MNICH PAPEŽ PSANEC.1294. V hor vůkol samotách měl nebes obzorya jasný pro ně zrak, byť nad hlavou i noc.Však stoje na vrchole skály Kristovy,zem viděl sobě u nohou, ač v mlhách jen,i nebe pod mraky a ve tmách cesty cíl,kam odtud putoval již osmdesát lét.Krok holí eremity pevně podpíral,leč klíče Petrovy se chvěly v rukou mdlých.*Žár červencový žehne bílé boky skal,kde vzhůru klikatou jen stezkou pastýřůtlum stoupá poselstva. Jak v horečných jdou snech,neb mžitky oslnné se v očích tetelíjim od stěn vápencových slunce odrazem,až k závrati jest hlavě v bázni úpalu;krok klesá únavou a žízní práhne ret.Zpět pohlédnou – jak mělnil by se křídy prachtam po vzduchu v mlh lehkých opar modravý;kde strže klín, jen stíny barev mlhavýchstěn průrvou chvějí se, ač tichý sálá dus;a před nimi – háj buků. Jak jich láká stínhruď k oddechu! Kdo v modlitbách tam spíná dlaň,kde tuší, s požehnáním velekněze dnestěm na hlavách že ruka jeho spočine,kdo nesou mu sem volby pergament a zvěst:Mnich Pier z Morrone jest Říma papežem!Jen chudá chata tulí u výlomu skalse pod kořeny buků v korun podstřeší,kdež okna náhradou jí rohož děravá.145Buď eremita, cizí hluk jej láká ven:kmet obličeje bledého, kde vrásky rylvěk dlouhých strádání a těla úmrtvy,až plísní pokryly se divý vlas a vous,jenž na hrubou mu splývá kutnu kosmatou.Ač mraky obrví mu stíní vpadlý zrak –v snů nehledívá hrůzách do pekla a tmy,leč nebe do jasu; kde poután k země dnům,zří s mírnou dobrotou a péči oteckoujen do radostných tváří bratří oddaných;s ním tělem samotu a duší dělí ráj.Však nyní ulekaně plachý těká zorzde po neznámých postav rušném výjevu:Kněz, pastýř, senator a šlechtic, kardinálse hroutí na kolena k starce údivua tlumu hlas: „Habemus papam!“ jásavějak hlahol hromu bez mraku zní bučinou,až bratří samoty sem kvapí ze slujía chat. Kol otce v kruh. Co tady zní ten ples?Zvěst dlouho želanou proč hlásá Řím též jim?Jich otec pomateně, vida před seboudav klečeti, sám kleká také k pozdravu,až dotýká se půdy čelem pokorně.Vstal. Jemu u nohou však leží poselstvoa svaté římské církve sloup a kardinálPier Colonna celuje mu opánky– věch oslí šedé kůže – s úctou obřadnou,ač mnich se brání, couvá v okruh bratří svých,co Jakub Stefaneschi, senatorův syn,se za ním po kolenou plaze, vnucujemu do zdráhavých rukou pod pečetí list.Dle na kolenou stále, mluví kardinál:„Můj otče ctihodný, mých rukou unikáš;146však dojde kdekoli tě Boha kyn a hlas,a z našich úst i toužné církve volání:Již ujmi klíče Petrovy a kormidlo,by hladinou zas klidnou spěla pevná loď!Vstav z mrtvých, Pán se bránil touhy objetí,kdy Magdalena po něm v divu pjala páž,a přec ji těšil: „Jdi a oznam bratřím mým,že předejdu je tam, kde všichni uzří mne!“Mým ustupuje svatých nohou pocelům,slib aspoň k útěchám krok našich po stopách,kam za křesťanstva otce svatý zve tě sbor:„Náš pozdrav synovský a siré církve vzkaz –mnich Pier z Morrone jsi volbou papežem.Vol jména proměnu a žehnej Řím i svět!“Dům dlouho sirotný jde k pádu bez otce.Řím bez papeže. Bez koruny z jeho rukyjej smrtí předešel i císař na severu Alp –svět bez slunce a měsíce: den noc, noc hrob.Nám Accon vyrván z rukou, v dálné Syriitvrz kříže poslední. Náš obzor úží se(dvě století zřel meč a na praporech kříž)a z mocné budovy se drolí kameny.Řím nyní bez vlády. Tlí mezi otci spor– kde vidoucího klamat bělmem svatých shod? –neb dlouho senatora neměl Capitol,a truchlí Lateran, včel vymřelý to úl.Boj stran rve šlechtu, zmítá v proudech krvavých.Lid běsní, hladoví, mstou ruje palácea vraždí poutníky, v plen chrámy pustoší.Sbor kardinálů v útěk... Jest nás dvanáct jen,leč ve hlavách a srdcích není dohody,kdo hlavou jedinou buď nad zápolů víra srdcem srdcí v jedné hrudi Kristově.147Náš brat Latinus Malabranca z Ostie,jenž tebe zná a ctí, můj otče blažený,kdys vyprávěl nám v divu o tvých viděních –tu k jeho popudu my volbou v Perugiijho vlády na tě klademe a na skráň tiaru.Buď otcem nám! Král Sicilie Carlo sámsem chvátá se synem, a nových davů lid“.lid.“Co mnich? Čte listinu mu kleče kardinál,kol ticho napjaté – – Než očí pozdvihnul,kmet zmizel, dávno již, co jeho prostá bratřjen trne nadšením a pýchu blaženou,kam církve na svícen jich světlo staví Bůh.Jest světcem onen Abbruz nepohledný syn?I rouchem otce Benedikta pohrdla sytou mísou mocných jeho klášterů,co vládnou okolí jak šlechty hrad a tvrz;v nich dílna umělce, ni koba plná knihvhod není přísníku, že hledal horstva chlum,kde Duchu svatému svou poustku roubí s druhy –sněm duchů blouznivých, jimž odcizen je světa oni cizí v něm sic hříchů nástrahám,i doby potřebám? To lesní včely jsou –však živí tajně Křtitele už nových dob?Je světcem svatý muž, jenž nepodjímá jha,co klade Kristus naň, že po Hossanna křížční nedaleko k hrůze slunných klidných cest?Jsou světci pro lidstvo. V tmách lámou kamenya prácí úsilnou je kupí na chrámy,kam vedou zástupy, jimž rukou světců křestprach skrání umývá snah svatých ku vznětu.Jsou světci pro sebe; ti boží královstvíjen sebou, v nitrech duší, Kristu budují,148by samo z uchystaných rostlo balvanů,jak prvky chaosu kdys tvůrčí pojil tmel.Kým světcem – světcem-li – je Pier z Morrone?Zde k spasné práci druží učně svatosti;však před očima celou církve vinici –kmet podivín jak dítě strachy utíká.Či – studem v myšlénkách kněz kardinál se rdí,neb sám jej volil též – se děje tuto div?Plul vzduchem prorok druhdy v rukou anděla,kde ve tmách jámy lví den čekal Daniel –již nový stanul papež v Perugii snad,by přijal svěcení, a nový vstává den?Tak do úvah se hloubil kardinál, dle sám,kde Pierovy chaty práh, co stinný hájzněl zmatkem kroků hledavých a voláním,ba chvěl se tichý chrám, jak v chudých prostoráchvzat útokem byl chvatným kde jen který kout.Kde hory druhý svah, sem vzhůru jásot zní.Král Sicilie! Dole koně nechalia pěšky do strání se dere s družinou,jimž nevědom se plíží eremita vstříc;jat jimi, s hlavou v úklonu jde klesle zpět,hor plachou tišinou co bouří plesů hlas,an kmeta za ruce jal dvorně král a syn,jak slepce bez vlády jej pevně vedouce,by v úraz neklopýtnul nohou o kámena loutkou podajnou byl zítra v rukou týchž...Chrám Ducha svatého se zavřel za mnichy,co král a kardinál a kněz i pán a pastýřvše venku střeží vchody toho conclave.149Kol otce Piera kruh učňů oddaných.Ač v odporu je obavách též jímá děs,zrak plane radostí, chví nadšením se hruď,co otec němě slouchá jejich domluvám,by vstoupil tam, kam z prachu povolal jej Bůh,kam velí povinnost a služná pokorai vůči hlavám moudrým, na nichž církve krovjak na mohutných sloupech žuly spočívá.Co bláznivé jest u světa, kdys volí Bůh,by moudré zahanbil; co u světa je mdlé,Bůh volí kdys, by silné hanbou třel.Viz povolání své! Což chce-li nyní Bůh,by vešla v život ona říše prorocká,již Joachim de Flore viděl v touhy snech?Bůh Otec vládl věkům přísným zákonem,nám sladkým řádem milosti Bůh vládne Syn,Bůh Duch nám bude vládnout láskou dokona.Věk minul otroků, věk míjí synů mdlýcha svolá den a dobu duchů svobody.Noc byla tmy a hvězd; již blednou červánkya třetí uzří věk už jasný plný den,v němž po býlí a růžích kvetou lilije!Jich kmet se modle v duchu bez pohybu rtů,kles’ na dlažbu, jak šíj by pod sekeru klad’.Vře v tepnách nejistot mu prudká horečka,pleť vrásčitá až hoří, sině bledne zas.Své svrasklé ruce lomí na hruď sepjaté,v muk bolných rozpacích a zmatku myšlének,jak byl by zapomněl i mluvu v samotácha k Bohu v modlitbách měl hluboký jen vzdech.Zří k nebi o pomoc. Tvář krásou vzplanulaa v úsměv anděla žhnou rysy stařecké –strach mučivý mu klidní tichá oddanost.150Jak dělil by se nad ním oblak bělostný,jenž k zemi snáší se, kam vločky zářivéby sypaly se hustě s květy lilijí,až bují kolkolem jich trsy v záhonech,a tiše s azuru dští k zemi zlatý jas,v němž holubice vane sněžnou perutí,co nad ní v trojhranu plá oko vševědnéa zbodlá ruka dolů vínky bodlivédle vzoru tiary mu splétá, ostnů kříž – –Mnich po něm ruce pne – v tom taje vidina –a pěje v slzách pohnutí: „Přijď, Duchu svatý...“Sbor mnichů za ním jásavě. Chrám dokořán,kam v proudu světla od vrat kvapem radostnýmse valí zástupy. Z úst jejich kypí Tedeum,v němž podléhá zpěv mnichů k Ducha vzývání.Zpěv doznívá, mnich žehná bratřím naposledSvátostí velebnou, a hasne kadidlo.Co na památku nechá bratřím sirotným?Zda náhlý div se stane, čeká kardinál,(jak před Řehořem kdys týž Pier v Lyonusňal kutnu s těla, na paprslek pověsil,jenž okna skulinou se do komnaty chvěla utkvěl na stěně jak hmotný zlatý hřeb)an Pier za oltářem před papežským nachemsvou kutnu svléká. Na rozmysli stanul však – –Zas pevněji se hale kutnou chudobnou,by provázela jej i lesku vyhnanstvím,hrst vlny hrubé vytrhnul z ní na hrudia klade do hasnoucí pánve kadidla,kde prudkým ruky vzmachem uhlí nítí v žár.Vlas vlny vzňal se, škvíří; hasne lehký troud.151„Viz, bratřibratři,má,mátak mine světa moc i vděk!“Kde stojí, na zemi se vrhá hlavou svou:„Kde noha, tam i hlava: dost jim země píď.“Vstav, na chrám ukázal i na ně, z brány ven:„Chrám Ducha Božího i zde i v nás i tam.Nach předem neberu, buď lehčí odchod můj.Bdi světlo v chrámu! Vím, kam zpět by vedla noc.Jsem tělem prach. Přej prachu Dárce duše mé,svět pro pouť její prach by Coelestinem zval.*Zní hudba pifferarův ulicemi Napoliaž do zimavých nocí. K době adventujdou z Abbruz dolů s hudbou k poctě Madonnya betlémského Dítěte, co andělému pěli nad jeslemi chléva – Bohu česta lidstvu mír – a zvouce oněch luhů pastýře,by oni nejdříve šli k Pánu s poklonou.Jdou z hor, jichž rodákem i Svatý Otec jest,by sladkým pozdravem byl domova mu zvuk –jest vězněm prý, ač na paláci králově.Jsou na výzvědy s nimi bratři z Morrone,zda pravdou jest: jich Svatý z církve lodičkyjak Jonáš bude vmeten do vln úkladůpěn rmutných; světec modlí se, vod žehná svár,loď na kormidle však ciť pevnou povždy pěst...Lid Neapole kvasí hněv, že do Římajim bude papež odveden i vlády dvůr.Běh, shluky, nevole, křik, zbroj, ruch odbojea vlomu výzva, han a žalob výbuchytmou noci halasí a bouří zjitřeně,kde brána paláce už pevně na zámkya stráže uvnitř, v rukou s meči k výpadu152ven na rmut města, mnichy, divé hudce z hor,co hvizdy píšťal svých a temným hukem dudv proud útoku snad vedou krok, pnou rvavou páž.Již bullu papež potvrdil, v níž naposledi pod olovem těžkým jména veleknězesám sebe přísně soudí mluvou cizích pérjen k nápovědem úst, v nichž neměl shovění.Zbyl v celle u něho jen Pier kardinál.„Jsi z rodu Colonna, tož Anagni se boj,by nový pastýř pod hůl nevedl tvůj rod“,rod,“dí papež: „Po mnichu jde vládce na stolec;ten zvedne dvojí meč a jeden ztratí z nich,co v rukou nevládných mu ryb se trhá síť.Pojď! Dokud otcem stáda jsem vám ještě dnes,krev za mě nerdi se ni z rouna ovcí zlých.Zdej sprostným se ti nápad starce onde z hor– hrál pastýř králi kdys – zve hudce papež dnes,vám cizinec, s jich zpěvy aby doma byl“.byl.“Lid zbožně na kolena, vida papeže,v němž naposledy dnes jim žehná velekněz,ač oni toho dosud nevědí. Jdou zpět,již uklidněni pouze jeho purpurem,jak odliv vln: jen na klam polekaly břehk dne východu, zpět nesou svůj a břehu rmut –a slunce s tmou a mraky bojuj o svůj den...Tři hudci od Sulmone – ne však mnich těch hor –jen pějte starci podivínu na chodběsvé písně vánoční, až vlno hostinnévám hlavy opojí, kvik umlčí vám dud,by nebyl svatý otec v pozdních modlitbách153ni zvukem maten, s nebem hovoří-li sám,ni králův sen, v němž odpočívá páž i skráň,ta od koruny tíhy, ona od meče.Jak přál si svatý otec, v novém palácimá cellu sroubenou jen z břeven tesaných,jichž plní štěrbiny jen schnoucí chvoj a mech,by dlel i tělem u vzpomínkách sluje hor.Třem kardinálům vládu církve odevzdala bděním, posty, modlitbou jak jindy mnichsvůj tráví advent, toužnou vánoc naději.Mnich budiž andělem; nic neměj svého, nic!Měj v srdci pouze k Bohu lásku bohatoua na rtech zpěv a hlas, by „Svatý, svatý“ pěla z lidí světce budil slovem soucitným;měj pro vše pohled účasti, co stvořil Bůh – –Víc nežli svět a země, nebe jeho jest!Ať dozněly i dole písně horalůa nocí od moře jen vichru táhne šum,mnich papež v tmách a tichu slyší písně dál,jež dávno doma slýchal matky na klíněa v zimním buranu pěl samot u ohňůjich něhu dětinnou a teple domáckou,kdy z chrámu dozněl do hor ohlas antifon,kde křehne pod sněhy v chmur tichu temná chvůj.Čím bělejší vlas hlavy, k mládí dále zpětjdou její vzpomínky. Kmit nedávných však dníjí tane v paměti jak u vod zrcadlesvit soumraku, kdy zlatý západ hasne mdle.Den každý má svůj trud. Ty k jitru nebuď ho,když ani s večerem ho nikdy nezaspíš.Jdou mlhy večerů, jdou hlavě vzpomínky.154Jen v hrubé kutně eremity na oslupán papež Coelestin jel od hor Morrone.Dva králové mu vedli osla za uzdu,mrak třpytný rytířstva kol od zlata se skvěl,hlas mnichů, kněží jásal v hymnách. Kudy jdou,lid zbožný cestou poklekal – a papež mnichchvěl v obavách se: jest to květná neděle,kdy pokora se sluní v slávy paprscích,či u vleku jde satana a jeho lstina horu pokušení? Tam jej volá Řím,tam v Perugii čeká kardinálů sbor,tu do Aquily král mu řídí zrak i krok.Kdys trojímu Pán svodu v poušti odolal –a posléz andělé mu kvapí k úsluhám...Kde mnich byl Pier, byla samot jeho druž;kde papež dlí, pojď k němu moudrých rádců sbora spolu spějme k nebi stezkou života –krok jemu po zemi však cizí vede král...Zdi města Aquily by tísní pukaly,kdy brány vpustily by sta a tisícetam diváků. Tož pod hradbami tiarumu na pokornou hlavu vložil světitela na bělostném nyní mimochodníku,jenž pokrývkou se pyšnil z peří cyperských,jel papež po svěcení, davům žehnaje,v rouch zlatohlavu, v stínu baldachinuzdob tkaných zlatem na květ látek hedvábnýchkol něho plynoucích řas těžkou oponou,až pod korunou Silvestrovou starce skráňse kloní úmdlobou a hruď mu tísní dus,ač vánky do tváří mu vějí flábellyz pér pštrosích na stříbrných žerdích jáhnové,155co před ním daleko tam v čele průvodukříž v rukou podjáhnových mizí v oblakui prachů zvířených i vzdouvy kadidel.Pak vláda krátká jen. K ní reptá curie.Co zmůže světec víc, jenž zapomenul svět,zde mezi lidmi, slabý stařec bez vůle,než k prosebníků slovům hlavou kývati,klást podpis na breve a dělit odpustkya výsady a dispense a obročí?Až tone v piklů osidlech a lstí a zrad,kde odměnou mu potom nevděčníků smícha repot věrných vyšší církve úloze.Jak žádá král, kmet kardinály jmenuje,ba druhou hlavou Říma byl by jim jen král.Noc dlouhou v modlitbách bdí papež Coelestin.Jest k nebi poutníkem a země cizincemi tam, kde vládnouti jak královský měl kněz –leč kámen úrazu a skála úhonubyl těm, kdo urážejí se i o pohled.Den druhý v konsistoři bulla přečtena,kde skromný výtkou sobě na věků jde soud.Vstal s trůnu pokorně, hor dumavý zas mnich:„Řeč umělá buď učí, nebo k činu zve.Mně, sbore ctihodný, však není nutno jižvás vybízeti, břímě sníti s ramen mdlých,když nyní s vaší radou složil jsem je sám.Jen prosbu maje k vám, ji prostým slovem dím:Mne neodsuďte! Ani za to, prosím vás,156že po rozpacích krátkých vládu ujal jsem,ni za nespěch, s nímž vracím nenadálý dar.Já z marnivosti souzen byl, že jak můj Pánjsem na oslátku jel, prý líče pokoru,ač úlohou jest velekněze: státi výš,plát světu v údiv jasnou slunce velkostí;a souzen opět z pýchy v lesku tiary,jenž nedávno se halil šerou kuklou jen –vímť já, co hlavu tíží níže! Vinen jsem,že Petra rybáře jsem prostým nohsledou.Však není má to výtka, moudří otcové,že do stop slavných Innocence Třetíhoz vás nikdo nestoupil, by vládce veleběa kněze zbožnosti se kořil v divu svět.Jsem nevýmluvný, dvorných mravů neznalý.Jsem slabý stařec: povolím, co žádá kdos –prý macecha dá rváti sousto z dětí úst...Však znám to místo Písma, žena z Kanaankde mluví Pánu o štěňátkách pod stolem.Kdo žádá jindy cos, já mlčím v pochybách –prý stařec tupý, tvrdé šíje, skoupá dlaň.Mně útěchou: ni přízně vdovím halířem,ni psaním v prach, kde kletba kupí kameny,chrám církve nebořím. Jsem stařec bez vůle –i opět odmítal jsem králi příznivcičest senatora Říma... Kořen viny mé,že jinde koření mých povah starý kmen.I oliva si zvykne chudou půdu skal,žeh slunce, větrů svist a tiché světlo hvězda vánků ševely, kdy zemí kráčí Bůh,v snech noci neviděn krom oka modliteb.Kdy sekera ji skácí, oheň řežavíjí uhel černý k vonným v chrámu zápalům,jak doutná klidně! S dechem kadidlových zrn157by k nebi vyvanul i o zemi v ní sen...Zde na mě pokušení dopustil-li Bůha já mu na čas podlehal, dnes minul svodi tížný lesk a muky pěti měsíců.Mám bratra-mnicha v horách. K slunce východukdy červánky se rdí, on chvátá ze sluje,kde nad ní v jitra zoři svatý tmí se kříž.To králové prý země odívají nacha na hlavy si kladou slávy koruny,by klaněl se jim svět, byť ku dne západusám v hrůzách krví jimi prolitou se rděl,v níž temná kříž až k hněvům nebes plamenným – –mnich De profundis volá k slunným výšináma leží na modlitbách v slzách pod křížem,až pod paprsky slunce zlatě zaplane.I mne jen kříže stín tam opět volá zpět;sám, na výšinách, z hloubi, mám k říši ducha blíž.Zde pro ni – výtkou mi – jsem chudé zrno sil.Mne souží poznání a láme stařeckoumně zbylou odvahu snah pracných o lidstvo– co dal mi Bůh: i modlitby jsou úkon snah –že stále vidí strmé kříže dobra, krokvšak pomalu a v stínu dolin za ním jde,ač jde-li za ním, ne jen za červánky zla.Zas eremitou budu. Z minulosti nicse mé tam nehlas paměti; i ozvěn zvuktam tichni v dálavách, kde oněmí i vzdech.Vaň klidu výšinou zas má jen modlitba!Můj vládni nástupce! Vím, trpět bude též.Kněz, světec, mudřec, vládce povždy bývá sám,sám s nitra hovory, byť kolem něho dav;ten blah, kdo vládcem sobě, oněch jednotou,ač pod oblohou Kristovou, však jádra svéhostro m.svého strom.“Sňal zdoby papeže. Zas chudý stojí mnich158zde v rouchu, co vždy nosil nachu pod hávem;své berly poutnické se chápe od jáhna.Hlas prvé se mu třásl od slz tlumených,by klidněl k posledu. Jen provinile zraka s prosbou prominutí plaše podívalse kruhem kardinálů kolem v stínu stěn –tvář jeho vlastní jeví únavu, ač klida tichou důstojnost, co úcta s lítostíi údiv, bázeň, soustrast kloní hlavy kol,když namáhavě volným krokem odcházíkmet do nejistot cest a zimních nepohod,jak v toužných myšlénkách by k oltáři se braldva kroky ve dne jas, ven z temné zákřiště –rouch slavnostních tu sklad, však u oltáře Bůh.Dmou odboj vlny – venku reptá temný hukot dud.*Kdo sluhou sluhů zval se, Pátý Coelestin –dne štědrého byl po té zvolen nástupcemmu papež Bonifác; též kmet, však vlády chtiv,čin – vůle, aby plula loď, kam velí on.By nebloudila mlhou rozkolů a vád,z nich obou kdo jest církve lodivodou teďa zdali může Petrův řádný nástupceklíč brány dvojí vrhnout do nejistých vlnjak pouta rzivá: byl kdys papež Coelestina teď zas pouze fra jen Pier z Morronejak téměř jatec poslán napřed do Říma,kdes v tichu kláštera by dosnil svoje dny.Ne lstivých bez obmyslů horských hudců davjej provázel. Zvěst klamná dolétla jak suphouf zbrojný k překvapu, že nový papež, kmet,byl pod tiarou smrtí náhlou skosen v hrob.159Šum bezradný, spor, spěch, kde kam, krok zpět a vpřed,a z poplachu mnich-papež byl tu hudci z hor– v nichž pod přestrojem tajil mnohý mnich se téžs hor sulmonských – jak dítě do hor unesen.Mráz, vichry, sníh štvou v zimě kmeta bludnéhopo Apulie stezkách k sluji od sluje.Když k Sulmoně se blíží s hudců družinou,jež taje jako sníh, kde blíže komínajich teplých jihne rodných chat, kam zve je vchod,tu zbyl mu leda věrný mnich. Jde z výzvědy,že v městě papežovo čeká poselstvo –dál od vlasti zas k moři chvátá Coelestin,by hlavu zděšenou až v Dalmacii skryl.Chce moře oběť svou? Vzad mizí břehu pruha bárka rybářská vpříč brázdí Adriipod vesly pevných plavců – – Vlny pění se,žluč zelenavou dáví hněvné hlubiny,jak povrch plání vodních vichor bičujeod pohostinné země v dálkách pod mraky,jež oblohou se řítí tahem oblud zlýchvstříc kolísavým bokům bárky. Kupy vlnrvou křehkou kocábku vod vzdouvou vzdorně zpět.Kde rozerve šleh větru mraků vál a shluk,mdlé světlo chvíli žíhá kalnou žlutí skvrnhřbet moře štítnatý jak krunýř netvora,co v slizkých bahnech dna se válel od pradoba tlamou hltavou teď chlemtá vzduch – – Jen mnicha kyn,zvrat plachty, svist – a letem racka šipká loďzpět po větru, jak rovnou v rozeklaný chřtánproud vzduchu ssající – Až u Vieste klidný břeh.Mnich neznámý tu v městě tichým světcem ctěn.Jen podesta bdí nad ním okem pátravým –160Král Sicilie brzy s péčí synovskoudbá cizince, jejž nebe samo chrání zla,a posílá mu s listem čestný průvod vstříc,by do Capue byl mu strážným andělempan biskup Radulf, Vilém z Villaretu mnicha rytíř Ludvík de Roheriis.– Kdes nocje stihla cestou před městem. Jen bídná vesjim k noclehu. Kdo kam, chat nízkých dělí kout;tu koní stáj, tam čeleď, onde tlumoky.Pak v bázni o posvátnou jatce osobu– by k nebezpečí svobod nelákala nocv tmy starce slabého; jest nejist cizí kraj –mnich, rytíř, biskup sedli strážnou besedou,kde psanec bez nástrah dlaň hřeje u krbua chválí bratra-ohně lásku hřejivoujak otec Chudáček; mu zbožná pamět buď!Tah větru nad chatou – a jisker žhavý rojv klín Coelestinu víří, srší na prsa.On křížem značí je a hasnou v zapětí,ač divákům se zdá: snad neletěly zpět,jak do česna se tísní kvapný návrat včel,když květy rosí venku nenadálý déšť!„Žhneš touhou po nebi, leč krok tvůj – zemí bluda rukou kyn a kříž ti hrudi hasí žár.Proč, bratře svatý, bráníš ohni volný let,ač ty-li světcem jsi a oheň bratrem tvým?“„On s rukou netav mi těch neviděných pout,jak mládencům je pálil v peci výhnivé“.výhnivé.“„Ti pouta nesli zřejmě“.zřejmě.“161– „A vy v tlumokuje tajíce, přec pohled kocháte jich rzí“.rzí.“Dí rozhorleně biskup v zbožném zápalu:„Mám chrámy plny v zlatě svatých ostatků.Však ssebous sebounosím jen svou berlu, infuliabullu papežskou, kde hrobu Božíhojsem strážcem patriarchou města svatého“.svatého.“– „Ó město Pokoje, blah nebes vidina“!vidina!“Dí rytíř pyšně: „Hrady, role, brav a skot,mám syny, sluhy, sokoly a koně, psy –a sebous seboumám jen zlato, helm a štít a meč“.meč.“– „Čtu k Efesským: Meč ducha slovo Boží jest,helm – spásy naděje, a víra šípům štít“.štít.“Dí mnich: „Mám žaltář; ne můj, ten je bratří všech“.všech.“„Jest tvoje, čeho pěje pamět Bohu vděk“.vděk.“Mnich Coelestin dí s pokory pak úsměvem:„Zač komu z vás dám leda uzel cingula?“a na něm desátky svých Ave šepotá.Hněv, úděs, rozhořčení ze slov rouhavýchhluk venku ruší poplachem a ohně zářtmou noci sálá. Hoří kvapným požáremtam chata z proutí, hlínou omítnutých stěn,kde pánů tlumoky. Než odpoutali pás,kde uzel k uzlu tísní chudý světce bok,by do plamenů mnich jej hodil na zázrak:162cti rytířské a biskupovy svatostihaj v ohni poklady! – kles’ dávno v popel žár.Ne zbožná slova laje rytířův tu vztek.Vzal papež mnicha za ruku a trpce dí:„Jest marno, poutem chudob poutat oheň pout,k nimž láskou světa plápolá jen lesku chtíč.A Bohu rouhá se, kdo volá nebe diva tupí chodce k nebi pouť a zemí blud;ni jiskru soucitu v nich nenítí můj věk...Mně promiň, bratře! Po pelyňku hořký dech.Pěl kohout, Petr plakal, zapřev Pána kdys.Já Pána nezapřel, ni Petra v pokání,a v Římě ochotně bych podstoupil i kříž,však touha hor, kyn bratří z pout mě vláčel v blud,kde slaboch cestou nikde Pána nepotkal,by výčitkou „Kam bloudíš“?bloudíš?“obrátil mi krok.Však nebi nevelím. Vím, uzřím touhy div:Pán přijde, bludné duše u poslední vzdech.Slyš, kohout kokrhá, už vítá zoru, den!Pojď, pějme žaltář spolu! Znám jej zpaměti.“Fra Pier z Morrone vzdal potom v Anagnise svobody, jak dříve tiary se vzdal,a nízko svatou kloně hlavu pokornoujak pod jhem těžkých vin, jde na tvrz Fulmone– skal strmá samota, chlum tiché roviny –kde u věži má oltář, úzký vzdechů kout:kde nohy, tam i hlava. V noci na stupeňji klade k snům, kde kleká k dlouhým modlitbáma při mši svaté stává zbožně za jitra.163Rok v zajetí. Let oblaků hor pozdravem,až v novém jaru slzou rosí mu již hrob.Jen jednou staré hlavě trud a stud a rmut,když odvolal hor bratřím jeho nástupcevděk výsady, rva z rukou jediný jim darod Coelestina, nebes klíčníka z jich řad:žít dávnou kázní přísnou paní Chudobyač pod sesterským lásky její pohledem,jak před sto lety oddal svatý Františekjí srdce své i ruku k snubu bez věna,nic nezva svým, leč pouze její sladké jho,a nad ní vůli Boha a s ní srdce klid.Zvěst onu donesl mu Pier Colonna,jda k němu tajně návštěvou. Vzdor domluvámi jemu v oči jistí zajatec a mnich,že klíčů Petrových se dobrovolně vzdali nyní svobody, by v církvi vládnul mír,a kde je trůn, by seděl na něm vládce též.„Jak letí do terče vždy hbitý z luku šíp,tak upjat byl prý ke mně všeho světa zraka němě bude žalovat, mých váha dnůaž nakloní se jednou v soudu před Bohem,kdy nesplním, co snil jsem v slibů modlitbách –pěl bratr Giacopone mnichu z Morrone.Víš, v básni varuje mě osnov obludnýcha kupců pokoutných, bych posléz neměl han.Ne tobě k necti dím to. Tvá kdys hlava, podnož teď,mním: nejsem terčem piklů, nebuď ty jich šíp!Jsem němý nyní zvon. Zde měl jsem tento sen:Zvon ohromný jsem viděl, objímal i svět,však neměl srdce; ticho, ticho kolkolem.Mne úděs jal i ve snu: To jsem já! Já sám...164Nic světu nehlásám! V hor samotách-li znělmůj zvonec maličký jak rosný drobný květ,kdy kane z něho slza těžkou krůpějí –svět pod sebou, jsem němý, němý zvona nikdy přece kov! Pak vidím ve snu dál,jak pod tiarou roste obra postavaa do obruby zvonu bije pěstěmi,by od tlukotů pádných rozlehnul se zvuk.Co chápu k úleku: toť papež Bonifác!a oči protrhnu: ráz, dopad kladiva – –Mně na hruď klesá v děsu hradu kastellána v stupni oltáře mně trčí u hlavyhřeb. Mladý muž, mně k vůli stráž i zajatectěch zdí, rád světa by se vrátil do vírů;jal úmysl, i mně i sobě dříve k svobodězlem pomoci. Můj anděl sesmeknul mu pěst,jak prohlédnul jsem náhle z útrap letmých snů.Viz hřeb. Rci pravdu bratřím, hlavu nevinnouže tuto nehledal snad z piklů rozkazu.Mne mučenníkem nečiň pomluv hladný svět.Duch v těla vězení a v celle volný jest i mnicha jeho modlitba jak bílých oblak let,byť pod obzoru klenbami. Viz, jdou a jdou –jich těla pouti mdlá a lemy vleklých rouchse vůči zemi kalí jako cesty prach,však jejich čela bílá slunci planou vstříc.“165