AŽ UMRU...

Tereza Dubrovská

AŽ UMRU...
Až umru, vím, že nikdo nezapláče... Má píseň ztichne jako plaché ptáče, jež tiše z večera si zpívá. A v letní noci svěsí křídla svoje, a v květu cyclamen a v stínu chvoje odumře sloka zádumčivá. Snad přijde poutník v tato šerá místa, květ zahlédne, a jeho něha čistá a vůně opojí ho chvíli. A bledý kalich zbožně ke rtům zvedne... pak odhodí jej – v dálky nedohledné zas půjde k neznámému cíli... 102 OBSAH.
I. IN MEMORIAM. V šeru9 Rodičům10 Návrat11 Sloky12 Píseň13 Kde tvá duše bloudí?14 Písně kosí15 Dolorosa16 Nikdy víc...17 Otci18 Když v našem sadě...19 Zda se zas sejdem...20 Pohřeb22 Anča23 Skleníky mé matky24 Mrtvému dědu26 [103] II. SLEZSKÉ VZPOMÍNKY. Jaklovec31 Horníci33 Jsme dětmi...34 Z Polské Ostravy36 Plakala bych...38 Císař v Ostravě39 Petru Bezruči41 Bezmocny jsou...45 Ať nám zlomí vaz46 Jenom vichr...47 Nouze48 Balada50 Sebevrah51 Píseň smrti53 Mně zdálo se...55 Píseň57 Slezsku58 [104] III. PÍSNĚ. Jar. Vrchlickému61 Rodné řeči63 Své písni65 Sloky67 Za Hanou Kvapilovou68 Tak dávno...70 Usíná...72 Já žiji...73 Tvůj první list74 Je pravda to?76 Romance78 Zda vzpomínám...79 Nad knihou veršů81 V tom šeru podzimním...82 Andante83 Mého srdce znějí struny...84 Jsou pohřbeny...85 [105] Hvězdám86 V samotě je nekonečnost...88 To byly noci89 Že neumru...91 Večerní...93 Samoty...95 Píseň96 V dumách sedím...97 Jdu sama se svou duší99 Larghetto101 Až umru...102
[106] TERÉZA DUBROVSKÁ
Básnické jméno Terézy Koseové, rodem Mixovy z Jaklovce u Pol. Ostravy. Děd její, inž. Ignác Vondráček, muž velké energie a podnikavého bystrozraku, byl nájemcem a majitelem uhelných dolů v M. Ostravě, objevil uhelné sloje v Rájci a zakoupil doly v Orlové. Stal se zakladatelem nejen vlastního blahobytu, ale nepřímo velikého jmění rodiny známých Guttmannů, jichž předek dovedl využíti jeho znalostí. Po domácím vyučování v rodišti Teréza nabyla dalšího vzdělání na vyšší dívčí škole v Praze, kde její professor češtiny, básník Fr. Táborský, roznítil v ní lásku k písemnictví. Současně úsilně pracovala v hudbě, vyspěvši pod vedením Jindřicha z Kaànů, později K. Hoffmeistra a Konr. Ansorge v skutečnou virtuosku klavírní, která stále hledá dalšího zdokonalení, tak u berlínského Rud. Marie Breithaupta (v nové methodě tak zv. „přirozené hry“) a u vynikajícího chopinovce Raoula Koczialského. Veřejně však vystoupila pouze ve 13 letech o koncertě houslisty AI. Hellera v Konviktě, jinak straníc se veřejnosti. Ve skladbě, s níž rovněž se tají, byl jí učitelem dr. Hoppe, žák Klatteův v Berlíně 1909–13. Mnoho cestovala, nejvíce po Francii, Italii, Španělsku, Anglii, Dalmácii, ale i do Alžíru, Tunisu a na Kavkaz. Zná několik evropských jazyků. Z delších pobytů v cizině datují její styky s předními světovými básníky (m. j. s Camillem Mauclairem), umělci, vědci a politiky (s hr. Lützowem). Jest i nadšenou ctitelkou malířství a chová ve svých sbírkách mnoho uměleckých pokladů, především významná díla Mánesova, Chittussiho, Švabinského a francouzské moderny. Pokud nedlí na cestách, žije střídavě v Praze a na svém zámku v Nové Vsi u Chotěboře. Vypuknutí světové války zastihlo ji v Touloně, kde vykonala drobnou informační prací mnohou dobrou službu národní. Rov- [107] něž tak na sklonku války svými rozsáhlými styky jihoslovanskými. Literárně vystoupila r. 1899 ve „Zlaté Praze“ prózou Dva listy pod pseudonymem Dubrovská, jiné prózy podpisovala Fr. Zvěřina. Verše tiskne hlavně ve „Zlaté Praze“, „Květech“, „Lumíru“, „Zvonu“, „Máji“, „Topičově Sborníku“. Mnoho jejích písní zhudebněno J. B. Förstrem, Malátem, Novotným, Rubličem. Knižně vydala: Písně. V Praze 1903; Nové písně („Poetické besedy Máje“, 5). V Praze [1906]. Výborem i podobiznou zastoupena v „České Lyře“. Lützow sympaticky o ní psal v „Boh. Literature“. V rukopise chová úplně k tisku připravené knihy: „Ronda“, „Nálady s cest“ a „Svítání“ (sonety). Chystá anthologii chorvatské poesie. Nejsilnější dojmy, jež doznává, že z umění na ni působily, jsou v hudbě Chopin, v malířství Rembrandt, v básnictví Shakespeare, Sully-Prudhomme, Mickiewicz, DanteDante, Gabriel Rossetti a Shelley, z domácích Vrchlický; ideově Emerson a Šalda. V tvorbě samé jest však z nich nejpatrnější vliv Vrchlického. Teréza Dubrovská nejraději vyslovuje se písněmi, v nichž má něžné, jemné tóny. Verše její jsou plny zpěvnosti, nejlépe svědčí jim intimita, tlumený vzdech, ticho, svit měsíce, podzimní astry, zasněžené krajiny, tlukot slavičí. Znají však i svěžest jitřní rosy, jásavé trylky ptačí, radost ze slunce, žhavé přízvuky lásky. Od prvních začátků družila se k zvukům čisté lyriky také struna vlastenecká, později ne bez vlivu Bezručova, dosud však těchto zpěvů málo tiskla. Básnířka miluje své rodné Slezsko, měla příležitost nahlédnouti do útrap jeho lidu, národnostních i sociálních, přispívala prakticky ku povznesení osvěty jeho, zakládajíc knihovny na Těšínsku, i dává výraz té své lásce a soucitu, jsouc v tom básnicky stejně upřímna a prosta jako ve svých melancholiích a erotikách. J. B.
108 HOVORY BÁSNÍKŮ SV. VIII. Pořádá Jaromír Borecký.
Teréza Dubrovská: KDYŽ SLUNCE ZAPADLO...
V úpravě M. Kalába. Vytiskla Grafia v Praze typy Sorbonna. 50 číslovaných a autorem podepsaných výtisků vydáno na tiskovém japanu. Nákladem F. Topiče v Praze. 1918
E: lp; 2006 109