
poraněn vlastním kuchařem a umřel.
Též biskup utrechtský, jenž hanu sypal
na pana papeže, vzat náhlou smrtí
bez svatých svátostí, tak došel trestu.
A sucho panovalo roku toho,
že zem se v mnohých místech rozstoupila
a pohltila stromy, zvěř i domy,domy.
Na polích klasy potily se krví,
což vykládá se za předzvěst zlých časů.
148
V měsíci říjnu sešli říšští páni
se v městě Oppenheimu. Usneseno,
že sesazen má být král Heinrich s trůnu,
když do Hromnic se z klatby nevybaví,
a na den ten že valný sněm se sejde
v Augsburgu městě, k sněmu pak že dlužno
pozvati pana papeže. Král zkrušen
ke všemu svolil. Dal hned odvolati
bláznivý skutek, ono sesazení
svatého otce, složil vládu říše
a poslušně se vydal k městu Špýru.
A. 1077.
A. 1077.
V tom čase sněhu napadlo a ležel
od konce října minulého roku
až v konec března silně v celé říši.
Pan papež na cestu se vydal k sněmu.
Však Heinrich, kdysi král, v své bezradnosti
potajmu ze Špýru spěl v cestu jemu,
prokletý psanec, s průvodem ne četným,
přes pole ledová a horské hrůzy.
Choť Bertha, kterou zapudil byl kdysi,
se ve dnech bídy přidružila k němu,
by nesla cesty útrapy, zlost živlů
a celou bídu jeho potrestání.
149
Když s Alpských vrchů v lombardskou zem sešel,
tu vítala jej s plesem všecka města,
s ním táhnout chtěla proti městu Římu
a „nepříteli lidstva“, jímž byl míněn
pan papež Gregor. Vojska bezpočetná
se hrnula z všech stran ku řece Padu,
že svatý otec překvapen a zděšen
z Mantuy obrátil se do Canossy
k Mathildě markrabince, přítelkyni.
Však Heinrich nedal sluchu svůdným hlasům
a v tísni pouze zachovat si touže
svou vládu v říši, ku Canosse spěchal
v kajícném rouše s průvodem svým skrovným.
Tři celé dny pak klečel přede branou
canosské tvrze v šatě prosebníka,
tři celé dny tak lkal a prosil, plakal,
bos, hladov, od rána až do večera,
král Němců, dědic jmena Augustova,
nástupce pyšných Heinrichův a Ottů.
Pan papež dlouho nechtěl povoliti
(neb jistě viděl do budoucích časů),
až sama markrabinka vytýkala
mu tvrdost srdce.
Čtvrtého dne z rána
dal otevříti prosebníku bránu.
150
A s pláčem vrhl se mu Heinrich k nohám,
až sám pan papež dojat rozeštkal se,
zdvih hříšníka a políbení dal mu
a v kapli vedl. Mši tam čet pan papež,
co Heinrich v pláči před oltářem klečel.
Při communiu svatý otec sešel
po stupních k němu, hostii měl v ruce
a rozlomil ji: Jsem-li vinen něčím,
ať smrt mi přinese to tělo páně!
řek důrazně a přijal půli její.
A druhou půli podal Heinrichovi,
však ten jen hlavu sklonil, síly neměl,
by podrobil se takto soudu Boha.
Pan papež prokletí jej sice sprostil,
však v ostatních všech věcech odkázal jej
na koncil, jenž se sejíti měl v říši.
V tom roce Agnes, císařovna kdysi,
máť Heinrichova, shasla v městě Římě.
Zvrat osudu, jak málokterý z lidí,
zažila plně; mateřská hruď její
nemohla snésti ponížení syna
a srdce puklo jí, neb matka vždycky
přezírá zločiny i hříchy dětí,
a souditi jí srdce nedovolí.
Pohřbena byla v kapli Petronilly.
151
Však sotva patnáct dní se slibu držel
král Heinrich. V zemi lombardskou se vrátil
a smlouval s biskupy se, pány, městy.
Tu říšská knížata se sešla v Forchheim
a v přítomnosti posla papežova
zvolila králem Rudolfa si ze Šváb.
Pan papež vzdal se cesty do Německa,
neb Lombardie celá stála v zbraních,
a do věčného města navrátil se.
Král Rudolf v Mohuči byl korunován,
a sníh, jenž dosud vytrvale ležel
po celé říši, sluncem táti začal.
Tu Heinrich, kdysi král, jenž z Lombardie
se na neblahé zprávy spěšně vrátil,
sil oheň, loupil, plundroval a vraždil
po zemích švábských, saských, a lid český
z dob dřívějších mu věrně dodržuje
přátelské sliby, do Bavorska vpadal
a mnohé škody po krajině činil.
Král Rudolf s pány k Norimberku přišel,
by svátky Letnic v pokoji zde slavil.
Však Norimberští srotili se v houfy
a dotírali na družinu jeho,
ba, král sám v tísni nemalé se ocit.
Tu arcibiskup kolínský, jenž velel
152
zbrojnošům krále, zapáliti kázal
na různých stranách v jednu chvíli město,
jak bývá zvykem v takých okolnostech,
a houfy pobouřilých rozběhly se
k hořícím domům, neb je touha hnala
mít v bezpečí i rodinu i statek,
čímž král moh vyjít bez překážky z města.
A že pak v den ten silné větry vály
a nespad dešť, tu stalo se, že město
popelem vesměs lehlo roku toho.
A. 1079.
A. 1079.
V tom roce znovu Heinricha stih klatbou
pan papež na synodě v městě Římě
v měsíci březnu. Proklel jeho zbraně
a slavně Rudolfa za krále uznal.
A svaté apoštoly Petra s Pavlem
na pomoc volal, aby ukázali,
že mohou brát a dávat vládu světa,
jak nástupce jich, papež, tady uzná.
A na to Heinrich posledního máje
v Mohuči sesadit dal od biskupů
svatého otce. V červnu leta toho
pak za papeže Wiberta dal zvolit
biskupa ravennského.
153
Toho roku
počátkem října s Rudolfem se utkal
na řece Elster. Boj byl velmi tuhý
a Heinrich podleh, Rudolf král však padl.
A umíraje pravice své pahýl
(ta ruka uťata mu byla v boji)
pozdvihnuv k nebi zvolal: Hle, ta ruka
kdys pánu mému, králi Heinrichovi,
přisáhla věrnost! – Uťatá ta ruka
do dneška visí v chrámě merseburském.
V tom roce také stalo se, že vlci
vnikali do vsí, ba i v rynky městské,
loupili stáda, požírali lidi,
neb zima tuhá nastala a krutá
a mrazy trvaly až v konec března.
A. 1080.
A. 1080.
Pan papež Gregor vyzval říšské stavy
k nového krále volbě. Heinrich stoupal
s četnými vojsky přes ledovce alpské
a s vojskem spojil se, jež Wibert stáhl
k Ravenně městu.
Toho leta zemřel
pan hrabě Kuno. Podle testamentu
byl pohřben v Melku stranou od oltáře.
154
Chrám v Melku slávu má, že majetníkem
je prstu Jana Křtitele a světce.
Jej svatá Tekla z dálné Seleucie
přinesla darem lidu křesťanskému,
když vrátila se z pouti palestynské.
A. 1081.
A. 1081.
Král Heinrich s Wibertem se položili
na poli Neronově pod zdmi Říma,
však Římané jim zavřeli své brány
a tak král s papežem svým zase odtáh.
V tom roce přilet z krajin Orientu
roj kobylek a zničil zeleň země
po Uhrách, Polsku, Moravě a Čechách,
po Štyrsku, Korutanech, Lombardii
až k řece Padu. V červenci a srpnu
zem holá byla. Lidé vycházeli
v procesích v pole, modlili se, lkali
a k nebi pozdvihali zrak i ruce.
Kobylky ony po vojensku táhly
prostorem vzdušným. Měly vůdce svoje
a byly přesně rozděleny v šiky
i vyzvědače vysílaly předem,
než k pochodu se zdvihly. Hlad byl z toho
a bída velká v zemích postižených.
155
A. 1082–1083.
A. 1082–1083.
Po druhé roku toho objevil se
král Heinrich před branami města Říma.
Proklatec marně toužil vrhnout oheň
v svatyni Petrovu. Žár uhasili
a pevné zdi mu zase vzdorovaly.
I odtáh mrzut do sabinské země
a odtud v Lombardii pleně, pále
kostely Páně, statky papežovy
a pánů jemu věrných. V konec roku
po třetí položil se u zdí římských.
Počátkem června, kdy tvrz Leonina
mdlá byla bojem, vtrhl jistý rytíř
Bohumír z Bouillonu ve zdi otvor
a za ním králův voj se vztekle řítil.
Chrám světce Petra pokropen byl krví,
německé meče řádily tu s běsem
po dobu dvou dní. Vojsko chtělo lapit
svatého otce, ten však ušel záhy
a v hradě Andělském se pevně zavřel.
V tom roce ve francouzském městě Nantes
muž jeden mečem opásal se křiče:
Kdos dobrý křesťan, za mnou pojď a pospěš!
I připjalo jich na sta meče k pasu
a šli a za příkladem muže toho
156
zbíjeli Židy. Rozneslo se totiž,
že Židé v Palestyně přitěžují
poutníkům zbožným návštěvu míst svatých,
že s Mahometany jsou v těsném spolku
a štvou je na křesťany. Tehdy v Nantes
jich pobili, že ulice se rděly
prolitou krví, na zprávu pak o tom
i v jiných městech bylo vystoupeno
a Židé brali trest za Palestynu.
A. 1084.
A. 1084.
V tom roce začal reptati lid římský
na trýzeň války, schválil sesazení
svatého otce, otevřel i brány
a Heinrich vešel. Wibert arcibiskup
tiaru vsadil na bezbožnou hlavu
a Clementem se nazval. Načež Heinrich
jím korunován ihned za císaře
a také Berthě koruna jest dána.
Však nyní Pán, jenž dlouho patřil mlčky
(jak zkoušet chtěl by, kam až touží dojít
zběsilost lidská) na strádání věrných,
přikročil k pomstě. Povstal v hrůze svojí
a rukou pokynul a zvrátil všecko.
Pan papež Gregor poslal spěšné posly
k Robertu Guiscardovi v Sicilii,
157
a Robert přitah. Heinrich odklidil se
v čas z města Říma, papež jeho také.
Lid římský, jenž stál nyní k Heinrichovi,
uzavřel brány. Robert dobyl města
a mořem ohně po Martově poli
vtrh k Andělskému hradu, odkud vyved
svatého otce v palác lateranský.
Že vojsko jeho začlo plenit město,
lid římský zdvih se. Ale Robert zalil
tu vzpouru krví. Aby pak lid římský
k myšlenkám jiným přived, než jsou vzpoury,
dal s několika stran zapálit město.
Plamenné vlny rozlily se čtvrťmi,
hltaly chrámy, paláce a domy
i mrtvoly, jež byly na ulici.
A vojsko drancovalo. Ženy, muži
všech stavů byli chytáni, by na trh
posláni byli dravým Saracenům.
Zloupeny chrámy, hroby mučedníků
obrány o skvost, nádobí a roucha
ze sakristií rvány, mosaiky
stlučeny se zdí – až se zbytky lidu
v kajícných rouchách, s provazy kol hrdel,
k nimž nahé meče byly přivázány,
k vévodě vítěznému dostavily
o pokoj prosíce a holý život.
158
Bůh dlouho čeká, dlouho shovívává,
však k trestu vstane-li, pak tresce strašně.
Odtáhl Guiscard, s ním šel i pan papež,
jenž zlomen divadlem tím přeukrutným
už cítil, že tu není místa jeho.
A. 1085.
A. 1085.
V Salerně roku toho v máji skonal
pan papež Gregor. Zemřel s obžalobou
na zlobu lidskou a řád toho světa –
Pán v nebi kázal andělům svým jasným,
by připravili jemu stánek slavný
blíž trůnu jeho v řadě světců předních.
A. 1106.
A. 1106.
Pán k trestu vstane-li, pak tresce strašně.
Sedmého srpna roku toho zemřel
ten, jenž se císařem zval římské říše.
Tož Heinrich Čtvrtý. Hůř než Joba stíhal
Pán ranami jej. Ráčil osvítiti
hruď syna jeho a syn s mečem v ruce
vstal proti otci, církví prokletému;
a když syn zemřel, vstala vlastní žena
k žalobám strašným proti zlotřilému;
když žena zmlkla, druhý syn se zvedl
a s mečem v ruce začal soudit otce.
159
A otec prchal jak Kain z místa vraždy,
syn-soudce za ním. A když psanec zemřel
v Luttichu městě, kněží vyhrabali
proklatce rakev ze svěcené půdy
a pohřbili ji na ostrově řeky,
jež slove Maasa, neboť zemřel v klatbě.
Mnich, jenž jak poutník přišel z Palestyny
a pomaten byl na smyslech, klek k hrobu
a plakaje pěl truchlé žalmy smrti.
–––
Svou zprávu končím. Je-li kdo líp zpraven,
ať poví svoje, mně pak odpuštěno
buď k slávě svaté Trojice a věčné,
jíž čest a sláva na věky buď věkův!
160