Smrt sv. Doroty.

Antonín Bulant

Smrt sv. Doroty.
„Non ideo laudabilis virgi- nitas, quia in martyribus re- peritur, sed quia ipsa mar- tyres faciat.“ Sv. Ambrož.
Stkvost kryli vzácný v města šumném reji Dorus a Thea druhdy v Caesareji, – svou Dorotheu, dívku mladých let. Zjev její vábný podiv budil všady, – jak duše ctnost, tak řídké těla vnady, tvář spanilá, hled oka, něžný ret a k sobě poutal všecky ten úsměv na líci tak nevinný a dětský. Ten pohled vábný, půvab něžné tváře se pojednou stal poutem pro vladaře, jenž na křesťany krutá pouta měl; a pohled ten, jenž utkvěl v jeho duši, mu ve dne klid a v noci spánek ruší, – on vřelou touhou k dívce zahořel a známo bylo městu, že vladař Dorotheu zvolil za nevěstu. Leč v odpověď když slyšel tato slova, v zášť změnila se láska vladařova a trpký úsměv kolem úst mu hrál: 64 „Ku lásce tvé jest srdce moje chladné! Jím, vladaři, již dávno jiný vládne, je celé k sobě na vždy upoutal; v něm láska plane čistá, – za svého ženicha jsem zvolila již Krista!“ Den celý vladař chmurně mračí čelo, pak promluvil, co v duši jeho vřelo: „Nuž měj si, panno, svého ženicha! Sám s ním tě spojím ve objetí sladkém, – smrt v popravišti tobě bude sňatkem, ať srdce tvé víc po něm nevzdychá! Však potupy a hany bych pomstě průchod dal, – mám zákon na křesťany!“ S úsměvem na tváři, ne v žalu, pláči, Dorotka v poutech k soudní síni kráčí, kde vladařem sbor soudců svolán byl. Jí svatý zápal v hloubi oka plane, když nástroje zří k mukám uchystané, kdy s přísnou tváří soudce Theofil k ní mluví těmi slovy: „Proč, panno, zdráháš se být chotí vladařovi? Když bohatství, čest, rozkoš tobě kyne, proč v dětském vzdoru štěstí hledáš jiné, proč za mrtvým zrak tvůj se ohlíží? Co vábí tě v tom náboženství novém, jež původ má pod tesařovým krovem, a jehož tvůrce visel na kříži? Rci, panno, jakou cenu tvůj Ukřižovaný ti chystá za odměnu?“ 65 Dí Dorothea: „V ráje luzném kraji, kde růže kvetou, sladké plody zrají, kde vábí luhy věčnou zelení, – tam duše čisté věčná láska čeká, zdroj rozkoše, cíl touhy pro člověka, jíž vášeň nekalí, čas nemění, tam Kristus, ženich sladký, co v světě ztratily, jim stokrát vrací zpátky.“ A s ochotou se k smrti panna chystá, když soudce dí: „Nuž měj si svého Krista! Meč provodí tě ráje do zahrad!“ Když svatou pannu vedou na popravu, k ní Theofil svou ještě chýlí hlavu: „Ty růže rajské viděl bych tak rád!“ A v smíchu volá za ní: „Ta z ráje jablka mi pošli k ochutnání!“ Za městem v poli klečí panna svatá, dlaň klade v dlaň a hlavu pod meč kata... V tom tichne šum, dav žasem umlká – – – Hle, pacholátko k Dorotce se sklání a v něžném klíně dětskou drží dlaní tři růže bílé a tři jablka a s usměvavou lící svým zrakem andělským zří k svaté mučednici. Ta k pacholátku slova její byla: „Jdi do města a hledej Theofila!“ I mizí v davu nebeský ten zjev. Ťal mečem kat ve vzmachu prudkým rázem, – 66 jen tichý vzdech – a hlava klesá na zem; ve bílý sníh se řine rudá krev a stydne líce bledá... A v městě pachole již Theofila hledá. Již soudci v klín, – ač venku zima všade, – tři jablka, tři bílé růže klade a v řeči té svou zvedá k němu líc: „Dle tvého přání, Dorotčiny rady ti plody nesu rajské ze zahrady, kde panna svatá kyne tobě vstříc.“ A z Theofila zraků zjev krajů nadhvězdných již mizí ve oblaku. Zří soudce plody krásy nevídané, zří růží květ, z nichž rajská vůně vane milosti kouzlem jemu do duše... Vstal Theofil, dí vladařovi směle: „I já teď věřím v Krista Spasitele, jenž mluví ke mně v rajské předtuše!“ Než den se s nocí pojí, sám jako mučedník již ztrácí hlavu svoji. 67