MOHAMED.

Josef Svatopluk Machar

MOHAMED.
Proč obrací se nyní oči moje, kdykoli patřím na hvězdnaté pole, jen k tobě, hvězdo veliká a bílá, jež prvá ze všech opouštíš své místo ni družek nedbajíc ni povinnosti a v tmu se bereš, jako odcházívá z bitevní vřavy vojín poraněný? Bůh slaven buď, pán světa, všeslitovník, jenž vládne na dni soudu. Kéž nás vede jen přímou cestou, cestou těch, k nimž patří pohledem milostivým – – – ach, ta slova zní prázdně mi, má duše v nich se nechví. Jen jakbych oblázků pár přesypával do ruky z ruky – – tak je vždycky nyní. Zmizelo všechno. Zatvrdil se Allah a zjevení mé duši nedopřává. Mdlé ruce vztahuji vždy po té chvíli, 49 jak tenkrát byla, do proudících časů, ty běží mými prsty jako voda a vytáhnu-li ruku, vždy je prázdná. Noc byla plna světel jak ta dnešní, Chadiža spala, plochou střechy domu já procházel se – tu mým tělem prošly mráz s žárem, náhle pad jsem jako podťat a leže nehybně já slyšel písně a hudbu harf – a boží anděl přišel... Za ruku vzal mě – cítím, že mám křídla – a z Mekky letěli jsme v Jerusalem a odtud vzhůru ke hvězdnaté pláni. Ved nebem šesterým mě – v sedmé nebe mu svatá bázeň vkročit zbraňovala, tož sám jsem vstoupil do skvoucího mraku, jímž Allah zahalen je. Hrůza prošla mým tělem a já cítil na rameni spočinout velkou chladnou ruku boží... Proč anděl ke mně víc už nepřichází? Proč neklade mi znovu v duši slova, jež pověděti měl bych lidu svému? Vždyť uši jejich stále ještě žízní a oči jejich stále ještě prosí – 50 čím napojit je, je-li sucho v duši a ret můj mdlý a jazyk neohebný?... Kdy přišel naposledy?... Ano tenkrát u Badru v bitvě, kdy mi v tísni vnukl, bych písku hrst vmet Koreišitům v oči a oslepil je... Teď se chví má ruka a přejede-li obličej a čelo, tu čtou mé prsty písmo stáří na nich, znak spustošení, jaký zanechává Asrael všude, kde se křídlem dotkne. Ó Allah, zanevřels na sluhu svého? Vždyť mnoho ještě provést chci k tvé slávě a jmeno tvé nést do dalekých krajin k národům cizím, jak mi nakázáno kdys andělem tvým, bílým Gabrielem. Proč opouštíš mě? Co mám říci lidu? Jak palma bez vody já scházím, hynu a opěrou mám býti milionům. Proč nedals padnouti mi v ryku boje a vylít krev, z níž člověka jsi stvořil? Hle, na zahrady déšť tvůj aspoň padá a déšť-li nedáš, aspoň rosu pošleš – 51 kde já však nabrati mám vody živé, bych svlažil duše žíznící a žhavé, když ani kapka rosy nedopadá z tvých rtů v mou duši? – – – Vykládám, jak umím, opuštěn tebou čerpám ze své duše, však v duši sucho je a úpal pouště. Jak vést, když sám nevidím? Kroky moje jsou nejisté, má cesta není přímá a pískem kraje jdu, kde Samum zavál každičkou stopu. Jde ta cesta k ráji? Vždyť nevěřím v něj. Přeludem lid sytím. Tak oasa se často jeví v poušti umdlených očím bědné karavany a lákavá je napnout síly k metě v háj palmový a k studním svěží vody... Či ubírám se přece k tobě, Bože, jsa poutník cesty neznalý i cíle a drahou nejistou a bez znamení? Ach, jednou ještě kdybys pověděl mi, jen jednou ještě! – – – – – – – – – – – Ticho. Marno všecko. Já darmo čekám, jak jsem čekal včera. 52 Ta bílá hvězda, k níž se denně musí mé oči dívat, zapadla zas časně a druhým menším zářit zůstavila. Sestoupím v dům svůj. Aišo, ženo moje, nejdražší květe, jejž jsem utrh cestou života svého, bdíš as, čekáš s touhou, až navrátím se. Vznešená tvá duše dojista cítí, jaká muka nesu v svém bědném nitru, neboť oči tvoje mě pronikají a tvá ruka klade se kol mé šíje jako měkký obklad ran duše mojí... Allah, věčný Bože, buď milostiv mi, dej mi těch jít cestou, k nimž laskavě zříš, a ne těch, kdož hněv tvůj – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – ne, nelze modlit se už – – – snad až zítra – a ne-li zítra – – – Allah, věčný Bože, kéž raděj noc ta poslední je nocí, jež pro život mi byly usouzeny... 53
Básně v knize Barbaři (in Svědomím věků 3):
  1. TMA.
  2. PAPEŽ FELIX IV.
  3. ÚČINNÉ POSTĚNÍ.
  4. HLAVA SVATÉHO DIVIŠE.
  5. KONEC VANDALŮ.
  6. SVATÝ BENEDIKT.
  7. Z KRONIKY BISKUPA GREGORA Z TOURSU O STATEČNÉM KRÁLI FRANKŮ CHLODOVECHOVI.
  8. ZEĎ AURELIANOVA.
  9. LIST.
  10. REGINA COELORUM.
  11. POSELSTVÍ MOHAMEDOVO.
  12. O SLÁVĚ BISKUPA ODONA.
  13. MOHAMED.
  14. EX VOTO.
  15. NA KONCI SVĚTA.
  16. ARCIBISKUP REOLUS A BISKUP EGILBERT.*)
  17. MOR V PAVII ANNO 680.
  18. ŠÁTEK SVATÉ VERONIKY.
  19. ZÁZRAK.
  20. RATBOD FRIESSKÝ.
  21. FATIMA.
  22. UMŘEL PAPEŽ...
  23. 6. DUBNA ROKU 774.
  24. LEGENDA.
  25. IN HOC SIGNO...
  26. PAPEŽ JAN VIII.
  27. SOCHA SV. PETRA.
  28. ZÁHADA.
  29. VEČER V ŘÍMĚ.
  30. ZÁJEZD AVARSKÝ.
  31. SV. VÁCLAV.
  32. KISMET.
  33. SOUD.
  34. JARO.
  35. CÍSAŘ OTTO I.
  36. MŠE PAPEŽE JANA XII.
  37. BISKUP VOJTĚCH.
  38. DESÁTÉ STOLETÍ.
  39. MACBETH.
  40. POUTNÍCI.
  41. JAROMÍR.
  42. PAPEŽ BENEDIKT IX.
  43. NA SILNICI.
  44. TANNHÄUSER.
  45. KORUNOVACE VILÉMA PODMANITELE.
  46. ZLOUPENÍ CHRÁMU.
  47. PAPEŽ A CÍSAŘ.
  48. ASKETA.
  49. KRAJINA PALESTYNSKÁ.
  50. SNĚNÍ MNICHOVO.
  51. HELOISE.
  52. FRIEDRICH BARBAROSSA.
  53. KŘIŽÁK.
  54. TŘI PRSTENY.
  55. LANCELOT.
  56. UKOLÉBAVKA zpívána děcku Františkovi v Assisi.
  57. PROVENCE.
  58. SEN INNOCENCE III.
  59. O DOBROTĚ KRÁSNÉ ISABEL, NEVĚSTY CÍSAŘE FRIEDRICHA II.
  60. VE VÍDNI R. 1217.
  61. CÍSAŘ FRIEDRICH II.
  62. EZZELINO.
  63. SMRT INNOCENCE IV.
  64. ROMANCE O MILOVÁNÍ.
  65. SATAN.
  66. PAPEŽ CLEMENS IV.
  67. LEGENDA O CÍSAŘI KARLU VELIKÉM.
  68. RUDOLF HABSBURSKÝ PAPEŽI MIKULÁŠOVI III.
  69. ŠTĚSTÍ BRATRA BERNARDA.
  70. VE JMENU BOHA OTCE I SYNA...
  71. PAPEŽ COELESTIN V.
  72. ROK SPÁSY 1300.
  73. SMRT BONIFACE VIII.
  74. LIST Z KRONIKY.
  75. DAS BURGFRÄULEIN.
  76. JEPTIŠKA.
  77. RYTÍŘ SE VRÁTIL Z PALESTYNY...
  78. KAMENÍK.
  79. ŽENA A KNĚZ.
  80. HLAD.
  81. NA PRANÝŘI.
  82. VIRAGO.
  83. MORDÝŘ.
  84. SVATÝ PES.
  85. TEMPLÁŘ.
  86. ŽID PROCHÁZEJÍCÍ TROSKAMI FORA ROMANA.
  87. CATARINA ZE SIENY PAPEŽI GREGOROVI XI. DO AVIGNONU.