XX. PŘEDCHŮDCE. [179]Stál zahalen v svou kůži velbloudínad Kidronem, jenž kalných vln svých splavhnal v dálku lhostejně. Stál zamyšlen,sám nedoved’ by říci v chvíli té,co táhlo jeho myslí!Jako v snáchzřel tichý domek v oliv zahradě,kde s matkou žil; tu přišla návštěvouk ní družka z mládí, přišla s hochem svým,jenž mladší jeho, rusých kadeří;co matky vnitřku spolu mluvily,s beránkem jeho důvěrně si hrál.V těch hrách již cítil hocha převahu,jenž doposud mu cizí; zachvěl se;kde spurný on – tam hoch byl trpěliv,kde výbojný, hoch sladkým úsměvemvše sladil v souzvuk, cítil v nitru svém,jak snadno nenávidět by jej moh’,a přece cítil nutnost v duši své,jej milovat. A dál si hráli spolu,až večer nebe protkal růžemia matky jich se obě loučilyi hoši rozešli se – jak to dávno![181]Kdo je ta žena, často chtěl se ptát,však nikdy neměl k tomu odvahy,na hocha ovšem často vzpomínal,rád bratrem zval by jej, však cítil hned,že bratr málo zde by znamenalo,ač mladší byl, on cítil, že jest víc.Pak na to zapomněl a dále rost’a víc tu snivou ženu neuzřel,též hocha ne, jenž tenkrát přišel s ní.A léta prchla, z hocha stal se muž,vše kolem sebe viděl, pozoroval,vše vážil a vše brzy odsoudil,neb shnilé shledal vše, i zašel v poušť.Šel mezi hroby. Badal tu a snil,pil ze samoty zřídel hlubokýcha samotou zde rostl jeho duch.Zřel v dráhy hvězd a často se jich ptal,nač v lidskou bídu svítí dojemně,zřel v spící země vrásky pod seboua ptal se: Kam to spěje napořádvše do prázdna? V své duši cítil poušťa v této poušti rostla křídla mu,poušť přeletět. I cítil sílu lvave mladých ňadrech. Lesní jídal meda kobylky a s větry hovořil.Pak silný jakous velkou myšlenkouz hor sešel v důl a kázal národuo jeho vinách, bídě, úpadku,o blízkého již jitra předtuše,o říši ducha nové, neznámé.182I zřeli ho a zle se zalekli,jak lesní muž stál náhle před nimi,zrak plný ohně svatých proroctvía věčných věšteb. Co chtěl, hovořil,však nechápali, sotva tušili,a ze všech ženy nejvíc cítilyto divné kouzlo, které skryto v něm.On mluvil ohnivě a s přesvědčením.Však nejvýš výmluvnosti cimbuříkdyž dotknul se svým věštným hovorem,sám zajiknul se... cítil neshoduv svém učení a poznal (samota,cvik myšlení jej k tomu přivedly),jak v nový světa úkol nestačí,to změnit vše a v nový zvrátit řád,by chrámem Bohu duch člověka byl,před kterým Sinai jako Garizimjsou krtčí kopky, není-li duch v nich.Tu vzpomněl si na hocha onoho,s nímž jednou hrál si v oliv zahrádcepřed domem matky své – a zaplakal.Teď pochopil, co v jeho oku čet’;to byla síla, které postrádal,to byla jistota ve každý boj,to bylo vítězství v tom boji všema všecko takou vlídnou účastía láskou spojené, že trnul nad tím.Ten stačil k tomu, nikoli však on.On pouze chtěl a onen byl by moh’.Kam poděl se? Kdo byl? On nevěděl,183jen věřil, onen že to splní vše,oč usiloval on v své bezmoci.I počal zbožňovati neznámého,s ním sebe srovnávat, jak vypadápo letech teď, on tušil, pozná jejaž spatří ho; jej hledal na poušti,neb věděl, s ním se musí setkat kdes,když velkosti v něm osten společný.A léta míjela, co v duchu tkal,jak nová říše ducha stála před ním,že viděl na všem skvrny starých vin,jež smýti dlužno křtem, on začal křtítna Jordanu. V kvas nový lidstvo zvala sta jich přišlo v pevné důvěře,neb cítili, že splněn starý věk,že nová doba ducha nastává.On pouště syn, jak divoch athletaleb mocnou v rámci vlasů zcuchaných,zrak oheň, vzpjaté ruce svalnaté,stál zahalen v svou kůži velbloudíaž po kolena v řece, křtil a křtila velkým hlasem volal v noc i den.A pokřtil všecky, kteří přišli sem,všech břehů rybáře i ženy jicha děti, stále při tom čekaje,že náhle státi bude před ním on,druh z dětství dob.A dočkal se, on přišel.Tak v snách jej vídal. V svaté pokoře184šíj nachýlil ku vodám Jordánua nebesa se nad ním otevřela,on, který zvykl hlasu jejich, slyšelhlas Bathkolu: „To jediný můj syn,to syn můj, mně se zalíbilo v něm!“A hlasem tím byl schvácen hluboce...Ó jak se chvěla dlaň mu, vody křestna jeho skráně když měl vyliti!Jak z vody vystoupil syn člověka,tu stáli proti sobě, s beránkemjak hráli před lety tam v olivách,jen pohled, a již poznali se oba.Ten rusovlasý vystupoval z vlnjak vítěz věčný, on, který jej křtil,se třásl před ním – sám nevěděl proč.Cos cítil v sobě. Cos jak pokořenípokoření,a přece úkoj v tom i sladký mír.Jím býti nemoh’, k tomu nestačil,to v hloubi cítil, jemu sourodý,to věděl jest, však co jen chybí jemu,jest slabochem a onen snad je Bůh?Tu zodpovědít nemoh’ otázkui zašel opět v hor svých samotu,jed’ kobylky zas a med lesních včela myslil v nocích hvězdnatých, až řek’si v hloubi duše: Prohrat úkol tvůj!Čím býti můžeš? – Jenom předchůdcem.Nic víc, nic míň. V té noci zoufalév své sluji chvěl se v strašných zápasecha v jedné chvíli skoro se mu zdálo,185že stojí Satan před ním, z pověstiznal posud toho temnot knížete.Stál sluje na prahu jak černý mraka v jeho tvář se díval škodoliběa pravil zvolna, žhavé olovoby do rány tak teklo otevřené:„Ba prohrál jsi, proč on a proč ne ty?“Tu cítil osten staré závisti,jež, dcera Satanova, zarylase v jeho hruď a chtěla řádit v ní.Však silný sám – bylť pouští odchován –děl klidně k zlobě, brvy nezchmuřiv:„Jdi, Satane, já nepadnu v tvou léč.On větším jest, je Bůh, já prachu červ,mně dosti býti jeho předchůdcem.Tím úkol svůj jsem plně pochopil,víc nemohu být, ba to pro mne dost.“A prchl stín a on se probudil.Teď jasně viděl svoje posláníi sílu obří cítil v údech svých.Vstal jako Samson silný, velikýa začal hlásat světu z plných plic:„Váš přijde Bůh! Vy cesty přichystejte!Já jeho hlas jsem znící v pustinách!On přijde, přijde, jistě přijít musí,kde notou jsem, on celý souzvuk bude,kde alfa já, on s alfou omega!Ó čiňte všecky stezky přímé jemu,on pán a Bůh, on král a Messiáš!“A valili se k němu se všech stran,on všecky křtil a ku všem hovořil186a mnozí myslili: „On Messiáš!“a netajili s touto myšlenkouse před ním víc. Však to jej dráždiloa strašným stal se v rozhorlení svém.I říkali: „Ó rabbi, odpověz,nač k jinému nás odkazuješ stále,nám stačíš ty, buď naším prorokema Messiášem, chtěj a budeš jím!Což nemáš sílu divů, zázraků?Což slepec neprohledne v slovo tvé?Což nevstal chromec, nesebral své berlyjak jelen čacky do hor prchaje?Nač jiskru světla v sobě ubíjíš?Proč nechceš otcem, vůdcem, vládcem být?Nač sluhou chceš být? Nač se zapíráš?Vstaň v síle své, jež pouští živena,lvů tukem, povstaň Samson v Izraelia tvoji jsme!“On odpovídal všem:„Ne já, ne já, nade mnou větší pána větší mistr!“A byl blažen v tom.A když jej obléhaly zástupy,prch’ opět v poušť a v dumách svých byl sám.Tu jednou sestoupil až k jezeru,jež modrem vln svých chtělo zápasits azurem nebes. Večer tichý byla všecko poroseno snem a mhou.Rybářské viděl čluny bezčetnéa plné davů. Odkud přišly sem?187A za kým šly? On v jich se vmísil dava s nimi jel... a tu jej viděl zas,s nímž před lety hoch s beránkem si hrálv útulném sadě oliv domácích.Byl jako on, však slabší, útlejší,ne taký obr samoty a pouště,byl měkčí, sladší, vše v něm hudba byloa souzvuk ladný. Začal mluvitina vodách k davům. „Ano, to jest On!On dovede to, v sítě duše chytata nejdivější zkrotit něžností,on Messiáš, já předchůdce jen jsem!“A jindy mezi davy na hořese vplížil, slyšel jeho kázánía řekl si: „Co platno cítit vše,když nedovedeš vysloviti cit?On vysloví vše, co jsem leta cítil,a dobře vysloví to.“ – Prchl zasa zašel v poušť a hořce zaplakal,však bez vší zášti, bez vší závisti,neb věděl, cítil v hloubi duše své,co Messiáš jest a co předchůdce.Však velký boj byl, který bojoval,a nechal ještě stopy v jeho dušia schvátil jeho tělo hubeností,že zdivočel,zdivočel jak pravý lesní muž.I začal se tu jemu vyhýbat,hloub zašel v poušť a v dumy své se zamk’a dlouho o něm nikdo nezvěděl,on trpěl pod tím, heroicky, sám.188V těch bezdných nocích často přemítal,jak jeden stejně svatý úmyslse zdařit může pouze jednomu.Vzplál v dvojích hlavách náhle zároveň,tep dvojích srdcí přec jej provázel,tam uzraje, zde jako shnilý plodse stromu žití spadne jalový.V čem vězí to a proč se děje tak?On totéž chtěl a jiný patří v květ,on totéž snil a jiný trhá plod,proč větší on, proč stále on, ty ne?Tu starého zřel opět Satana,jak šklebil se kdys před ním na prahuté skalné sluje, v níž byl léta živ.Proč on, ty ne? Kde je ta záhada?Má jakés kouzlo, jakýs divý čárv své bytosti a proč jej nemáš ty?Tu byl by řval a skály trhal kola mlátil čelem skrvaveným v něa chytal oblaka, řval do větrův své malomoci a vše splývalov ten jeden refrén: Proč on a ne ty?Rád byl by, kdyby spatřit mohl jej,s ním hovořiti jako k druhu druha vyslovit se o všem. Slyšel zvěst,jak po krajinách o něm vypráví,jak učí, káže po všem národě,jak všichni za ním jdou jak ptáci v léč,jež chytá on svou sladkou výmluvnostía divy, jakých nikdo neviděl.189O dceři Jaira slyšel s pohnutími o nevěstce, kterou rozhřešil,o ženě povržené, která z prachuse dotkla řízy jeho lemu jena vstala čistá. Vše to pochopil,vše ocenil a vždy se v hloubi ptal:„Proč on to může?“Ano, toto proč.A nyní stál v své kůži velbloudínad Kidronem, jenž kalné vlny svéhnal v dálku lhostejně, stál zamyšlena myslil si: Jej potkat, poznati,s ním hovořit a vyslovit se o všem,to byl by úkoj, útěcha a mír!Vždyť přál mu vše, pro sebe nechtěl nic!A co tak dumal, viděl, kterak stínse sklání k vodě stejně jako on,a v prvé chvíli myslil: „On to jest!Jde za mnou sem a v posled hledá mne,sám touží se mnou zde se vyslovit.“I roztáh ruce, chtěl jej obejmout,však stín se uhnul, k vodě nakloněns ní hovořil, jej nezřel v dumě svéa nahlas mluvil:„Zřejmo, prohrál jsem,on všady první a já poslední,já tolik chtěl, on vždy mne předešel,však předchůdce mu dělat – nebudu.Co dnes se stalo, to mi dostačí.190On všady vítězí a vévodí,ať mrzáků si láká bědný davsvým divem, nehne mne, však že moh’ ji,mou Majdalenu hravě obelstít,že nardy vzácnou vásu vylilana jeho nohy, kde já žebrák stál,a nezřen v stínu – to mu neodpustím.Nač v jeho učenníků vstoup’ jsem vlek?By zdeptal mne? Já mohu, co on též.Jest větším mne? Proč, jak a co chce tím?Já totéž mohu, tímtéž plám a vru,chci jak on nejvyšší, proč platí on?Co jeho sladkost mému odříkání,co jeho úsměv ranám mojim jest?Jsem jako On, chci tentýž podíl žitína ženě mít, na slávy paprsku,táž ctižádost mne rdousí, tentýž citpo velkosti v mých ňadrech burácí,a stále on má býti vítězem!?On, tesařův syn, oč jsem jeho menší?Ne, nikdy ne, to nikdy nestrpím!Oč větším jest a proč chce větší být?Pryč, rozvaho, teď jednat musí čin,za tuto vásu nardy rozbitoumně pykat budeš, synu tesařův,vždyť byla dříve Magdalena mojí,než obloudil’s ji půvabem svých slova slávou svou před celým Israelem!Já vykonám to, já to přísahám!“Svit luny právě plným leskem svýmse nad Kidronu snesl ručeje191a viděl Jan, jenž k skále stulil se,kdo chýlí se tam ve svém rouhánínad vzkypělých vod chmurné zrcadlo.Tvář bledá v rámci vlasů ryšavých,kde zloba vřela, oči krhavé,v lup vzpjatý sval té vlčí čelisti,jej dobře znal, to Judas Ischariot!Teď v jeho duši teprv zaplál den!Teď viděl zřejmě, jaký rozdíl jestv té ušlechtilé snaze, v které žil,a v této vášni! Jak moh’, couvnul zpět,a zašel opět v svoji samotu,byl silnější. V něm snaha, zloba tam.I přemýšlel a cítil v duše hloubi,jak blízko též byl tomu Jidáši,však chápal jasně, oč teď lepším byl,ač v jádru v kořenu mu příbuznýsvou celou snahou. Ježíš vítěz přec!A klidně dal se zatknout druhý denod chasy Heroda a vésti k soudu.Na všecko mlčel, zabrán v dumu svou,oč lepší Jidáše. Ba v chvíli té,kdy křivý meč se mih’ mu nad hlavou,by chtíč svůj ukojila Salomé,on cítil plně svoje poslání:Byl předchůdcem – však bez závisti, čist!192